Med tanke på prisläget, beg 1000:- inkl brännare så kvittar det kanske om pannan slits hårt vid start?
Jag trodde brännare nästan alltid var en lös mojäng påskruvad på pannan, och termostaten också en lös grej.
Nu googlade jag lite och hittade iaf bild, bild på pannan. Den verkar ju rätt "lyxig" med integrerad elpatronstyrning och oljebrännartermostat.
Det du skulle kunna göra för att styra fläktarna så att de startar vid viss temperatur är att koppla bort elpatronen och koppla in ett brytande relä istället för elpatronen, och låta det bryta matningen till aerotemper-fläktarna. Ställ "temperatur el" på 50-60 grader och "temperatur olja" på 80 grader. När strömmen slås på till pannan så startar den brännaren och vill också starta elpatronen, men drar då istället ett relä som ser till att fläktarna är *avstängda*. När "temperatur el" uppnåtts så stängs reläet av och då kopplas strömmen in till fläktarna.
Men, eftersom du ändå verkar händig med mekande så är det kanske enklast att låta pannan vara som den är, och sätta en termostat på vattenledningen ut från pannan, ställa den på 50-60 grader och låta den styra fläktarna.
(Om du använder 12V-fläktar från bilar så tänk på att de drar väl rätt mycket ström, grova kablar är en bra idé om du inte vill elda spänningsfall för kråkorna typ)
Hade det varit min egen installation så hade jag gett mig på elektroniken i pannan och byggt något som drar igång fläktarna när pannan är tillräckligt varm.
Eller så kan du bara köra igång hela skiten på en gång. Pannan kostar ju tydligen bara nån tusenlapp så största förlusten/risken är väl att garaget förvandlas till ett glykolvattenbad ifall pannan blir slutkörd...
Om ni eldar med ved så lär ni vilja ha en äggklocka som automatiskt minns vilken tid som kördes sist, för att hålla reda på när det är dags att slänga in mer ved.
Tänk på att en såndär fjärrstyrmojäng orkar troligen driva oljebrännaren mer eller mindre rakt av men om elpatronen inte lobotomeras bort så lär du behöva en kontaktor (= fett relä) eftersom elpatronen lär kunna dra mycket mer än reläutgången på en fjärrstyrmojäng.