Visar sig att vfd:n till min kinaspindel stör ut smoothsteppern på min Borismaskin. Direkt när jag startar spindeln så tvärdör smoothsteppern...
Jag har en svindyr skärmad kabel till spindeln som ligger i kabelkedjan tillsammans med stegmotorkablarna. vfd:n står på golvet en bit ifrån men det verkar inte spela nån roll.
Mina kunskaper i elektronik är mycket rudimentära så jag har i detta läge inte en aning hur jag skall gå tillväga för att lösa problemet...
Finns den nån vänlig själ här på forumet som har en idé hur jag kan lösa detta?
Se den skärmade kabeln som en slang som skall hindra störningar att läcka ut. Anslutningen av skärmen skall vara runt om, inga hoptvinnade stumpar. VFD skall matas med ett nätfilter. Och alla skärmar och jordanslutningar skall gå till en gemensam jordpunkt.
Allt detta skall stå i monteringsanvisningen och det är ett krav att den följs till 100% för att CE direktivet skall uppfyllas och EMC nivåerna hålls nere.
Är VFD:ns dyra kabel ansluten i båda ändar? På många andra apparater rekommenderas att bara ansluta ena änden för att förhindra jordloopar men det funkar dåligt med VFD:er.
Hur gammal är din smoothstepper? Det finns äldre versioner där det var något med ansluten eller inte ansluten jord till USB som gjorde att den var enormt kraschbenägen och lättstörd. Kolla forumen!
Sen kan du ju sätta hela klabbet i en metalllåda typ elskåp, det kan hjälpa.
ps. det finns nog ingen (riktig) CE-märkning på den där ful-VFD:n om det är samma som jag har, Huangyang eller nåt sånt. Desto viktigare att skärma ordentligt då antar jag! ds.
hmm, skärmen på kabeln är nog inte ansluten i nån ände ... men hur skall den anslutas vid spindeln? vad menas med att skärmen skall vara ansluten "runt om"?
Smoothsteppern är flångny så ev fel som funnits på tidiga modeller borde inte finnas på min.
Det jag inte kan fatta är att smoothsteppern kraschar trots att det inte finns någon egentligen koppling mellan dessa mer än att kabeln till spindeln ligger i samma kabelkedja som stegmotorkablarna. ev störningar från kabeln borde inte kunna komma tillbaka till smoothsteppern. Det sitter ju ett optokopplat breakout board emellan oxå som borde förhindra att störnigar kommer tillbaka till datorn....eller har jag kanske totalt missuppfattat detta...
Jag har ett nätfilter över (nytt i kartong), ett lika dant som jag använder. Men det är ett dyrt fint(?). Kostar 2 300:- där jag fick det ifrån.
Tyvärr har kineserna valt en riktigt dum kontakt till spindelmotorn. Så det är riktigt svårt att få till skärmningen där. Det du skall göra är att vika tillbaka skärmen över skyddshöljet och sedan klämma med den lilla bygeln i kontaktdonet. Jag har gjort en tråd om hur man gör 360 graders skärmning till D-subbar. Det är i princip samma sak man gör här. http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3%A4rmning
ENERGIEFFEKTIV
Sparar mellan 25 och 50 % energi
STÖRNINGSFRI
Inga elektromagnetiska störningar
- tekniska apparater i omgivningen störs ej
Inga lagerströmmar
- motorn får längre livslängd. 5 års lagergaranti
Inga jordströmmar
- jordfelsbrytare kan användas
Att jag har aktier i företaget har inget med saken att göra...
360° anslutnign är givet vis bra. Men skärmen gör mycket nytta även om amn bara ansluter den på en punkt. Det är just i anslutnignen det kan stråla. men hela lednignen är skyddad. En oansluten skärm däremot gör knappast någon nytta. Utan att ha hela bilden skulle jag ansluta i båda ändar, men inte bytt hårdvara för att uppnå 360° skärm.