Först och främst, superbra svar båda två!
H.O
Det är precis det jag menar, har lite svårt att få fram vad jag är ute efter känner jag

hehe
ASCII är vad jag menade med "ren text", där varje tecken består av en byte, 8 bitar och där man i slutändan om man kopplar direkt till en terminal kan få ut läsbar text i så kallad "klartext". (Borde skrivit ASCII från början

)
I Modbus RTU skickas det ju då istället som hexadecimalt, korrekt? Det är väl 16-bitars ord? Så där det blir ett värde på "100" i decimalt, som är samma som ASCII? Så blir det 0x64 i hexadecimalt, det stämer väl?
Så summan av de två meningarna blir att antingen kan man skicka ut 100 rent på bussen med ASCII eller så skickar man ut 0x64, right? Men det är det senare, dvs 0x64, som jag undrar hur man skickar ut redan mjukvarumässigt. Eftersom Sodjan menar att det ser lustigt ut med att skicka ut 0x64 som ren text, dvs nolla-lillaex-sexa-fyra så förmodar jag att det inte är så man gör.
Menas det istället att man gör om 0x64 till decimalt, dvs 01100100 och sedan lägger ut det i en ren elektrisk signal på nätverket? Alltså, låg-hög-hög-låg-låg-hög-låg-låg ? Om det är så fallet är så förstår jag det helt och fullt, för det är ju rätt smart.
Men...!
Är det inte det RS232/485 kretsar egentligen gör? Jag menar, det är väl ganska så, egentligen, rejält, väldigt, svårt att göra i mjukvaran på ett UART interface som är det man använder för att kommunicera med RS232/485 kretsarna..? Jag menar, det är ju mer eller mindre ren text som är det enda som går att skicka ut från en UART, eller har jag fel?
Så om man då ska skicka ut hexadecimalt 0x0F, hur gör man det då över UART? Ska man åsidosätta UART rutinen och börja bit-banga ut information på pinnarna? Fast det å andra sidan är ju också vad rutinen för UART gör, den tar ju min rena text och gör om till 1-or och 0-or och sedan finns det en mottagare som gör om 1-or och 0-or till ren text, dvs ASCII igen?
Det känns verkligen krångligt att förklara, ni kan ju allt, men jag försöker förstå

Säg att jag vill skicka ut just följande kod med Modbus RTU protokollet;
Kod: Markera allt
0x0F 0x3F 0x4C 0x2D 0x55 0xBB 0x7F 0xF4 0xD3 0x3D 0xDD 0x32 0x87 0x99 0xF0
Man skickar det inte då som en loop av ASCII tecken ut på UART'en?
Känner att jag behöver ett avslut liknande Sodjans, "eller menar du"..

Eller tänker ni på hårdvaru-nivå nu, alltså hur det elektriska ser ut? Signalen på ett skåp?
Vi kan skippa CAN helt och hållet eftersom det verkar vara ett mer eller mindre klart fack-verk där man har olika hål där man pluttar in data som adress, innehåll osv, medan det sedan ligger utanpå fack-verket ett helt system som lägger på massa annan information för att skapa paketen?
Hur som helst, det känns som jag har fått mer klarhet i hur det fungerar, om jag nu fått mina påståenden ovan rätt förstås
Hoppas jag inte gjort det mer snurrigt nu
Edit..
Just ja, en annan fråga om det här med kommunikationen, kan man på något sätt mäta hastigheten med antingen ett skåp eller möjligen en frekvensräknare? Jag tänker mig att man skickar ut ett.. ja helt paket kanske så snabbt man kan i en loop. Skulle det då gå att se hur snabbt det blir på något sätt? Eller kommer den räkna på varje 1-a och 0-a, då kommer man ju få en illusion av att det går mycket snabbare än vad det egentligen gör, inte sant?