Sieg SX3 CNC-konvertering
Sieg SX3 CNC-konvertering
Jag har börjat konvertera min Sieg SX3 till CNC och här kommer lite info om det:
16x10mm kulskruvar från http://stores.ebay.com/linearmotionbearings se bifogade PDF dokument för mått.
Pris med frakt: 960kr
Så här ser den ut från början (Tyvärr endast bilder från Iphonen) :
Hinner inte med allt just nu men mer bilder kommer såklart.
16x10mm kulskruvar från http://stores.ebay.com/linearmotionbearings se bifogade PDF dokument för mått.
Pris med frakt: 960kr
Så här ser den ut från början (Tyvärr endast bilder från Iphonen) :
Hinner inte med allt just nu men mer bilder kommer såklart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av JB 6 april 2012, 18:14:55, redigerad totalt 3 gånger.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Demontering av X-axeln:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Det här ska bli kul att följa. Är det mest bolt on eller behöver du bearbeta lite?
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Mest "bolt on", så enkelt så möjligt och utan att behöva styrda maskiner för att klara biffen.
Enda problemet hittils var kulmuttern till X-axeln som jag fick slipa ned lite för att den skulle få plats.
Enda problemet hittils var kulmuttern till X-axeln som jag fick slipa ned lite för att den skulle få plats.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Ok, nästa steg är att demontera Y-axeln:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Jag funderade på om jag skulle göra nya hållare till kulmuttern men bestämde mig för att använda de gamla:
Kulmuttern till X-axeln fick inte riktigt plats så jag slipade ned den några mm:
Kulmuttern till X-axeln fick inte riktigt plats så jag slipade ned den några mm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Ett par skarpa bilder på kulmuttrarna:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Jag ville kunna använda fräsen nu för att passa in motorfästena och eftersom jag inte har något kilspår i kulskruven så satte jag 2st stoppskruvar under skalringen, borrade sedan ett hål i skalringen för att komma åt att dra åt och lossa skruvarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
X-axeln var smidigare, 2st stoppskruvar och sedan borrade jag upp och gängade dubbhålet och använde detta till att förspänna lagom mycket innan jag skruvade åt stoppmuttrarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Dags att montera motorfästena, börjar med X-axeln och där monterar jag fästet på motsatt sida om veven.
Det sitter inget kullager utan endast en metallbussning men vi får se hur det fungerar, annars är det bara att passa in ett kullager.
Motorfästena tillverkade jag på en CNC-kurs för några år sedan, roligt att få användning för dem.
På första bilden indikerar jag in mitten på hålet och sedan är det bara att borra.
Detta gör jag alltså med fräsen som jag hållet på att konvertera.
Det sitter inget kullager utan endast en metallbussning men vi får se hur det fungerar, annars är det bara att passa in ett kullager.
Motorfästena tillverkade jag på en CNC-kurs för några år sedan, roligt att få användning för dem.
På första bilden indikerar jag in mitten på hålet och sedan är det bara att borra.
Detta gör jag alltså med fräsen som jag hållet på att konvertera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Y-axeln var lite knivigare, jag funderade länge fram och tillbaka om hur jag skulle montera motorn, med kuggrem eller direkt på och hur det skulle gå till
och till slut klämde jag helt enkelt fast motorfästet på lagerhuset.
Hålet borrade jag upp med ett ursvarvningsverktyg och det tog nog ca två timmar att få till det då jag fick ta små små skär. Spåret fräste jag med en slitsfräs.
och till slut klämde jag helt enkelt fast motorfästet på lagerhuset.
Hålet borrade jag upp med ett ursvarvningsverktyg och det tog nog ca två timmar att få till det då jag fick ta små små skär. Spåret fräste jag med en slitsfräs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Tack för det
Vidare ska det vara en vev på baksidan av y-axeln så lite mer borrning och gängning och några stoppskruvar (vad skulle man göra utan dem?) senare:
Vidare ska det vara en vev på baksidan av y-axeln så lite mer borrning och gängning och några stoppskruvar (vad skulle man göra utan dem?) senare:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Nu har jag hunnit lite mer..
Montering av Z motorn.
Väldigt smidigt måste jag säga, tänkte först sätta dit kuggremshjul och växla ut en 3Nm motor men kunde inte komma på något bra sätt att montera den, jag har inte satt någon kulskruv här än utan det får bli ett senare projekt.
Bestämde mig för att prova om en 8.5Nm motor klarar att driva den direkt istället.
Så här ser baksidan ut, det där kletet som kineserna har lagt på är ingen höjdare, sitter som berget.
Som ni ser så har jag plockat bort lagringen, det sitter endast ett vanligt kullager här uppe, den riktiga lagringen sitter i nederkanten och jag tänker att det borde räcka med motorns lagring här uppe.
Montering av Z motorn.
Väldigt smidigt måste jag säga, tänkte först sätta dit kuggremshjul och växla ut en 3Nm motor men kunde inte komma på något bra sätt att montera den, jag har inte satt någon kulskruv här än utan det får bli ett senare projekt.
Bestämde mig för att prova om en 8.5Nm motor klarar att driva den direkt istället.
Så här ser baksidan ut, det där kletet som kineserna har lagt på är ingen höjdare, sitter som berget.
Som ni ser så har jag plockat bort lagringen, det sitter endast ett vanligt kullager här uppe, den riktiga lagringen sitter i nederkanten och jag tänker att det borde räcka med motorns lagring här uppe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.