Starta hacklab i Stockholm?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Meduza »

Måste bara säga att jag håller med i Digitums resonemang :)

Och även jag är villig att vara med och betala, hur mycket beror lite på hur min ekonomiska situation ser ut då men 1000kr/mån går väl säkert att få ihop.

Och för att prova om Glenns resonemang stämmer så satte jag upp en ny Doodle som har en veckas framförhållning till första dagen och två veckors tid:
NY DOODLE OM MÖTESTID
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

zeus skrev:Du har säkert rätt, men när vi sa att vi skulle ses var vi helt plötsligt bara 2.

Hemsidan är ju bara för att samla information.
Sen skiljer det sig väl inte något nämnvärt mellan din och min beskrivning? Visst, du har några fler punkter som för mig faller under skapa förening.
Det kan ju inte vara kasst för att en erbjuder sig en hemsida att samla info på?

Jag tror det är lättare att söka sponsorer när det finns iaf något att visa upp.
Och det ska inte hänga på att sponsorer betalar allt. Jag är villig att betala upp till 2000:- per månad. Säker fler som kan tänka sig betala något.

edit: Digitum kom emellan.
Ni har tråden att samla information i. Enklast kommer du finna dina likasinnade här på forumet och möjligen liknande forum. Få dessa att intressera sig i tråden istället för att glid iväg till externa hemsidor. Du vill ha så många som möjligt med dig.

Så du tror att visa upp en hemsida kommer tilltala sponsorer? En hemsida är helt fiktiv och skapas av vilken snorvalp som helst hemma på pojkrummet! Ni ska i princip ha en affärsplan, en utsedd styrelse, föreningsstadgar m.m.

"Titta här vi har gjort en hemsida" kommer inte smälla speciellt högt om det inte är mer än just en hemsida.

Det är möjligt att du får med dig någon eller några till som är villiga att betala 2000:- i månaden i medlemmsavgift. Men sannolikt är det på tok för mycket för de flesta. I vart fall i förhållande till hur ofta folk kommer ha tid att vara där.

Förmodligen är det vettigare att ha egen lokal i mindre mått för de slantarna än att gå ihop med andra. Riskerna är mindre.

En tanke som slår mig är om inte en sådan här sak skulle gå att driva i företagsform istället. (hm,, en tanke blir till i min hjärna)
Ponera att du får hyra in dig per timme t ex. som GDS-hallar för bilar. Pröjsa en hundring per timme. Myntomat på svarven osv osv. Det skulle nog kunna funka, typ som drop-in solarium, obemande gym och likn.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Jag håller inte med för fem öre med dig Pejlaren.
Ingen orkar läsa igenom en gigantisk forumstråd (just nu är det "bara" ett tiotal sidor, men sen då?) för att hitta info om möte och liknande.

Att spamma det varannan sida är inte heller speciellt optimalt, eller vad tycker du?

Därför drog jag upp en basic wiki-installation på hacksthlm.se nyss, domänen bör gå att komma åt inom par timmar för alla. :)

Tanken med denna (oavsett namn) är helt enkelt för att;
Samla information centralt på ETT ställe om möte, lokalförslag, intresserade personer, mötesagenda, förslag till styrelse, dokument, stadgar och allt annat som vi möjligtvis kan behöva.
_INTE_ för att locka folk, presentera vår framtida förening eller för att visa vår ev. ascoola logotyp.

Javisst går det att samla det i en forumspost med, men det är betydligt bökigare....

Någon får gärna kasta upp info från tråden på wiki'n sen, så har vi det samlat (t.ex. förslag på lokaler etc)... Om inte annat så gör jag det lite senare ikväll :)
Sen kan vi även skriva ihop något litet agenda vi kan dra med på mötet sen, så blir det strukturerat och fint :)

Så... http://hacksthlm.se :)

EDIT:
Ev. "företagsform" för lokal med myntapparat/liknande för bruk av maskiner är helt ointressant för mig iaf.

EDIT2: Heh, jag snabb-migrerade från dokuwiki till mediawiki nu...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Toppen Jine!
Väljer att inte svara på Pejlaren inlägg, håller med Jine där.

Vi kan väl försöka hålla god ton och vara glada i tråden?
Behöver inte tycka lika, men om du inte ska vara med behöver du inte skriva.

