DC - DC omvandlare, hjälp...
DC - DC omvandlare, hjälp...
Missade en lektion i skolan där dom tog upp DC - DC omvandlare.
En klasskamrat sa att man skulle bygga upp och förklara hur kretsarna fungerar på Den Här Sidan
Behöver hjälp eftersom jag missade genomgången, och att jag måste vara klar med det på måndag.
(har även tre prov nästa vecka så det blir lite stressigt, jag behöver all hjälp jag kan få)
En klasskamrat sa att man skulle bygga upp och förklara hur kretsarna fungerar på Den Här Sidan
Behöver hjälp eftersom jag missade genomgången, och att jag måste vara klar med det på måndag.
(har även tre prov nästa vecka så det blir lite stressigt, jag behöver all hjälp jag kan få)
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Låter som ett tufft jobb att fixa på en helg, har för mig att vår lektionsplan när jag hade utbildning i DC/DC omvandlare var 72 timmar....
Men det är inte så extremt svårt så snart man fått en riktig förståelse för hur induktorer fungerar. Problemet med utbildning är ofta att man börjar med att lära sig hur man räknar på reaktiva komponenter i fallet med sinusspänning och det blir lite fel tänk när man börjar med DC/DC omvandlare.
BÖrja med att förstå BUCK-omvandlaren, när du begriper den så faller sig de andra typerna som väldigt lätta.
Men det är inte så extremt svårt så snart man fått en riktig förståelse för hur induktorer fungerar. Problemet med utbildning är ofta att man börjar med att lära sig hur man räknar på reaktiva komponenter i fallet med sinusspänning och det blir lite fel tänk när man börjar med DC/DC omvandlare.
BÖrja med att förstå BUCK-omvandlaren, när du begriper den så faller sig de andra typerna som väldigt lätta.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Principen bakom boos omvandlare. Nummer två på sidan du länkar till är att när transistorn sluter så börjar strömmen stiga linjärt genom induktorn så länge strömmen inte mättar induktorn. Ingen spänning förutom Vgs eller Vce ligger över transistorn och ingen spänning (eller nästan ingen) ger heller ingen effektutveckling i trissan så effekten som kommer in förvandlas till magnetisk energi i spolen. När sedan switchen öppnar så kommer indutorn vilja fortsätta driva samma ström igenom sig och den enda vägen strömmen kan fortsätta gå är via dioden och ner i kondenstorn till dess att den motriktade emkn (plus diodframspänningsfallet) är högre än spänningen som kommer ifrån spolen. Nu kan man börja om igen och sluta switchen - ladda induktorn med ström och när strömmen är lagom så öppnar man switchen igen och strömmen går återigen via dioden och laddar kondensatorn. Det som avgör vilken spänning du får på sekundärsidan är belasatningen, hur hög ström man låter gå igenom induktorn och förhållandet mellan till och fråntider. I princip kan man med låg belastning få hur hög spänning man vill.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
I stepdown omvandlaren eller forward omvandlaren så kan man aldrig få högre spänning ut än man hade in. Samma sak här, när brytaren är till så leds ström genom induktorn, men när brytaren öppnas så vill ju fortfarande ström gå,men nu tar strömmen genvägen igenom dioden och induktorn kommer att bära ungefär konstant samma ström som går igenom lasten. Enda finessen gentemot en linjär omvandlarre är att man istället för att elda upp effekten bara förbrúkar strömen under del av tiden och därmed fåe en mycket bättre verkningsgrad. Ju större skilnad mellan in och utspänning desto mer vinner man.