Ersättning av optokopplare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nitro2k01

Ersättning av optokopplare

Inlägg av nitro2k01 »

Hej! Jag håller på att bygga en krets som ska ta emot MIDI-signaler. Enligt gällande "norm" ska sådana signaler passera genom nen optokopplare för att förhindra ground loops.
I schemat rekommenderas optokopplaren 6N138. Jag har bara lyckats hitta en 6N139 (På labb elektronik, vill inte åka ut till ELFA om jag inte måste)
Skillnaden enligt ELFA-katalogen är att matningsspänningen (Vmax) är högre på den jag har. (7V mot 18V) Dessutom har 139'an högre kopplingsfaktor. Detta säger mig inte det jag vill veta, nämligen om signalen kommer komma fram oskadd genom kopplaren, eller om MIDI's 5V är för lite för att driva en 139.
I schemat sitter det ett par resistorer vid matningen till kopplaren. Går ev. problem kanske att lösas genom justering av värdena på dessa?

Schema finns här: http://www.firestarter-music.de/lsdj/lsdjmc2_v1_1_1.jpg
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Häng dit en 139:a, ev justering av R2
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Räcker spänning och ström för att tända så att det tänder på andra sidan och strömmen inte blir högre än att optokopplaren överlever så kommer det att fungera - i princip iaf, det kan ju också skilja på sekundären hur mycket ström som trissan orkar dra, men ren signalisolation är valet av optokopplare oftst väldigt okänsligt. Är det mycket ström på sekundären och väldigt snabba pulser så blir det mer känsligt, men annars så är optokopplare generellt rätt okritsika komponenter - läs databladet dock.
Användarvisningsbild
nitro2k01

Inlägg av nitro2k01 »

Jag önskar mig nästan ett mer exakt svar. Max V in är 18V. Är 5V då tillräckligt stor spänning för att lysdioden ska lysa vid hög signalspänning?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kolla databladet ! Det är den enda lösningen.
Användarvisningsbild
nitro2k01

Inlägg av nitro2k01 »

Saken är den att jag inte har läst analog elektronik, och har inte så mycket erfarenhet själv heller, så jag fick inte ut mycket av databladet. Kan inte nån annan göra det? (Varsågod att flamea!)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja den fungerar. Inte den mest optimala optokopplare du kan välja, men den kommer att fungera med 5V logik. Observera att TTL-logik inte är att rekomendera då hög nivå är lite väl låg för säker omkoppling. Kör du med TTL på sändarsidan så sätt gärna dit en opencollector buffer på drivsidan för att vara säker.
Användarvisningsbild
nitro2k01

Inlägg av nitro2k01 »

Jag gjordedetenda acceptabla i denna situation, nämligen att sätta upp en testkrets i labbet (elab, KTH för övrigt)
Det fungerade tillfredsställande enligt mig. Men då använde jag förstås ett oscilloskop med väldigt hög inimpedans (Cirkus 10 MΩ)
Hur tror ni att det skull funka med en PICs ingångar? Har de buffring inbyggt?
Iofs använder jag socklar på min konstruktion, så om det skulle totalfaila, så kan jag alltid pallra mig ut till ELFA och köpa en 6N138.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

En pic har mest troligt FET ingångar dvs väldigt hög inimpedans och relativt låg capacitans så det borde vara en mycket "snäll" last
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, och picen är CMOS, så Vcc/2 är brytspänningen.
Skriv svar