Ska sammanställa lite info på http://hacksthlm.se/ lite senare. Klippa lite från tråden.

Kom på en till sak, om vi vill nå ut till många sen. Vi kan skapa något på någon sida likt http://www.kickstarter.com/.
Det får vi såklart prata igenom, men skriver så jag inte glömmer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag väljer att inte kommentera ovanstående inlägg men jag läser fortfarande och är med på ett hörn.

Vill bara flika in om det ekonomiska, när det gäller bidrag ekonomiskt från enskilda som kan tänkas vara med i föreningsstyrelsen gällande för lokal eller annat som pengar kan behövas till så har jag mindre än 0kr i möjlighet att hjälpa till. Därav min linje tidigare om någon undrar.

Har registrerat mig på hacksthlm men under nick "toffo" som jag mer normalt sett använder än "toffie" som det råkade bli på EF.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

zeus skrev:Vi kan väl försöka hålla god ton och vara glada i tråden?
Behöver inte tycka lika, men om du inte ska vara med behöver du inte skriva.
Gav bara min besserwissersyn på saken. :wink:

Lycka till med projektet. Jag förväntar mig en inbjudan med kaffe och tårta när ni slår upp portarna! :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du är så välkommen!
Robert95

Inlägg av Robert95 »

Jag har väl inte varit direkt så inblandad i den här. Men skulle gärna vill komma på mötet! Och som toffie så har jag inte heller några ekonomiska tillgångar direkt, 1050kr månaden kommer man inte så långt på :(
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag hade tänkt betala mer för jag skulle behöva göra en del riktiga jobb där.
Vet inte ens om föreningen skulle tillåta det. Det får vi ta när det är aktuellt.

Men det ska nog gå att lösa så alla blir nöjda. Vi kan ha flera betalningsnivåer tex.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

zeus skrev:Jag hade tänkt betala mer för jag skulle behöva göra en del riktiga jobb där...

...Vi kan ha flera betalningsnivåer tex.
Flera betalningsnivåer? Trevligt, så de som inte kan betala får inte använda maskinerna? Tidsbegränsat kanske?
Det känns ju inte speciellt lockande att de som kan betala får använda maskinerna mer än de andra.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Menar, om jag gör ett jobb som jag tjänar pengar på så tänker iaf jag betala mer.

Det var ett förslag, inget måste.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Lägger man det åt det hållet, att om du tjänar en hacka på något du utvecklat i föreningens lokal och vill betala in extra till föreningen så är ju det givetvis väldigt generöst. Men jag tror inte det ska vara något som alla "bör" eller "förväntas" göra.

Jag skulle absolut inte ha något emot att göra något sådant, hade jag haft pengar hade jag mer än gärna stått för hela kalaset bara för att det skulle komma igång. Men jag tror som sagt inte på att det ska skrivas in något krav eller ens tanke om sådant.

Vill man så vill man :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Vår lokal som vi har jobbet i är uppsagd för dom ska renovera kåken senare, så dom ska visa oss lite nya lokaler för oss. Jag ska ha detta i åtanke när vi kollar. En av dom borde vara perfa för det här. Har sett ritningar, och alla lokalerna är runt Elfa i Solna, så nära till komponenter. =)
Återkommer när vi sett lokalerna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Får man inte problem med att vara en icke vinstdrivande förening om det pågår komersiell verksamhet ? vet inte hur det fungerar men jag kan ju gissa det.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jo precis. Måste kollas upp!

Det kanske skulle vara en fördel om företag kunde komma och kanske tillverka en prototyp.
Bra källa för inkomst. Det hela beror ju på var vi sätter ribban.

Tre lokaler:
http://www.blocket.se/stockholm/Billiga ... a=11&w=211
http://www.blocket.se/stockholm/Kontors ... a=11&w=211
http://www.blocket.se/stockholm/Lokal_f ... a=11&w=211

Snubblade förbi.

edit:
http://www.blocket.se/vi/38555120.htm?ca=11
http://www.blocket.se/vi/38517021.htm?ca=11
http://www.blocket.se/vi/38567723.htm?ca=11

Bara för att se att det finns, och det gör det ju!
Skriv svar