Äldre stationär slip-/putsmaskin "Mabo Baby 80" startar inte
-
Äldre stationär slip-/putsmaskin "Mabo Baby 80" startar inte
Jag har nyligen varit i en liten verkstad som min svärfar har köpt - ett dödsbo där den som använt maskinerna inte längre finns att fråga.
Inte heller har vi hittat några bruksanvisningar till maskinerna.
Det finns bland annat en stor damm(spån?)sug, en pelarborrmaskin, en bandsåg samt en slags slip-/putsmaskin.
Slip/puts-maskinen (jag vet inte den rätta benämningen, någon?) går inte igång.
Den är inkopplad med trefashandske och verkar ha två olika strömbrytare, där den ena är låst i läge "1" dvs verkar vara "på" samt en annan strömbrytare som jag gissar är den som ska användas vid normalt tillslag.
Trefas-uttaget den är inkopplad är det ström i - jag har testat den på dammsugen som också går på trefas.
Men när jag provar att trycka på brytaren "Närbild brytare inkopplad till trefas-handske" händer ingenting.
Vad kan vara fel? Hur går jag vidare i felsökningen?
Jag är tekniskt lagd av mig men kan inte så mycket om starkström. Jag har en multimeter samt en strömmätare för att mäta 220V men har aldrig behövt koppla in någonting som har med trefas att göra. Men jag vill gärna lära mig.
Jag har ett gäng frågor:
- Det verkar som att en strömbrytare är förbikopplad, vad kan vara anledningen till det?
- Jag förstår inte riktigt etiketten, den har symboler text för både 220V samt 380V, kan den drivas av både vanlig 220V samt trefas?
- Vad skulle nästa steg i felsökningen vara? Kan jag skruva upp någon dosa och mäta någonstans?
- Kan det finnas en intern säkring någonstans?
Jag har googlat efter en bruksanvisning och hittat en kortfattad med en sprängskiss och benämningar på olika delar men jag tror inte att den hjälper mig så mycket (kanske någon annan kan hjälpa mig genom den?):
http://maginn.ie/assets/pdf/machine_ope ... SANDER.pdf
Jag kommer antagligen att åka ut till landet i morgon där verkstaden finns och i så fall vore det kul att kunna felsöka vidare lite.
Tacksam för tips!
/Daniel
Inte heller har vi hittat några bruksanvisningar till maskinerna.
Det finns bland annat en stor damm(spån?)sug, en pelarborrmaskin, en bandsåg samt en slags slip-/putsmaskin.
Slip/puts-maskinen (jag vet inte den rätta benämningen, någon?) går inte igång.
Den är inkopplad med trefashandske och verkar ha två olika strömbrytare, där den ena är låst i läge "1" dvs verkar vara "på" samt en annan strömbrytare som jag gissar är den som ska användas vid normalt tillslag.
Trefas-uttaget den är inkopplad är det ström i - jag har testat den på dammsugen som också går på trefas.
Men när jag provar att trycka på brytaren "Närbild brytare inkopplad till trefas-handske" händer ingenting.
Vad kan vara fel? Hur går jag vidare i felsökningen?
Jag är tekniskt lagd av mig men kan inte så mycket om starkström. Jag har en multimeter samt en strömmätare för att mäta 220V men har aldrig behövt koppla in någonting som har med trefas att göra. Men jag vill gärna lära mig.
Jag har ett gäng frågor:
- Det verkar som att en strömbrytare är förbikopplad, vad kan vara anledningen till det?
- Jag förstår inte riktigt etiketten, den har symboler text för både 220V samt 380V, kan den drivas av både vanlig 220V samt trefas?
- Vad skulle nästa steg i felsökningen vara? Kan jag skruva upp någon dosa och mäta någonstans?
- Kan det finnas en intern säkring någonstans?
Jag har googlat efter en bruksanvisning och hittat en kortfattad med en sprängskiss och benämningar på olika delar men jag tror inte att den hjälper mig så mycket (kanske någon annan kan hjälpa mig genom den?):
Jag kommer antagligen att åka ut till landet i morgon där verkstaden finns och i så fall vore det kul att kunna felsöka vidare lite.
Tacksam för tips!
/Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Äldre stationär slip-/putsmaskin "Mabo Baby 80" startar
Lämpligen tar du kontakt med en elektriker, så fixar han det.
Om du inte vet hur du skall felsöka nätanslutna prylar, skall du heller inte göra det.
Ett gott råd i all välmening.
Om du inte vet hur du skall felsöka nätanslutna prylar, skall du heller inte göra det.
-
Tack Tomas, du har säkert rätt där. Jag tänkte definitivt inte göra någon felsökning med strömmen inkopplad. Men om du/ni andra kunniga inom området tror att det inte finns någon annan "ofarlig" felsökning att göra så får jag nog göra så att jag kontaktar en elektriker.Lämpligen tar du kontakt med en elektriker, så fixar han det.
Jag är iofs fortfarande nyfiken på om någon har svar på mina övriga frågor, t.ex. varför man brukar förbikoppla en brytare mm.
Och som en sista fråga: Om jag skulle vilja ta starkströms-certifikat (eller vad det kan heta) - finns det någon intensiv-utbildning/praktik man kan gå för att lära sig det då? Jag tror nog jag ska googla lite på det.
Ibland känns det som en begränsning att inte kunna felsöka och koppla starkström.
Mvh
Daniel
Det hjäålper tyvärr inte att ha utbildningen, för att få koppla måste du dessutom först ha poraktik, och sen vara anställd på en firma som sysslar med el.
..Däremot kan du helt lagligt koppla hur mycket du vill helt utan utbildning om du råkar vara anställd på en elfirma som har en person med behörighet.. ja, reglerna är skumma..
..Däremot kan du helt lagligt koppla hur mycket du vill helt utan utbildning om du råkar vara anställd på en elfirma som har en person med behörighet.. ja, reglerna är skumma..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det vanligaste felen brukar vara att motorskyddet (bryter vid t.ex överbelastning) har gett upp
eller att en kabel lossnat eller är felkopplad.
Vet man inte hur det ska vara kopplat så kan man ställa till med mer skada (bl.a på sig själv och andra) om man försöker fixa det.
En elektriker kan garanterat fixa det på mindre än en halvtimma.
Det skadar förresten inte att byta motorskyddet även om det skulle fungera.
De slits ut efter många start/stopp (manuellt eller automatisk).
De brukar kosta ca 400kr, så du kan be elektrikern att ta med ett.
Hur som helst så var det en trevlig maskin.
Av motorn att döma så lär det vara bra fart och kraft i den.
eller att en kabel lossnat eller är felkopplad.
Vet man inte hur det ska vara kopplat så kan man ställa till med mer skada (bl.a på sig själv och andra) om man försöker fixa det.
En elektriker kan garanterat fixa det på mindre än en halvtimma.
Det skadar förresten inte att byta motorskyddet även om det skulle fungera.
De slits ut efter många start/stopp (manuellt eller automatisk).
De brukar kosta ca 400kr, så du kan be elektrikern att ta med ett.
Hur som helst så var det en trevlig maskin.
Av motorn att döma så lär det vara bra fart och kraft i den.

inte mycket, men kanske till nån hjälp nån gång..
-