gimbal
gimbal
Håller som bäst på att fundera på ett projekt där jag behöver en gimbal(vad heter det på svenska?) som vrids av två stegmotorer.
Bifogat är en enkel principskiss. Hoppas att det framgår hyfsat vad det är jag vill göra. Det jag i slutänden vill positionera är inget tungt.
Jag är hyfsat dåligt bevandrad i den mekaniska världen och har lite frågor:
- hur skulle ni konstruera delarna? har funderat på bockade plåtar eller fräsa i aluminum.
- tror ni att det funkar att hela kalaset sitter monterat direkt på motor 2s axel? behövs uppstyvning? lager?
- finns det färdig delar att köpa?
Tacksam för all hjälp man kan tänkas få!
Bifogat är en enkel principskiss. Hoppas att det framgår hyfsat vad det är jag vill göra. Det jag i slutänden vill positionera är inget tungt.
Jag är hyfsat dåligt bevandrad i den mekaniska världen och har lite frågor:
- hur skulle ni konstruera delarna? har funderat på bockade plåtar eller fräsa i aluminum.
- tror ni att det funkar att hela kalaset sitter monterat direkt på motor 2s axel? behövs uppstyvning? lager?
- finns det färdig delar att köpa?
Tacksam för all hjälp man kan tänkas få!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: gimbal
Hur stort?
Om det är tillräckligt litet (typ en liten kamera) så finns det färdiga saker till servos, typ:
https://www.sparkfun.com/products/10335
Antar det är lite större dock, när du nämner aluminium.
Om det är tillräckligt litet (typ en liten kamera) så finns det färdiga saker till servos, typ:
https://www.sparkfun.com/products/10335
Antar det är lite större dock, när du nämner aluminium.
givetvis missade jag nåt, storleken! den är ju viktig.
lägger in det i en uppdaterad skiss...
den är som synes inte så stor. aluminium var tänkt mer för precision(som är onödig
)/snygghet etc etc
lägger in det i en uppdaterad skiss...
den är som synes inte så stor. aluminium var tänkt mer för precision(som är onödig

payload är ett kretskort, vikt 5-50g. eventuellt så kan det vara aktuellt med kamera.
även om jag har en specifik applikation i åtanke så finns det flera möjliga användningsområden.
tittade på tilt&pan-grejen från sparkfun. den skulle kunna funka, iaf bra inspiration. deras servon verkar dock värdelösa enligt rescensionerna.
i den tänkta användningen kommer motorerna gå en hel del så det behöver vara hyfsade grejer.
nån som har koll på andra bättre servon som passar?
även om jag har en specifik applikation i åtanke så finns det flera möjliga användningsområden.
tittade på tilt&pan-grejen från sparkfun. den skulle kunna funka, iaf bra inspiration. deras servon verkar dock värdelösa enligt rescensionerna.
i den tänkta användningen kommer motorerna gå en hel del så det behöver vara hyfsade grejer.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Då kan du lugnt montera lasterna direkt på motor axlarna. Det som mynnade till min fråga var hur din skiss såg ut, dvs at payloaden kunde vara kamera men då föll min idé iom att det horisontella såg ut att vara i 'nodlinje' men inte den vertikala. Ska du montera kamera så försök hitta kamerans nodpunkt så får du mycket mer ut av ev. kamera panoreringar.
det är relevant det du säger, tecno! tillämpningen bygger på att en sensor kommer att vara monterad i vridcentrum för pan.
notera att skissen är ritad för att använda stegmotorer.
om jag återgår lite till ursprungsfrågan och inte går på sparkfun-lösningen:
- hur svårt/kostsamt är det att gå på antingen bockad plåt eller fräst aluminium? har inte utrustning själv så jag måste få det gjort...
- finns det folk här som kan/vill göra det isf?
notera att skissen är ritad för att använda stegmotorer.
om jag återgår lite till ursprungsfrågan och inte går på sparkfun-lösningen:
- hur svårt/kostsamt är det att gå på antingen bockad plåt eller fräst aluminium? har inte utrustning själv så jag måste få det gjort...
