Datorglasögon

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Datorglasögon

Inlägg av JimmyAndersson »

Några dagar innan 1 april råkade jag hitta en produkt som heter "datorglasögon" och jag var nästan säker på att det var ett aprilskämt.
Men det visade sig att det är på riktigt... :shock:

En av de sajter som säljer dem:
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/datorglasgon

Från produktbeskrivningen hos NetOnNet:

"Datorglasögon som minskar ögontrötthet!
- Skarpare bild
- Ökar din visuella uthållighet
- Minskar ögontrötthet
- Motverkar huvudvärk

Datorglasögon skyddar dina ögon och ger dig en bättre visuell upplevelse framför skärmen. Dessa glasögon är speciellt framtagna för att jobba tillsammans med ögonen, den optiska nerven och hjärnan när du sitter långa stunder framför de upplysta skärmarna. De reducerar bland annat ögontrötthet och huvudvärk samtidigt som glasögonen ger dig skarpare detaljer, tydligare bild och ökar din visuella uthållighet."

I mina ögon låter det så utomordentligt dumt. Visst, glasögonen fungerar garanterat,
men det är själva behovet som jag absolut inte fattar:

Datorskärmarna som säljs nu är oftast fruktansvärt ljusstarka.
Bortåt 400 mcd (milliCandela) är inte ovanligt. Smartmobilen LG Optimus Black ger 700mcd.
Det gör att man (iallafall jag) måste dra ner ljusstyrkan till *åtminstone* en fjärdedel.

Man har nu kunnat se att fler och fler får sömnproblem pga detta eftersom de sitter med dem
timmarna innan de går och lägger sig, och kroppen producerar därför inget sömnhormoner.

Därför dessa datorglasögon....

Men varför tillverkas då dessa lampskärm.. eh starka bildskärmar?
Alternativt: Varför inte bara dra ner på ljusstyrkan och kanske vila ögonen lite ibland?
Nej nej. Istället betalar man en tusenlapp för ett par datorglasögon!

Suck... Man upphör aldrig att förvånas över mänsklighetens dumheter. :wacko:

Bild
blueint
Kontakt:

Re: Datorglasögon

Inlägg av blueint »

Polariserande glasögon hjälper en hel del..
Johanb

Inlägg av Johanb »

Apropå mobiltelefoner och ljusstarka skärmar, det är fint när man vaknar till mitt i natten och får för sig att titta på telefonen, blir nästan som en ögonbottenfotografering :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om man jobbar med grafik på datorskärm så vill man ju att vitt är vitt och inte grått.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Då använder man CRT skärm ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp! :D

Nerre:
Vit *färg*. Inte ett vitt *lyse*. :)
Jobbar man med grafik (som både sambon och jag gör ibland) så måste man ha en neutral referens.
En bildskärm lyser, oavsett inställningar. Därför kan resultatet bara motsvara skärmen fullständigt
ifall man ska göra en bakgrundsbelyst skylt.
Oftast är referensen ett papper i bra arbetsbelysning. Det ska inte ha något eget ljus.
Det är nämligen precis så det måste vara för att det på skärmen ska motsvara ett tryck eller utskrift!

Även om jobbet ska visas på andra bildskärmar så ska referensen vara neutral.
Det är *användaren* som ska kunna justera upp/ner efter egen smak.
Det är därför som det finns proffsskärmar och studiohögtalare....

Men visst, vill folk slösa pengar på glasögon istället för att sitta med vettig ljusstyrka så är det bara att köra på.
För mig är det som att sitta med hörselskydd och med stereon på full volym försöka justera equalizern...

Blueint:
"Polariserande glasögon hjälper en hel del.."

Javisst. Vrider man på huvudet så blir det mörkare och mörkare på skärmen.
Perfekt ifall man inte orkar sträcka fram armen och trycka på "Brightness".
Nerre

Inlägg av Nerre »

Skruvar jag ner ljusstyrkan på min skärm så kommer jag inte att se så många olika svarta toner.

Ex. jag ser alla gråtonerna på den här testbilden
http://www.walvisions.com/PattPages/wal ... attern.htm
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

På min LG skärm kan jag se alla.
Däremot på min sekundära Hyundai skärm så syns lite mer än hälften bara.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Blå bakgrundsfärg och vit text var standard tidigare, ja redan i hemdatorernas ungdom var det så och det för att blå inte har så mycket värmestrålning i sig. Det vita som är normalen idag har den röda komponenten på fullt och det är inte så bra. Innan man fattade så kunde man ge sig på att köra helt röd bakgrund som omväxling. Men efter ett par timmar bakom den skärmen så var ögonen grusiga av uttorkning (jämför svetsblänk).

Mera blått!!
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag anpassar om ljusstyrkan på min dator flera gånger om dagen!

Har en Macbook Pro med LED backligt, så färger ser rätt hyfsat ut när man sänker. Just nu kör jag på runt 50-60%. Frammåt mycket senare kan det bli ner mot 30%. Men ska jag granska foto eller se video är det (nästan) fullt ljus som gäller.

Har en vän som är riktig gamer. Han sitter med två hög-Nit skärmar på 100% brightness i ett kolsvart rum dagligen. Undrar hur länge hans ögon kommer palla.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den stora finessen med polariserade glasögon är när man använder tex en laptop utomhus. Om bildskärmen och glasögonen har samma polarisering så blir skärmen 50% ljusstarkare gentemot omgivningsljuset som har slumpmässig polarisation.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ljusstark mobilskärm handlar också om att kunna se vad som visas på skärmen då man är utomhus i soligt väder
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har upptäckt att vissa skärmar har olika polarisering över hela ytan. Det är ljust fläckvis, och fläckarna flyttar på sig när jag vrider på glasögonen. Precis som de där gamla plasmagrafikdemona från 90-talet. Himla skumt. Hur kan man tillverka något sådant egentligen?
Quanton

Inlägg av Quanton »

Jag har upptäckt att vissa skärmar har olika polarisering över hela ytan.
Det hänger förmodligen på att analysatorn (den yttre polarisatorn) har blivit skadad punktvis eller att det har fastnat dubbelbrytande smuts på den. Alla polymera material är dubbelbrytande i olika utsträckning, och det kommer vrida ljusets polarisation.

Prova att sätta tejpbitar på displayen, gärna i olika riktningar och lager (ett lager, två lager etc) och titta genom en linjärpolarisator.
Då kommer du få se på färger =)
MagnusA

Inlägg av MagnusA »

JimmyAndersson skrev: Datorskärmarna som säljs nu är oftast fruktansvärt ljusstarka.
Bortåt 400 mcd (milliCandela) är inte ovanligt. Smartmobilen LG Optimus Black ger 700mcd.
Det gör att man (iallafall jag) måste dra ner ljusstyrkan till *åtminstone* en fjärdedel.
Jag kan inte se något i beskrivningen av glasögonen som säger att de skulle kompensera för mörka skärmar?
Skriv svar