Stereo till mono analogt
-
Stereo till mono analogt
Hej
Jag håller på att bygga ett försteg som är anpassat för mono. Jag har haft en ingång på mitt nuvarande steg då jag kopplar ihop höger och vänster kanal innan den går till riaa steget för att kunna få mono ljud av fake stereo skivor.
Går det att göra detta med opampar eller på något annat sätt för att få optimalt ljud?
Tycker att kanalerna tar ut varandra (minskad dynamik) när man kopplar ihop dem som jag gjort.
MVH
Fredrik
Jag håller på att bygga ett försteg som är anpassat för mono. Jag har haft en ingång på mitt nuvarande steg då jag kopplar ihop höger och vänster kanal innan den går till riaa steget för att kunna få mono ljud av fake stereo skivor.
Går det att göra detta med opampar eller på något annat sätt för att få optimalt ljud?
Tycker att kanalerna tar ut varandra (minskad dynamik) när man kopplar ihop dem som jag gjort.
MVH
Fredrik
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Stereo till mono analogt
Stereoljud bygger ju på skillnaden mellan två kanaler och vid sammanslagning kan man då inte få lägre utnivå.
Om du tycker att kanalerna tar ut varandra så har den ena troligen fasfel eller lite överlagrad likspänning på ena kanalen.
Såna här fel kan även bero på impedansfel vid ihopslagningen, eller för lite headroom om man använder
en för klent dimensionerad aktiv mixning (typ OP eller transistor-lösning).
Med tanke på att du skriver "fake stereo" så skulle det helt klart kunna vara så att de fasvänt lite
av innehållet för att det ska låta som stereo, och isåfall blir du inte hjälpt med en OP eller transistorlösning.
Då är enda lösningen att byta musik eller bara lyssna på ena kanalen.
(Ok, det *går* att få ordning på det, men då krävs en processor.)
Om det skulle vara så att källan redan har lite för dålig dynamik så går det inte att få tillbaka det,
på samma sätt som en pixlig lågupplöst bild inte kan förvandlas till HD-kvalité.
Om du tycker att kanalerna tar ut varandra så har den ena troligen fasfel eller lite överlagrad likspänning på ena kanalen.
Såna här fel kan även bero på impedansfel vid ihopslagningen, eller för lite headroom om man använder
en för klent dimensionerad aktiv mixning (typ OP eller transistor-lösning).
Med tanke på att du skriver "fake stereo" så skulle det helt klart kunna vara så att de fasvänt lite
av innehållet för att det ska låta som stereo, och isåfall blir du inte hjälpt med en OP eller transistorlösning.
Då är enda lösningen att byta musik eller bara lyssna på ena kanalen.
(Ok, det *går* att få ordning på det, men då krävs en processor.)
Om det skulle vara så att källan redan har lite för dålig dynamik så går det inte att få tillbaka det,
på samma sätt som en pixlig lågupplöst bild inte kan förvandlas till HD-kvalité.
-
Oki då förstår jag.
Det är ofta bättre ljud i bara en kanal än att sammanfoga dem båda.
Det kanske blir bättre i det nya bygget då jag kommer att ha betydligt bättre med kopplingskondensatorer som tar bort dc.
Behandlar man musiken i datorn så går det ofta att få det bra genom att dela stereospåret i till exempel audacity, var mest intresserad om det gick att få samma resultat analogt, lite roligt att kunna konvertera stereospår till mono anläggningen.
Det är ofta bättre ljud i bara en kanal än att sammanfoga dem båda.
Det kanske blir bättre i det nya bygget då jag kommer att ha betydligt bättre med kopplingskondensatorer som tar bort dc.
Behandlar man musiken i datorn så går det ofta att få det bra genom att dela stereospåret i till exempel audacity, var mest intresserad om det gick att få samma resultat analogt, lite roligt att kunna konvertera stereospår till mono anläggningen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
En burk som slår ihop dåligt gjord stereo till mono vore riktigt trevligt!
Men jag vet hur mycket pyssel det brukar vara att göra det bra i datorn,
så det är nog inte helt lätt att fixa det analogt utan tydliga bieffekter.
Hur menar du med att "dela stereospåret"?
Stereo är ju redan delat. Två spår.
Berätta gärna mer om det.
Men jag vet hur mycket pyssel det brukar vara att göra det bra i datorn,
så det är nog inte helt lätt att fixa det analogt utan tydliga bieffekter.
Hur menar du med att "dela stereospåret"?
Stereo är ju redan delat. Två spår.

