Nivå-mätare för bensintank
Nivå-mätare för bensintank
Hejsan! Det var ett tag sedan jag skrev på detta forum, de kan nog bero på att jag inte håll på med så mycket elektronik på sistone! I alla fall, Håller på att renovera en gammal veteranbil, denna som orginal har endast en tank mätare som visar med en lampa att tanken börjar bli tom.
Så här ser själva hastighetsmätaren ut idag:
http://0.tqn.com/d/cars/1/0/N/b/2/ag_72 ... speedo.JPG
De jag vill göra är alltså att på så stilrätt sätt baka in en tank-mätare.
Så nu ber jag er om lite hjälp, då mina elektronikkunskaper är begränsade. Finns de några färdiga nivåmätare man kan använda? Eller gå de att bygga något själv?
Som jag förstår så brukar vanliga mätare arbeta mellan 0 och 180ohm.
Så har ni lite tips så jag kan komma igång är allt välkommet!
MVh Simon
Så här ser själva hastighetsmätaren ut idag:
http://0.tqn.com/d/cars/1/0/N/b/2/ag_72 ... speedo.JPG
De jag vill göra är alltså att på så stilrätt sätt baka in en tank-mätare.
Så nu ber jag er om lite hjälp, då mina elektronikkunskaper är begränsade. Finns de några färdiga nivåmätare man kan använda? Eller gå de att bygga något själv?
Som jag förstår så brukar vanliga mätare arbeta mellan 0 och 180ohm.
Så har ni lite tips så jag kan komma igång är allt välkommet!
MVh Simon
Re: Nivå-mätare för bensintank
Skulle du inte kunna använda lampan som den är?
Tänker mig att den är släckt, men med jämna mellanrum blinkar den till.
tex 4 blink full tank
3 blink 3/4 tank osv.
när det är mindre än 15% lyser lampan med fast sken.
bara en tanke, slipper du karva i instrumentet.
Borde gå att lösa med en enkel mikroprocessor med analog ingång.
//Dan
Tänker mig att den är släckt, men med jämna mellanrum blinkar den till.
tex 4 blink full tank
3 blink 3/4 tank osv.
när det är mindre än 15% lyser lampan med fast sken.
bara en tanke, slipper du karva i instrumentet.
Borde gå att lösa med en enkel mikroprocessor med analog ingång.
//Dan
En rgb-diod? Grönt är fullt rött är tomt, och där i mellan så mixar den färgerna.
Man skulle kunna lägga till fler funktioner tex att den börjar blinka när de endast är ~10L kvar...
Man skulle kunna lägga till fler funktioner tex att den börjar blinka när de endast är ~10L kvar...
Tack för svaret!. Jo tänkte först ha kvar den som den är. Men dock så är motorn på bilen ombyggd, så jag har både bränsle till och retur, Då måste jag endå bygga om nivågivaren. Som förövrigt är genomrutten. Tänkte om de fanns något relativt billigt att ersätta denna med?
Eventuellt tänkte jag ifall man byter ut nivå-sensorn så den har ca 3-4lägen, och man sätter en RGB-diod i instumentpanellen, Grönt = full, Gul = halvfull, Röd = åk direkt till macken!
.
Detta skulle jag nog kunna bygga analogt, dvs med rörliga delar, Men detta känns inte 100%igt..
Men de är just nivå-sensorn som är de svåra, Finns de några färdiga man kan bygga utifrån ?
Kan tilllägga att tanken är väldigt liten.. Tror den rymmer ca 24L
Eventuellt tänkte jag ifall man byter ut nivå-sensorn så den har ca 3-4lägen, och man sätter en RGB-diod i instumentpanellen, Grönt = full, Gul = halvfull, Röd = åk direkt till macken!

Detta skulle jag nog kunna bygga analogt, dvs med rörliga delar, Men detta känns inte 100%igt..
Men de är just nivå-sensorn som är de svåra, Finns de några färdiga man kan bygga utifrån ?
