Nytt försteg, hjälp sätta rätt förstärkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
freddenacka

Nytt försteg, hjälp sätta rätt förstärkning

Inlägg av freddenacka »

Hej
Jag skall bygga ett nytt stereosteg, med RIAA och linjeväljare och volymkontroll.
Har tidigare använt "Nagrefsteget" (se schema) nedan som försteg men tänkte pröva något annat nu men med samma opa2134 om ingen har något bättre förslag.
Tänkte använda denna variant men vill då ta bort balanskontrollen då jag tycker den är helt onödig och risken är stor att den sabbar ljudet.
http://sound.westhost.com/project88.htm
Min fråga, balanskontrollen skall vara 3 dB i minskad förstärkning vilket jag bör sänka i det första eller det andra steget för att inte få distribution.
I vilket bör jag sänka eller kanske i båda?

MVH
Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av freddenacka 19 mars 2012, 14:14:45, redigerad totalt 1 gång.
YngLi

Re: Nytt försteg, hjälp sätta rätt förstärkning

Inlägg av YngLi »

Proj88
Går det inte bara att ta bort balanspotensiometern och sätta fasta 5k resistorer mellan punkten "AL" och jord samt "AR" och jord (till den jordpunkt balanspotensiometerns löpare är ansluten)?

Eller i fig2 ta bort ta bort R4L och R3L (R4R och R3R också, höger kanal) och koppla utgången på Opn (fig2) direkt till - ingången och sedan bara skippa balanspotensiometern, och ev ta bort R5L (och R5R)?

Går nog att göra på många olika sätt, är inte så insatt, men ingen hade svarat :)

Edit, Blir ju buffra -> dämpa (volympot) -> förstärka i så fall väl. Kanske är bättre att göra tvärt om. Förstärka -> dämpa (volympot) -> buffra, kanske beror på volympoten vad som är bäst? Om signalnivån från signalkällorna är tillräcklig så behöver du väl ingen spänningsförstärkning heller egentligen.
Senast redigerad av YngLi 24 februari 2012, 10:47:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

freddenacka: Vorde det inte enklare om du fortsatte i en av dina andra trådar, det blir mycket enklare att hålla koll på vad du redan fått tips om då. =)

Nu till frågeställningen: Jag skulle sänkt förstärkningen i det första steget, då kommer dämpningen ske innan den andra bufferten, som i det tidigare fallet. Jag tror dock inte du kommer få problem med >distortion< vad du än väljer =)
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Ja men fyller U1 någon funktion om man bygger om den till en spänningsföljare och sedan skippar balanskontrollen?
Min fundering är om man kan ändra R4L och R till 200K och på så vis ta bort ungefär lika mycket förstärkning som balanskontrollen äter?
Frågan är vad som ger bäst resultat här, U1 kanske blir överflödig?
Det här är ett helt nytt projekt därför som jag gör en ny tråd, kanske borde haft den i samma ändå.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

U1 Blir en buffert så du får en konstant in-impendans. Sätter du volymkontrollen "direkt" på inkommande signal får du olika inimpedans beroende på volymens inställning.

Det borde fungera ja.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Tack för dessa tips!
Är det några problem att sätta så låg förstärkning som 1 gain med förhållandena 200K 10K R4 R3?
Han nämner bara 0 eller 2 gain (6dB) och att det blir lite mer brus om man väljer 0 gain.
Det borde väll bli en liten förbättring då mot mitt första försteg som bara har en oamp per kanal då :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

0db gain är samma som en förstärkning på 1 =)
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

aaaa Jag är blond vad det gäller sånt här så ni har rätt att skratta :-D
Tack för al hjälp! återkommer med bilder när den är klar
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Man skulle kunna ändra till förhållandena 20k 10k R4 R3 för att endast sänka de 3 decibel som balanskontrollen innebär om man vinner något övrigt på det vet jag ej.
Antar att man sänker värdena på motstånden för tape out till hälften i så fall?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Är inte alltid lätt att ha koll på allt =)

Du behöver inte ändra tape-out-motstånden, deras utspänning beror på förstärkningen i U1, vilket du redan justerar.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Men om jag sänker förstärkningen i U1 så behövs väll inte motstånden till Tape out?
YngLi

Inlägg av YngLi »

Standard i Proj88 så dubblar väl U1 spänningen och resistorerna vid tape out (R1, R2, R3 och R4) halverar spänningen.
R1 och R2 kanske måste vara kvar som serieresistorer, eller så räcker det med R5L i fig2 som serie resistorer, om det behövs sånna?
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Såhär ser det ut nu, är inte helt klar och tänkte lägga in balancerad in och utgång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hej
Jag har problem med tapeout, om jag sänker volymen till 0 så dör även tapeout. Antar att den jordas via potentiometern.
Kan jag ta tapeout innan R29 eller hur bör jag lösa detta?
I övrig fungerar allt väldigt bra, dock kommer jag vänta med de balanserade utgångarna tills jag fått ordning på detta.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Var har du Tape out som det är idag?
Skriv svar