Berätta gärna mer om det.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
nu är jag ute på hal is igen men kan man inte först lägga musiken
som joint stereo i en oggfil och sedan spela den som mono med
bättre ljud?
som joint stereo i en oggfil och sedan spela den som mono med
bättre ljud?
-
hehehe jag mena att man delar de 2 stereospåren till 2 monospår som man lägger mot varandra så de låter samtidigt.
De flesta som spelar mono har en hoppkopplad stereo pickup som jag tycker är sorg och bedrövelse då den även tar upp ljud i 45 grader.
Mono är endast graverat i 90 grader, resten är bara en vägg som gör massa tråkiga brusljud.
Jag använder Audio technica AT3 för både vinyl och 78 rpm och den låter kalas.
De flesta som spelar mono har en hoppkopplad stereo pickup som jag tycker är sorg och bedrövelse då den även tar upp ljud i 45 grader.
Mono är endast graverat i 90 grader, resten är bara en vägg som gör massa tråkiga brusljud.
Jag använder Audio technica AT3 för både vinyl och 78 rpm och den låter kalas.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"man delar de 2 stereospåren till 2 monospår som man lägger mot varandra så de låter samtidigt."
Vänta nu, 2 stereospår? *Ett* stereospår är det ju.
Du får ursäkta mig om jag förklarar saker som du redan känner till, men såhär är det ju:
Stereospåret består av 2st spår. Ett spår för vänster och ett spår för höger.
Slår man ihop dem ("lägger mot varandra" som du skriver) så får man mono.
Dvs det låter likadant i båda högtalarna och hjärnan kan inte tolka resultatet
som att t.ex olika instrument verkar höras från olika ställen.
Det är ju så man gör och det finns inget annat sätt.
I hårdvara fungerar det ju precis likadant, fast med växelspänningar,
även om en del envisas med att tro att det här är något magiskt.
(Däremot kan man behöva lite andra trick om man ska slå ihop "fuskstereo",
men det är bara ett mellansteg för att rätta till så att inte ena kanalen fasar bort ljud i andra.)
Ett kul trick, om du inte känner till det:
Kopiera ett monospår till både vänster och höger.
Samma sak ska alltså spelas upp i både vänster och höger, exakt samtidigt och med samma volym.
Testa nu att fördröja signalen i t.ex vänster kanal med ett tiotal millisekunder.
Din hjärna kommer då att tolka resultatet som att ljudet från höger högtalare låter starkare,
bara för att det når hjärnan aningen tidigare än det vänstra och därför "måste" vara närmare = starkare.
"De flesta som spelar mono har en hoppkopplad stereo pickup som jag tycker är sorg och bedrövelse då den även tar upp ljud i 45 grader."
När det gäller pickuper så är jag ute på djupt vatten, men det du nämner borde väl gå att bli av med, med analog elektronik?
Ah, är det möjligen precis det som du planerar att göra?
Nu börjar jag bli riktigt nyfiken. Du får gärna berätta mer om dina idéer!
Vänta nu, 2 stereospår? *Ett* stereospår är det ju.

Du får ursäkta mig om jag förklarar saker som du redan känner till, men såhär är det ju:
Stereospåret består av 2st spår. Ett spår för vänster och ett spår för höger.
Slår man ihop dem ("lägger mot varandra" som du skriver) så får man mono.
Dvs det låter likadant i båda högtalarna och hjärnan kan inte tolka resultatet
som att t.ex olika instrument verkar höras från olika ställen.
Det är ju så man gör och det finns inget annat sätt.