Kan tilllägga att tanken är väldigt liten.. Tror den rymmer ca 24L
Är väl bara modifiera en armatur med 3-4st microbrytare. Skulle tro de flesta nivåmätarens som säljs har en kolbana så de ger ett värde. Kolla biltema.
Finns ju annars nivåvakter, vet dock inte om dessa brukar tåla bensin. Val av kabel, packningar, tätningar osv är viktigt i dessa miljöer så de tål bensinen.
Finns ju annars nivåvakter, vet dock inte om dessa brukar tåla bensin. Val av kabel, packningar, tätningar osv är viktigt i dessa miljöer så de tål bensinen.
En lösning är att ha flottörer med magneter. Dessa har du i ett rör med anslutning till tanken i båda ändar. Utanpå röret sätter du tungelement som detekterar om flötet flyter eller inte. Jag säger inte att det är den bästa lösningen, men jag vet att den funkar.
dom äldre var antingen trådlindad potentiometer eller av bimetalltyp - det sistnämda långsam i reaktion och dåtidens version av PWM-styrning om man säger så.
ingenting gnistskyddat förståss utan här räknade man att bränslegaserna skulle vara så feta att det inte kunde brinna i tanken.
skall man bara ha 1-4 mätpunkter så kan man använda termistorer på olika höjd som värms ett antal grader av strömmen och så länge det kyls av bensinen så markerar det 'fullt' - används ofta i motorcycklar som reservtanksdrift istället för kran med reservläge.
ingenting gnistskyddat förståss utan här räknade man att bränslegaserna skulle vara så feta att det inte kunde brinna i tanken.
skall man bara ha 1-4 mätpunkter så kan man använda termistorer på olika höjd som värms ett antal grader av strömmen och så länge det kyls av bensinen så markerar det 'fullt' - används ofta i motorcycklar som reservtanksdrift istället för kran med reservläge.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den här: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti ... re-258010/, en pci/avr/arduino och en rgb-led?
Typ såhär?danei skrev:En lösning är att ha flottörer med magneter. Dessa har du i ett rör med anslutning till tanken i båda ändar. Utanpå röret sätter du tungelement som detekterar om flötet flyter eller inte. Jag säger inte att det är den bästa lösningen, men jag vet att den funkar.

Thorped skrev:Har kommit på en liten flottör som jag kan använda, den lär bli rätt billig också.
Det svarta är röret som den röda flottören en löper i. Det gröna är en magnet som aktiverar de isolerade hall-sensorerna när den åker förbi.![]()
Röret kan sitta fast i tanken med neodym-magneter, för att slippa svetsa något. Skulle detta störa hall-sensorerna kan jag utan större bekymmer göra skruvhål i tanken.
Nja, poängen med att ha ett rör är väl att rörets insida är tankens "utsida"? Flottören har ett hål för röret, reed-reläerna sitter i röret.
Ledsen för de sena svaret! har haft händerna fulla!
Många bra idéer de tackar jag för!
Nu har jag inte fixat själva flotör delen ennu, Men låt oss säga att jag får ihop en som går mellan 0 till 100Ohm tex. Hur svårt är de att få ihop detta med en RGB diod då?
Mvh Simon
Många bra idéer de tackar jag för!
Nu har jag inte fixat själva flotör delen ennu, Men låt oss säga att jag får ihop en som går mellan 0 till 100Ohm tex. Hur svårt är de att få ihop detta med en RGB diod då?
Mvh Simon
Med en MCU och en ADC kanal är det enkelt.
Analogt går nog också, men jag har ingen snabb ide här.
Analogt går nog också, men jag har ingen snabb ide här.
Varför inte ta en nivåsensor från en bil på skroten och modifiera in i din befintliga tankarmatur? Lämplig donatorbil är Volvo 240/740.
Har också tänkt tanken, dock vet jag inte vart de finns en skrot med självplock eller liknande i Stockholms-området. Någon som känner till en bra ?
Mvh Simon
Mvh Simon