Aktivt högtalarsystem

Berätta om dina pågående projekt.
Mcz

Re: Aktivt högtalarsystem

Inlägg av Mcz »

Är imponerande långsam på att färdigställa mina projekt.. :oops:

Men nu är det iaf gjort, fick aldrig ordning på de gamla korten så gjorde nya filterkort som istället körs tillsammans med Abletec ALC0180-2300 moduler.

Bild
De nya filterkorten. Den högra switchen är on/off och sätter helt enkelt ALC0180 modulen i standby vid off. Så finns ingen nätströmbrytare, utan man växlar bara mellan standby eller on. Den vänstra switchen ökar gain med 10dB, ifall man skulle ha en klen källa typ mobiltelefon. Den gula LEDen lyser hela tiden och drivs utav ALC0180 standby omvandlare för att visa systemet har ström. Den gröna tänds när man växlar högra switchen till on, och drivs utav ALC0180 huvudomvandlare, så visar också att ALC0180 enheten har startat korrekt. Den röda är kopplad till ALC0180 status utgång, och tänds om ALC0180 blir överhettad eller får överspänning på sekundärsidan. Sedan sitter där ett relä på utgången för att ge fördröjt tillslag så filterkortet hinner svänga in innan det kopplar signalen vidare till ALC0180 modulerna.

Bild
Elektroniken monterad i chassi. Inte det snyggaste chassit, men billigt och ville få systemet färdigt någon gång.

Bild
Så här ser det kompletta systemet ut, har det som datorhögtalare på jobb, är riktigt nöjd med slutresultat, inget register som sticker ut eller saknas och det går att spela riktigt högt ifall man känner för det. Ljudbilden sitter som gjutet också, fast brukar den alltid göra med så kort lyssningsavstånd.

MVH Martin
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klart intressant! :tumupp: 8)

Får jag länka till din tråd på Faktiskt, där man i 6-7 års tid arbetat med ett filter utan att direkt komma till skott?

Faktiskt (kaffe)filtertråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=16336
Mcz

Inlägg av Mcz »

soundbrigade:

Länka du på! :)

MVH Martin
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Snyggt!

Fast måste du springa runt och justera volymen på alla delar manuellt?
Mcz

Inlägg av Mcz »

blueint:

De fungerar som ett par aktiva högtalare utan volymkontroll, så volymen ändrar man i källan. Valde den lösningen av flera anledningar, i början var jag osäker på om jag skulle bygga in elektroniken direkt i högtalarna, i varsitt chassi eller ett gemensamt för båda kanalerna, och ville inte ha en separat pot för varje högtalare, skulle bli svårt att få korrekt/samma gain i båda då. Så valde då en lösning med ett fast steg på båda, +10dB extra eller ej. Samt att jag kollade runt lite på aktiva högtalare (inte vanliga datorhögtalare) och då skippade man ofta volymkontroll eller hade i fasta steg och inte steglös.

MVH Martin
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte man annars kunde ha fjärrstyrt så att full effekt kan levereras på lågnivån. Och volymen justeras i förstärkaren. Samt att man kan justera stereobilden och nivå från datorn utan S/N kompromiss.
Mcz

Inlägg av Mcz »

blueint:

En god tanke, men med tanke på att bara göra detta tog mig 4 år (!!!) så hade ett sådant system inte blivit färdigt på 40.. ;) Nästa projekt blir en DAC och hörlursförstärkare i ett, har jag nog bara hållt på med i 1år, men precis fått hem PCBer, så ska nog bara ta någon månad innan jag får tid att göra färdigt den. :)

MVH Martin
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man gör ju (oftast) så att man har någon sorts frekvensanalysator och justerar potarna i filtret så man får en fin frekvensgång - balans mellan bas/diskant/(mellan ev). Sedan behöver man inte röra potarna mer. Man kan ju tom ha trimpotar.
Det man mer kunde slänga på, var en fasfördröjning på 0-360 grader och en hel massa till. Lite som det här:
http://user.faktiskt.se/kaffekoppen/kaffe020229.bmp
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag får en såndäringa fårbidden ärror på den lenken.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Servern är väl "users only", då. jag ska se om jag kan fixa ett annat schema.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ladda upp bilden på annan ort kanske! :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mcz

Inlägg av Mcz »

soundbrigade:

Jo, för en generell lösning så är ju det vägen att gå. Men i mitt fall så är det en specifik tillämpning, dessutom med ett notch-filter för HP-delen, så gör det inte så universellt. Men att göra en generell lösning med opampar, trimpotar, massor av tomma footprint blir snabbt klabbigt med flera kockar, då är det bättre att satsa på en DSP, så får alla sina behov uppfyllda. Eller så gör man en generell lösning som uppfyller ens egna behov.

Detta är nog faktiskt det sista analoga filter jag kommer göra, i framtiden kommer det bara bli DSP, är så otroligt mycket smidigare.

MVH Martin
Mcz

Inlägg av Mcz »

Se nedan för schema på filterkortet.

Bild

MVH Martin
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Electricguy skrev:Jag får en såndäringa fårbidden ärror på den lenken.
Jag fick åxå besök av Errol, men löste det genom att klicka i adressraden och trycka på enter, alltså en semi-reload. (Varför finns det inte något kortkommando för att göra så i de vanliga webbläsarna?). Sörvörn gillar inte direktlänkar till bilder från andra siter, fullt förståeligt, men tillåter bilder som visas utan att vara länkade (eftersom det är vad servern "ser" ifall man slagit av referer-funktionen i webbläsaren).
Skriv svar