I hårdvara fungerar det ju precis likadant, fast med växelspänningar,
även om en del envisas med att tro att det här är något magiskt.
(Däremot kan man behöva lite andra trick om man ska slå ihop "fuskstereo",
men det är bara ett mellansteg för att rätta till så att inte ena kanalen fasar bort ljud i andra.)
Ett kul trick, om du inte känner till det:
Kopiera ett monospår till både vänster och höger.
Samma sak ska alltså spelas upp i både vänster och höger, exakt samtidigt och med samma volym.
Testa nu att fördröja signalen i t.ex vänster kanal med ett tiotal millisekunder.
Din hjärna kommer då att tolka resultatet som att ljudet från höger högtalare låter starkare,
bara för att det når hjärnan aningen tidigare än det vänstra och därför "måste" vara närmare = starkare.

"De flesta som spelar mono har en hoppkopplad stereo pickup som jag tycker är sorg och bedrövelse då den även tar upp ljud i 45 grader."
När det gäller pickuper så är jag ute på djupt vatten, men det du nämner borde väl gå att bli av med, med analog elektronik?
Ah, är det möjligen precis det som du planerar att göra?

Nu börjar jag bli riktigt nyfiken. Du får gärna berätta mer om dina idéer!
Ända sen man började med stereosändningar på radio fanns det en stereo/mono-omkopplare på fabriksbyggda förstärkare.De flesta som spelar mono har en hoppkopplad stereo pickup som jag tycker är sorg och bedrövelse då den även tar upp ljud i 45 grader.
Avsikten var att man skulle slippa bruset vid dålig antennsignal.
Det enda som hände vid mono var att kanalerna blev hopkopplade direkt.
Detta bör fungera även vid grammofonspelning.
Om det låter skumt vid monospelning är det kanske någon skillnad på kanalerna, eventuellt någon typ av fasskillnad.
Men sätt en omkopplare så kan du välja det som låter bäst. Det kanske varierar mellan olika inspelningar.
man kan inte koplla ihop paren direkt om utgångsstegen är lågohmiga.
då blir det typ en analog "AND" som gör att differensljudet kommer att kortslutas.
man måste sätta seriemotstånd på varje kanal.
tror att värdet ska motsvara ingångsimpedansen på ingången man ska koppla till....
då blir det typ en analog "AND" som gör att differensljudet kommer att kortslutas.
man måste sätta seriemotstånd på varje kanal.
tror att värdet ska motsvara ingångsimpedansen på ingången man ska koppla till....
-
Tanken med mitt projekt är att bygga ett försteg som dels har variabel bas och diskant inställning för grammofondelen och high och lowpasfilter för att kunna filtrera dåliga 78 rpm skivor.
Jag provade först efter det exempel jag har på min blogg men har via hjälp här kommit fram till att räkna om korrigeringsvärdena men parallellkopplad i stället för seriekoppling som jag gjort först.
Det jag funderade på här är hur man på bästa sätt kan mono koppla ett stereo spår utan komplikationer.
Skall testa tipset om att koppla det med samma impedans som ingångsimpedansen.
Har uppdaterat dåligt och ska försöka bättre mig men ni kan läsa om projektet på min blogg nedan.
http://monorecords.wordpress.com/monogr ... pmonstret/
Jag provade först efter det exempel jag har på min blogg men har via hjälp här kommit fram till att räkna om korrigeringsvärdena men parallellkopplad i stället för seriekoppling som jag gjort först.
Det jag funderade på här är hur man på bästa sätt kan mono koppla ett stereo spår utan komplikationer.
Skall testa tipset om att koppla det med samma impedans som ingångsimpedansen.
Har uppdaterat dåligt och ska försöka bättre mig men ni kan läsa om projektet på min blogg nedan.
http://monorecords.wordpress.com/monogr ... pmonstret/
Intressant problem.
En lösning kanske är att förstärka båda kanalerna, ha ett variabelt fas-filter på den ena och sedan summera dem.
En lösning kanske är att förstärka båda kanalerna, ha ett variabelt fas-filter på den ena och sedan summera dem.
Vad gäller FM-radio mono/stereo så behövde stereo-sändningar vara kompatibla med mono-sändningar, därför sänds
även stereo-sändningar i "mono" men oftanför denna i frekvens sänds en diff mellan höger och vänster som
mottagaren kan välja att lägga på sin monosignal för att få stereo om den kan.
Har gått igenom detta nån gång om varför det är lättare att få bra ljud i mono än stereo, men minns det inte nu...
Från: http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#Stereo_FM
även stereo-sändningar i "mono" men oftanför denna i frekvens sänds en diff mellan höger och vänster som
mottagaren kan välja att lägga på sin monosignal för att få stereo om den kan.
Har gått igenom detta nån gång om varför det är lättare att få bra ljud i mono än stereo, men minns det inte nu...
Från: http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#Stereo_FM
MVH: MikaelIt is important that stereo broadcasts be compatible with mono receivers. For this reason, the left (L) and right (R) channels are algebraically encoded into sum (L+R) and difference (L−R) signals. A mono receiver will use just the L+R signal so the listener will hear both channels through the single loudspeaker. A stereo receiver will add the difference signal to the sum signal to recover the left channel, and subtract the difference signal from the sum to recover the right channel.
The (L+R) Main channel signal is transmitted as baseband audio in the range of 30 Hz to 15 kHz. The (L−R) signal is modulated onto a 38 kHz double-sideband suppressed carrier (DSBSC) signal occupying the baseband range of 23 to 53 kHz.
A 19 kHz pilot tone, at exactly half the 38 kHz sub-carrier frequency and with a precise phase relationship to it, as defined by the formula below, is also generated. This is transmitted at 8–10% of overall modulation level and used by the receiver to regenerate the 38 kHz sub-carrier with the correct phase.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har för mig att det finns någon tråd om det i Allmänt, men hittar den inte nu.
Det vore kul om någon kunde beskriva hur graveringen och uppspelningen (av vinylskivor) ser ut för stereo jämfört med mono.
Det finns säkert bra sajter, men det brukar bli lite mer "pratigt" när någon förklarar här.
Intressant när man stöter på något som man inte haft behov av att reflektera så mycket över tidigare.

