Att linda om sekundären på en EI-trafo
Re: Att linda om sekundären på en EI-trafo
Låter ju som om den var sparkopplad? Då är ju sekundärerna en del av primären.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transforma ... formatorer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transforma ... formatorer
I så fall är väl det som är kvar av 240V-lindningen en 200V-lindning nu, ungefär.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
... och för att inte någon skall komma på några bra idéer: att använda en sparkopplad transformator är att likställa med att sätta nätspänning direkt i chassit (d.v.s. ingen galvanisk separation mellan nät och apparat). Detta eftersom man inte kan veta om "COM" (i det här fallet) råkar hamna på nollan eller fasen.
- mr.olle.norell
Håller med förstås! Det första jag gjorde var dock att skilja primär och sekundär.
Detta eftersom jag vill ha galvanisk isolation för elsäkerhetens skull!
Insåg inte att den var sparkopplad! Där bör felet vara konstaterat!
Därmed bör man kunna linda på ett gäng varv på primären tills man kommer upp i tillräcklig induktans!
Fast jag har också en till trafo, den jag plockade ner igår!
Detta eftersom jag vill ha galvanisk isolation för elsäkerhetens skull!
Insåg inte att den var sparkopplad! Där bör felet vara konstaterat!

Därmed bör man kunna linda på ett gäng varv på primären tills man kommer upp i tillräcklig induktans!

Fast jag har också en till trafo, den jag plockade ner igår!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- mr.olle.norell
Kan nämna att den bara drar 130mA i tomgång och är knäpptyst 

Är den verkligen sparkopplad?
Inte bara så att det är en enda 34V-lindning på övre vänster + övre mitten, och sedan primärsidans fyra anslutningar uppe-höger och alla tre nertill?
Trafos kan ha primär/sekundärsidornas anslutningar på plintar som inte nödvändigtvis sitter som i ett skolbokexempel...
Vad gäller att mäta volt per varv så är det väl bara att linda på ett "mätvarv" och mäta spänningen på det?
Trafona på sista postningen är väl inte samma typ som den du labbat med först, eller?
Inte bara så att det är en enda 34V-lindning på övre vänster + övre mitten, och sedan primärsidans fyra anslutningar uppe-höger och alla tre nertill?
Trafos kan ha primär/sekundärsidornas anslutningar på plintar som inte nödvändigtvis sitter som i ett skolbokexempel...
Vad gäller att mäta volt per varv så är det väl bara att linda på ett "mätvarv" och mäta spänningen på det?
Trafona på sista postningen är väl inte samma typ som den du labbat med först, eller?
- mr.olle.norell
Trafona på slutet här är av annan typ. En typ som går omättad 
Svårt att säga om den här "mättade trafon" var sparkopplad.
Fick trafon av en kompis. Den har suttit i en skrotad overhead-apparat.
Jag vet därför inte hur nätspänningen satt inkopplad från början.

Svårt att säga om den här "mättade trafon" var sparkopplad.
Fick trafon av en kompis. Den har suttit i en skrotad overhead-apparat.
Jag vet därför inte hur nätspänningen satt inkopplad från början.
Då skulle det väl inte stå "34 V" och "36 V" på de två anslutningarna? (Hade det stått 34 på bägge så, men nu står det 36 på den ena.)MiaM skrev: Inte bara så att det är en enda 34V-lindning på övre vänster + övre mitten, och sedan primärsidans fyra anslutningar uppe-höger och alla tre nertill?
Nerre:
Jag tar på mig dumstruten, såg inte att det stod två olika spänningar.
mr.olle.norell:
Sparkoppling syns lätt på att alla lindningar är ihopkopplade på nåt sätt, om lindningen du lindade av gick till samma pol som lindningen du behöll så var den sparkopplad.
En overheadapparat kan nog tänkas ha sparkoppling till lampans trafo, det behövs ju ingen galvanisk skiljning av den strömmen. Vinsten vid bara 34/36V ut lär väl inte vara så jättestor, det är när inspänning och utspänning ligger mer nära varandra som man verkligen vinner på sparkoppling.
Jag tar på mig dumstruten, såg inte att det stod två olika spänningar.

mr.olle.norell:
Sparkoppling syns lätt på att alla lindningar är ihopkopplade på nåt sätt, om lindningen du lindade av gick till samma pol som lindningen du behöll så var den sparkopplad.
En overheadapparat kan nog tänkas ha sparkoppling till lampans trafo, det behövs ju ingen galvanisk skiljning av den strömmen. Vinsten vid bara 34/36V ut lär väl inte vara så jättestor, det är när inspänning och utspänning ligger mer nära varandra som man verkligen vinner på sparkoppling.
-
jag kan tänka mig.att en overheadapparat har en sparkopplad trafo till lampan för att ge den konstant spänning vid olika matning då lampans livslängd är extremt.beroende av matningspänning +5% kan ge halva livslängden ex 220/240 V.
Varför ger en sparkopplad trafo mer konstant spänning?
-
gör den inte men man kanske kan välja vilken lindning man kopplar in, beroende på land som apparaten levereras till? billigare.med en typ av trafo i lagret. eller så sitter det.en omkopplare så att det.går att välja ?
jag bara gissar.dock.
jag bara gissar.dock.
Ja, det kan man ju. Fast det kan man väl även på en isolerad trafo med 220-240V-lindningar.
-
sant, men spartrafon är mindre, och billigare men det beror såklart på vilken spänning lampan skall ha.
är det en helt isolerad sak kan jag tänka mig att det är en lågspänningslampa men en sparkopplad trafo. billigare att isolera kablar och hållare.
well, bara spekulationer.
är det en helt isolerad sak kan jag tänka mig att det är en lågspänningslampa men en sparkopplad trafo. billigare att isolera kablar och hållare.
well, bara spekulationer.
Kommer de också från någon OH-apparat? Jag tror jag har två exakt likadana. 165V matades till fläkten.mr.olle.norell skrev:Fast jag har också en till trafo, den jag plockade ner igår!