E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litium]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av Honk »

Thorped skrev:Men sakta i backarna! Den är 100% laglig att köra om du håller dig till max 20km/h, så är det!
Men trampar man samtidigt så är 25km/h lagligt eller ????
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av zeus »

Om det skiter sig med motorn skulle jag nog satsa på något från golden motor.

http://www.goldenmotor.com/
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av svanted »

Honk skrev:
Thorped skrev:Men sakta i backarna! Den är 100% laglig att köra om du håller dig till max 20km/h, så är det!
Men trampar man samtidigt så är 25km/h lagligt eller ????

med motor max 20km/h...
men man får trampa i 50 knyck

då kan man köra 50 och om polisen visar sig slår man snabbt av motorn och hävdar att man bara trampat om de stoppar en... :badgrin:

tror OH plasten tål minst 150°
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av danei »

Jag gissar att prislappen 100kkr vår för att få fram ett COC. Att det skulle gå att fartbegränsa till 20km/h är redan nämnt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av netrunner »

Bra ställe att köpa wire. Har köpt lite från dom för att bygga WLAN antenn och dom var snabba och trevliga.

http://wires.co.uk/
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av svanted »

om man bygger ramen borde man kunna få den reggad och godkänd som mc...
www.sfro.com
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av danei »

Visst, du kan bygga den som cykel eller MC men moped är mer eller mindre omöjligt. Det blir samma krav som för de stora tillverkarna.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av Honk »

Jag har kollat mitt förråd av emaljerad koppartråd och jag har följande storlekar.

1) 0.95mm dia, en rulle på ca 5-7kg
2) 1.4mm dia, en rejäl rulle, ca 7-15kg, måste väga den.
3) 1.5mm x 2,5mm platt tråd, ca 45kg

Det är bara att välja och vraka bland dessa om någon passar dina behov.
Tråden är gratis för dig, jag lindar av de antal meter du behöver. :tumupp:
Om du har en eller flera tomma rullar som du kan skicka till mig hade det underlättat och gått snabbare.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av LHelge »

Grymt schysst Honk! Jag ska mäta och räkna lite när jag kommer hem ikväll, och se vad som passar, men det skulle vara kul att testa den platta tråden!

Till den nuvarande var det 2 x 4,5 m per fas och jag fick linda om en av faserna en gång för att den kortslöt mot statorn. Räknar jag med ungefär samma spill så jag skulle gissa att de behövs ca 4 x 4,5m = 18m av den platta, 36 m om jag bestämmer mig för 1.4 mm eller 54 meter av 0.95 mm. Ska iofs fundera lite på hur många varv det blir också, borde väl egentligen satsa på lite färre varv med tjockare/fler trådar denna gång.

Jag har en sådan här:
http://www.leaderhobby.com/product.asp?ID=9394001224353
på väg från Kina också som jag tänkt linda om. Det är samma motor men 15 mm kortare. Så egentligen skulle jag behöva dubbel uppsättning tråd. Vill inte verka girig så jag betalar gärna för den om du vill.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av danei »

Cykel med pedaler får ha max 250W tillförd effekt upp till 25km/h. En cykel utan pedaler har ingen effektgräns, men får inte gå fortare än 20km/h. Permobiler, segway mm. går in under den definitionen nu mera.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Visst, du kan bygga den som cykel eller MC men moped är mer eller mindre omöjligt. Det blir samma krav som för de stora tillverkarna.
Ja, MC går på samma regler som bil där, och det är nationella undantagsregler. (Vilket dessutom betyder att sådana fordon inte innefattas av
EU's regler om fri rörlighet, så ett fordon reggat på sådant sätt kan inte per automatik registreras i annat EU-land)

I sverige har vi ju väldigt generösa regler för detta, vilket till 100% beror på att vi har en kraftfull organisation vid SFRO som har agerat så seriöst under så lång tid att dom blivit en remissinstans för myndigheter, och efterssom deras mål är att underlätta egen och ombyggda fordon så har
vi alltså väldigt snälla regler angående detta.

För moped finns det för få vuxna människor som är intresserade skulle jag tro.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av LHelge »

>För moped finns det för få vuxna människor som är intresserade skulle jag tro.

Det är väl det som är problemet. Jag tycker iaf det är jäkligt synd. Rent politiskt så tycker jag att man borde premiera elkonvertering av alla fordon både ur miljö och innovationssynpunkt. Hade jag varit diktator för en dag skulle jag bestämma att det räckte att få sin elkonverterade moppe godkänd av en besiktningsman med avseende på effekt, hastighet och övrig trafiksäkerhet. Eventuellt att man kunde göra något enklare EMC-test av hela fordonet.

Har kollat en hel del på sfro:s hemsida, jag har någon framtidsplan att bygga en elmotorcykel och elkonvertera en VW beetle, men just nu känns det som en moped passar min budget bättre. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av danei »

Generellt är det ett problem att mopeder inte följer de reglerna som är uppsatta, det skulle nog inte bli bättre om man öppnar för ombyggnad. Vi ska nog vara glada för att elcykel kan byggas av amatörer, det öppnar för ganska mycket.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av Honk »

LHelge skrev:Grymt schysst Honk! Jag ska mäta och räkna lite när jag kommer hem ikväll, och se vad som passar, men det skulle vara kul att testa den platta tråden!

Till den nuvarande var det 2 x 4,5 m per fas och jag fick linda om en av faserna en gång för att den kortslöt mot statorn.
Räknar jag med ungefär samma spill så jag skulle gissa att de behövs ca 4 x 4,5m = 18m av den platta, 36 m om jag bestämmer mig för 1.4 mm eller 54 meter av 0.95 mm.
Inga problem med tråden.
Dock så vill jag gärna att vi bestämmer oss för en viss tråd till att börja med pga det är tidkrävande att linda av en massa olika tråd.
Vill du testa den platta tråden så kan vi börja med att ta av det antal meter du vill ha, inkl spill och event omlindning.
Kolla och beräkna gärna så den platta tråden verkligen får plats i motorn så som du har tänkt det.
Är du inte nöjd med resultatet med den fyrkantiga kan vi prova en annan tråd via samma leveransregler. :tumupp:

Har du inga rullar liggandes måste jag bygga mig någon form av rulle som jag kan linda upp tråden på. Detta tar en viss tid :-)
Du kan PM:a mig så avtalar vi leverans och typ av tråd.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu

Inlägg av Honk »

Hur går det?
Har du bestämt dig för vilken tråd du vill testa :madmodder: och hur många meter du behöver? 8)

Jag har kommit fram till det blir lättast att linda av tråden runt en gammal färgburk och sedan ta av
den från burken och skicka tråden till dig. Den är styv nog för att klara sig med wellpappförpackning
som stöd runt om tråden inuti ett vanligt brev.
Skriv svar