Pern:
Undrar hur det skulle bli om man gjorde så det fas-filtret kunde varieras automatiskt?
Funderar på något som justerar fasen till det läge då man får högst utsignal.
Men jag är inte helt säker på om det skulle bli bra eller om man skulle få någon skum bieffekt, typ phaser/flanger...
freddenacka:
Förresten, om du vill så kan jag flytta tråden till Idébanken.
Det vore kul om någon kunde beskriva hur graveringen och uppspelningen (av vinylskivor) ser ut för stereo jämfört med mono.
Det finns säkert bra sajter, men det brukar bli lite mer "pratigt" när någon förklarar här.
Intressant när man stöter på något som man inte haft behov av att reflektera så mycket över tidigare.

Pern:
Undrar hur det skulle bli om man gjorde så det fas-filtret kunde varieras automatiskt?

Funderar på något som justerar fasen till det läge då man får högst utsignal.
Men jag är inte helt säker på om det skulle bli bra eller om man skulle få någon skum bieffekt, typ phaser/flanger...
freddenacka:
Förresten, om du vill så kan jag flytta tråden till Idébanken.
-
Det går bra mina gamla skivor brukar skapa nya tankesätt då det inte finns några generella standarder. När mono låter som det skall så är det underbart men det finns inte mycket produkter i dag som inte är stereo anpassat vilket gör att det inte lirar så bra.