Göra en Diesel mätare i Medoc??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Steel

Göra en Diesel mätare i Medoc??

Inlägg av Steel »

Hej

Har skaffat mig en Mitsubitshi FX PLC som jag vill bygga en Flödes och förbruknings mätare av. Tanken är att jag ska mäta dieselförbrukningen på båten och ska införskaffa 2 flödesgivare (Puls varian) en som jag ska sätta på tilloppet in i motorn och en sätts på returledningen från motorn. Tanken är att flödet in i motorn - flödet från motorn ska summeras och sedan skickas till HMIt så att jag kan se förbrukning, snittförbrukning och lite smått och gott. Problemet jag har är att jag inte avnänt mitsubishi tidigare utan har hållit på med Rockwell och S5. Finns det någon vänlig person på forumet som kan assistera mig i detta problem eller har gjort en liknande funktion som man kan snegla på.

Stort tack på förhand
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Göra en Diesel mätare i Medoc??

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad hände med detta. Jag är lite inresserad för egen del. (Bränslemätning av motorer i båten)
svanted

Inlägg av svanted »

det finns andra sätt....

1:
äldre dieselspridare har ett kontant öppningstryck som man kan detektera med en tryckgivare på ett av spridarrören.
och öppningstiden är konstant mot flödet.
det man måste bestämma är flödet genom röret då spridaren är öppen.
det går att göra noggrant mha statistisk mätning.
mao man dividerar bränsleförbrukningen med den totala öppningstiden under samma tid.

2:
om det är en gamma mekanisk dieselpump...?
inspruningsmängden borde vara proportionell mot (rörelsen på gasstaget till pumpen) (muliplicerat med varvtalet).
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det är en gammal pump. Men även returflödet måste ju mätas för att man skall veta hur stor förbrukning man har. Jag tänkte mig en pulsgivare på utflöde resp. reurflöde och ta mellanskillnaden.
Skriv svar