Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Elektronikforumets tävlingar
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av GeekJoan »

Jo, denna tävling kan vi nog anse som klar.
bearing
Inlägg: 11230
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av bearing »

En teknisk detalj...

Hur kommer det sig att gamla inlägg i den här tråden syns som olästa?
Användarvisningsbild
Ronny
Inlägg: 335
Blev medlem: 2 juni 2008, 23:10:22
Ort: Göteborg

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av Ronny »

Kategorin Övrigt / Tävlingar har inte haft ett nytt inlägg på 2 år.
Senaste inlägg i kategorin Tävlingar, som helhet, var idag för 2 år sedan...kanske dags att ta bort underkategorin Tävlingar helt och hållet från Övrigt.

Det kräver säkert stora arbetsinsatser att administrera sådana här tävlingar så jag förstår att det dröjer mellan gångerna.
Det är i alla fall roligt att se alla bidrag som har arbetats fram och presenterats i tävlingar här på EF och på andra ställen runt om på internet,
t.ex. "555 contest".
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av Glenn »

VM i trådlyft ? :)

Men vad tjänar vi på att ta bort kategorin ?
Användarvisningsbild
Ronny
Inlägg: 335
Blev medlem: 2 juni 2008, 23:10:22
Ort: Göteborg

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av Ronny »

Vi tjänar väl kanske inte så mycket på det mer än att det blir en kategori mindre.

Det har funnits andra trådar med önskemål om fler kategorier och om jag minns det rätt
så har de trådarna slutat med att "man" vill hålla nere antalet kategorier för att inte forumet
ska bli alltför spretigt (ungefär). Det tycker jag i och för sig är en bra synpunkt.

Nu har vi en kategori som uppenbarligen är helt inaktivt på nytt material och då kanske den
kan flyttas in under någon annan kategori/underkategori istället...för att möjligen göra plats
för något annat och nytt.

För övrigt så skulle jag gärna se en Tävling eller snarare Utmaning där det gäller att konstruera
någon pryl, koppling, krets, mojäng med enbart diskreta analoga komponenter. Inga digitala
komponenter (MCU'er, logikkretsar o.dyl.) får ingå i komponentsatsen utan enbart "old school"
komponenter såsom:

Valfritt antal NPN-transistorer (t.ex. BC-serien)
Valfritt antal PNP-transistorer (t.ex. BC-serien)
Valfritt antal dioder (1N-serien)
Valfritt antal komponenter (både fasta värden och justerbara värden) av typen R, L och C
Batteridrift med valfritt antal 1.5V eller 9V-batterier.
Sedan några typer av sensorer (t.ex. LDR, termistor, tryckknapp, mikrofon) och några typer
av utenheter (t.ex. högtalare, glödlampor, lysdioder).

Det finns komponentsatser att utgå från för att definiera innehållet i det man har att utgå ifrån i
sin konstruktion. Ett exempel: Komponentsatser

Detta behöver för all del inte vara i formen av tävling utan kan såklart vara en helt vanlig tråd i
kategorin Allmänt eller Projekt. Det som jag tycker skulle vara intressant med ett sånt upplägg
är att alla kan vara med, både nybörjare och mer erfaret folk, och att det är enbart enkla typer
av komponenter som får ingå i konstruktionerna.

MCU'er och såna saker i all ära...ja, jag har jobbat mycket med det också...så är det knappast
särskilt avancerade saker när man väl har tagit sig över vissa trösklar....det är ungefär samma
sak hela tiden....bitbanging hit och dit...sätta utportar 1 eller 0...har man lärt sig en processor
(MCU) så kan man alla övriga också i grova drag...

Med analogteknik är det annorlunda...där räcker det med 2 eller 3 transistorer i någon sinnrik
koppling tillsammans med några få passiva komponenter för att även den med mycket erfarenhet
ska få jobba en hel del med att förstå hur kretsen fungerar. Det tycker jag är fascinerande med
analog elektronik (LF-, RF- och Mikrovågskretsar) men så är jag också "analognörd" om än med
ena foten en hel del inne i den digitala elektronikvärlden.

Frågan är om en sådan Utmaning som är beskriven ovan kan vara av intresse?
Hur många på EF är intresserad av ett passivt audiofilter som är byggt på ett smart och elegant sätt
eller kanske en oscillatorkoppling av sinnrik typ eller någon rolig sensorapplikation?
Kretsar som kanske inte är så spektakulära i jämförelse med PIC-applikationen med blinkande LED'ar...

Jag önskar alla EF'are en fin midsommar
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av GeekJoan »

Dra igång en tävling nu när sommaren är här kommer inte funka. Nu är tiden då folk faktiskt har annat för sig än att sitta inne och mecka. Om inte vädret blir som det är just nu då.
Men jag skulle också gärna se en ny tävling till hösten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av danei »

Det behövs tid för att genomför dessa tävlingar, det viktiga är inte när den startar utan när deadline är i förhållande till det. Om man lägger upp den nu så bör den kanske sluta i November.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av Glenn »

Jag är också för fler tävlingar, men ska det bli bra så krävs det ju en del planering som sagt, både från arrangören och deltagarna, jag vet inte om man ska säga att förra tävlingen blev en flopp, för det tycker jag inte den blev, men det fanns nog helt klart mycket lärdom att dra där.

Jag kan ju som deltagare säga att jag underskatatde tidsåtgången mycket grovt vilket gjorde att jag fick jobba som ett djur i slutet för att kunna lämna in i tid, och då hade jag ändå ett i mitt tycke ganska enkelt projekt.
Lillhannus
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 november 2011, 18:54:05
Ort: Helsingfors

Re: Tävla med ELFA Distrelec - finfina priser! [update]

Inlägg av Lillhannus »

En tävling som jag tycker skulle vara rolig är en lego mindstorm tävling.
Letade för några år sedan efter en sådan tävling när gudbarnet ännu var intresserad teknik lego. Tyckte(tycker ännu) att det skulle vara en perfekt grej för att få en lågstadie elev intresserad av teknik. Det krävs inte alltför djupt elektronik kunnande, och har man hållit på och samlat på sig lego en stund, som många lågstadiebarn har, så har man ett utmärkt komponent förråd att utgå ifrån. Sen är alltsom behövs t.ex en gudfar som investerat i ett sätt lego mindstorm med motiveringen åt fästmön att det enbart är införskaffat som läromedel åt pojken, och inte alls är tänkt åt en själv som ännu en orsak till att låsa in sig i på sitt elektronikrum :D

-JL
Skriv svar