- finns det folk här som kan/vill göra det isf?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Titta på L profiler i aluminium som utgångsläge. Länken nedan ger dig lite info om vad som finns som standard profiler.
http://www.alutrade.se/alutrade/1.0.1.0 ... korrad.pdf
Rita gärna i CAD så har vi nåt att utgå ifrån, vi är säkerligen många här på EF som kan hjälpa till att fräsa/borra i våra CNC maskiner.
http://www.alutrade.se/alutrade/1.0.1.0 ... korrad.pdf
Rita gärna i CAD så har vi nåt att utgå ifrån, vi är säkerligen många här på EF som kan hjälpa till att fräsa/borra i våra CNC maskiner.
ja, färdiga bitar i al kanske är enklast att börja med. det kan jag ju tom klara av att bearbeta själv.
var kan sånt köpas i mindre mängder?
ett enkelt utkast.
lekte runt lite med det som finns till hands, sketchup.
inser att det blir hyfsad obalans och dessutom kanske lite tungt...
men som sagt en början...
lekte runt lite med det som finns till hands, sketchup.
inser att det blir hyfsad obalans och dessutom kanske lite tungt...
men som sagt en början...
Finns på Bauhaus, och det har vi ett i närhetenniklo skrev:ja, färdiga bitar i al kanske är enklast att börja med. det kan jag ju tom klara av att bearbeta själv.

Nedan lite av vad dom har.
Priserna är för 2 meter.
Finns även i 1 meters längder.
Hur mjukt måste den röra sig?niklo skrev:payload är ett kretskort, vikt 5-50g. eventuellt så kan det vara aktuellt med kamera.
Själv brukar jag använda Hyperion Atlas-servon (billiga, starka och programerbara)
och sedan, rem/remhjul för att få en mjukare rörelse.
drh har du några bilder du kan bjuda på med den där anläggningen?
Förövrigt kan vara värt att påpeka att man inte får ta flygfoton hur som helst. Läste om det i någon tidning för 1-2 år sen. Tydligen ska alla bilder skickas in till någon myndighet som godkänner dom. Man kunde även efter prövning få bli sin egna granskning. Anledningen är försvarshemligheter som inte ska komma ut på kort. Kanske kanske har tidningen kvar här hemma
Förövrigt kan vara värt att påpeka att man inte får ta flygfoton hur som helst. Läste om det i någon tidning för 1-2 år sen. Tydligen ska alla bilder skickas in till någon myndighet som godkänner dom. Man kunde även efter prövning få bli sin egna granskning. Anledningen är försvarshemligheter som inte ska komma ut på kort. Kanske kanske har tidningen kvar här hemma
drh
just ja, bauhaus har ju såna grejer det hade jag helt glömt! får åka och botanisera lite...
sjukt snygg konstruktion förresten! så den används för flygfoto tolkar jag det som från Purres kommentar!?
rörelsen ska ske stegvis för att samla in data. lite osäker på hur fort det går att ta in data men det kanske funkar med att linjärt svepa och ta data on the go.
det är nog egentligen inget direkt mjukhetskrav utan mer en upplevelsegrej när man tittar på apparaten in action.
just ja, bauhaus har ju såna grejer det hade jag helt glömt! får åka och botanisera lite...
sjukt snygg konstruktion förresten! så den används för flygfoto tolkar jag det som från Purres kommentar!?
rörelsen ska ske stegvis för att samla in data. lite osäker på hur fort det går att ta in data men det kanske funkar med att linjärt svepa och ta data on the go.
det är nog egentligen inget direkt mjukhetskrav utan mer en upplevelsegrej när man tittar på apparaten in action.
Jag har nu sprungit på denna artikel som var med i tidningen Foto. Dom som var med är företaget Helikopterfoto och på deras hemsida fanns även artikeln med. Handlar alltså om att man inte får ta flygfoton precis hur som.
http://www.helikopterfoto.se/wp-content ... o_FOTO.pdf
http://www.helikopterfoto.se/wp-content ... o_FOTO.pdf