Relä med spole på 400VAC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henkeman

Relä med spole på 400VAC?

Inlägg av henkeman »

Hej!

Ska laga en 3-fas byggfläkt som max går på 9kW, men som vi normalt aldrig kör högre än 6kW (?), annars går säkringen i huset som är på 32A. Det är ett relä som har brunnit upp och som jag bytte ut mot ett jag tyckte var likvärdigt. Det enda som skiljer är att på original relät står det att coil, eller spolen, klarar 400VAC. På ersättningsreläet står det 200-240VAC.

Det som hände när jag bytte ut var att tråden till spolen inne i relät brann av med en rejäl "poff". Tilläggas bör dock att jag var lite av en klant och lyckades i samma ögonblick vrida på till 9kW, och när det "poffade" gick även två av de tre 32A säkringarna i huset.

Letar jag på ELFA hittar jag inget relä med coil på 400VAC. Men måste jag ha det?
Eller "poffade" mitt ersättningsrelä enbart pga att jag råkade vrida på för hög effekt?

Jag har ett ersättningsrelä till att testa med men jag tänkte jag frågar först innan jag gör något dumt igen =)
Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. I min hjärna borde väl aldrig reläts spole utsättas för högre spänning än 230v.. eller?

Bifogar en bild på dom två olika reläna. Original till vänster och mitt ersättningsrelä till höger.

Tack på förhand!
/Henke
relä.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MathiasP

Re: Relä med spole på 400VAC?

Inlägg av MathiasP »

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett lika dant relä. Räcker att specen e samma och storleken får platts.

En annan variant är om nollan finns framdragen i kabeln koppla om relät så är problemet löst

Edit. Testa och ring Omron. de brukar vara ganska bra på att hjälpa. :wink:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om spolen är ansluten fas till fas så blir det 400V, då går det inte med en 230V spole.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Har du inte "nollan" (N) in till byggfläkten?
I så fall kopplar du din reläspole mellan en fas och nollan istället.
henkeman

Inlägg av henkeman »

Hej igen och tack för alla snabba svar!!

Då ska vi se, jo Nollan finns med in men jag är inte helt hundra på hur jag i så fall ska koppla om?
Men jag tycker mig inte se att det skulle gå två faser genom spolen, bara på andra sidan där den bryter.
Därför jag inte riktigt hajar hur den tråden kunde brinna av då det inte borde bli mer än 230v i spolen.
(Men det var många år sedan jag gick ur elprogrammet på gymnasiet så jag har glömt det mesta...)

Om jag bifogar en bild på elen inne i fläkten så kanske ni kan se om mitt ersättningsrelä borde fungera eller ej?

Det sitter en termostat till höger och ett effektreglage till vänster. Jag har mätt upp att på läge 2 får två element ström när relät slår till, och på läge 3 kopplas elementet längst upp på bilden in så alla tre är igång, men jag vet inte riktigt vad läge 4 som ska vara ännu högre värme gör för skillnad, men det var då som proppen gick och spolen brann. Men då är ju redan alla element inkopplade?? Men kanske att fläkten får mera fart då? Att det är det som är skillnaden.

Kan det vara så att på läge 4 går en extra fas till någon extra lidning i fläkten för snabbare fart, också genom spolen och därmed 400v??
Det låter ganska logiskt i min hjärna. Men jag väntar på era expertkommentarer innan jag testar igen =)

Här är bilden på hur det är kopplat, hoppas det går att se:
fläktel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Föreslår att du tar kontakt med behörig elektriker, innan du bränner ned huset eller tar livet av någon.
Som du säger själv, du saknar uppenbart kunskaper för att fixa detta.
Kontaktorer med 400V spole finns hos varenda elgrossist, dvs Ahlsell, Storel, Solan, Selga osv.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jag är inte helt hundra på hur jag i så fall ska koppla om
Detta styrker ovanstående inlägg
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror inte du har nån nolla in i fläkten.
Gamla relät hade säkert 400v spolspänning just för att de ville skippa nollan, inte helt ovanligt i värmare av olika slag.

Leta rätt på ett relä med samma specar som original och koppla lika så lär det gå bättre.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, anledningen till att det första utbytesrelät brann var ju att det fick 400 V över sig när det bara tål 200-240 V.

Sen bör det väl förtydligas att när man kopplar om en sån där fläkt mellan olika effektlägen så är det normalt samma spänning hela tiden, effektomkopplaren väljer hur många av värmeelementen eller hur stor del av dem som är inkopplade (eventuellt så kan den växla mellan att koppla dem i serie eller parallellt, men för 3-fas kräver det rätt komplex omkopplade så det är inte så sannolikt).

Det man ser nere i högra hörnet är väl inkommande 3 faser plus skyddsjord?
henkeman

Inlägg av henkeman »

Hej igen!

Nu har jag fått igång skiten (och jag lever fortfarande...) Nä men skämt å sido. Självklart kopplar jag inte om hur som helst och sedan ser hur huset brinner ner som någon var rädd för. Lite vett i skallen finns trots att elkunskaperna kan behöva pluggas på.

Jag kopplade bort ett av de tre elementen som satt i fläkten så den max går på max 6kW istället för 9kW och så satte jag i det extra reläet jag hade och testkörde fläkten i en timme utan problem.

Tackar för alla svar!
Ni är ett gediget gäng med tunga kunskaper i detta forum.

Mvh Henke
Skriv svar