när behövs Y/D start?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: när behövs Y/D start?

Inlägg av prototypen »

zorro_ac skrev:okej, jag har ingen överströmningsventlil så om man kör kolven mot stopp så löser motorskyddet ut tror jag. motorn står still och bara brummar så man får slå av brytarn o starta om den..
eller saknar jag kanske motorskydd och det är Y/D starten som jävlas?

Du måste ju ha en överströmningsventil, vad tror du hydraultrycket blir innan motorn stoppat?

Protte
PTC

Inlägg av PTC »

Håller absolut med Protte om överströmsventilen, samtidigt Skall du ha motorskydd till den med som bryter alla tre faserna,
Vad har du för start/stopp för motorn? Finns ju motorskydd i låda med start/stoppknapp,

//Per
Användarvisningsbild
Östersjön

Inlägg av Östersjön »

Motorskydd bör du ha. Motorer man inte står intill hela tiden och övervakar ska ha motorskydd. Säkringsstorleken avgörs av ledningsarean fram till uttag eller direktkopplad motor, men skyddar inte motorn.

Har själv en vedklyv med 5,5 kw motor, utan motorskydd och utan yd-start. Upplever inga som helst problem att starta utan yd.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

jadu, denna klyv byggde farfar för kanske 40 år sedan så den behöver lite kärlek och förbättringar.
jag har ingen aning vad trycket kommer upp till men kör man mot ändläge någon tiondels sekund för länge eller för stor klabb så stannar motorn.

om det nu sitter en överströmmare inbyggd i ventilpaketet så behöver den verkligen ses över.

men kapacitet finns så det räcker (ca 2 sekunder 60cm slaglängd) och tar större klabbar än man orkar lyfta.
(kanske för liten motor i förhållande till pump?)

hursomhelst så blir det nog en ny Y/D brytare och ett motorskydd samt överströmmare så har man garderat sig trots att man hela tiden står bredvid motorn och övervakar den så att säga.
funderar även på en "håll" funktion på ventilpaketet så man slipper väntetid.

den enda start/stopp som finns ser du på bilden, kanske lite väl dåligt kvalite men den svarta ratten har tre lägen,
första läget= avstängd
andra läget så brummar motorn och går skitsakta
tredje läget så varvar motorn upp och går i full fart utan brummet
PTC

Inlägg av PTC »

Har du någon beteckning på pump eller ventilpaket?
Gärna bild
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

här kommer bilder, jag skruvade bort locket på brytaren och det var ingen trevlig syn.

ni får gärna komma med upplysningar om ni får fram något vettigt om pumpens kapacitet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har för mig när jag ser pumpen att jag sett en sådan tidigare och att den har suttit på en traktor eller lastare.
Brytaren ser ut som om den gjort sitt. :)
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

nu när jag fick se innehållet i brytaren undrar jag om det kanske är nån fas eller två som inte har kontakt i Y läget eftersom den bara står o brummar men varför stannar motorn och brummar vid överbelastning precis som i Y koppling fast jag har den i D ?
PTC

Inlägg av PTC »

Därför att hydraulcylindern går i botten och överströmmaren inte öppnar som den ska, då orkar inte motorn rotera, det blir ju tvärstopp.
Detta i kombination med att kontaktytorna i brytaren inte såg så bra ut.
Kan ju förorsaka att lindningen i motorn brinner upp. Jag har sett brunna lindningar att antal gånger så det är inte ovanligt.
För att spara in kostnaden för ny motor eller omlindning tycker jag du snarast ska införskaffa ny brytare, motorskydd samt att kontrollera statusen på överströmmaren.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

japp. blir en översyn så fort våren kommer :roll:

men jag blev lite ställd ang. direktstart eller Y/D efter läst detta:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=30

jag har råkat direktstarta min kompressor på 10kw, visserligen obelastad men säkringarna höll :shock:
PTC

Inlägg av PTC »

Med risk att någon opponerar sig så skulle jag sätta en direktstart på motorn.
En anledning är att belastningen inte blir så stor i startögonblicket då den driver en hydraulpump.
"tomgångstrycket" om du har rätt och okej returfilter ligger normalt inte över 30 Bar-
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

jag tror faktiskt jag kör på direktstart. med tanke på att Y kopplingen inte har varit i funktion så har jag ju i princip direktstartad den här utan problem förra säsongen. men överströmmare ska dit och i dagsläget så finns inget filter överhuvudtaget men har fått tag på ett stort industrifilter som ska dit..
så man bör sätta det på returen? varför inte inlopp?

sen ska ja klura på om man inte kan få "håll" funktion på den här jäkeln också..
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Det kan eventuellt sitta en överströmningsventil här:
ventil2.jpeg
Kan också vara nån strypventil.

Det är enklare med filter på returen då det inte behöver tåla så högt tryck.

Om du med "håll-funktion" menar att den ska fastna i klyvläget när du tryckt in spaken så går det enkelt att ordna.
Den klyv jag klöv hundratals kubik med som ung hade en sådan.
Det var i princip bara en hake som ramlade ner bakom en kant när spaken trycktes in och lite smart konstruerat så att kroken frigjordes om man drog spaken bakåt samt när kolven var nån centimeter från ändläget.
Jag misstänker dock starkt att denna inte var godkänd av arbetsskyddsstyrelsen och jag skulle egentligen avråda från sådana lösningar, hur praktiskt det än må vara att kunna hantera kubben med båda händerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PTC

Inlägg av PTC »

Skulle tro att det du ringat in är tryckbegränsaren, men vad jag läst innan i tråden att motorn stannar skulle jag tro att den inte öppnar som den ska.
På en del vedklyvar sitter det ju en spärr på minusrörelsen men inte på plusrörelsen.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

ja detta är ju ett ihopplock som heter duga, det sitter en ford typ-9 växellåda mellan motorn, 4växlar och back :D
jag kan dock inte köra på 4an (1:1) då börjar pumpen skrika men på 3an går den tyst och fort =)

ja nu var det väl inte enbart håll funktionen jag var ute men jag vill att med ett tryck på spaken ska den själv åka ut till ändläget och vända tillbaka.
det hade satt fart på det hela o slippa vänta in klyvningen innan man hämtar nästa klabb.

iofs lite överkurs då jag har planer på att bygga en enkel vedprocessor istället med automatik då man lik förbenat måste såga först.
Skriv svar