Vågar jag borra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MathiasP

Re: Vågar jag borra?

Inlägg av MathiasP »

Kabelsökare från Jula eller liknande är meningslöst. Normalt ligger kablarna så djupt att den inte reagerar. Lägg därtill armeringsjärn. Alternativt i äldre hus ligger de i metallrör vilket skärmar elfältet effektivt. Lika så gäller grövre kablar med yttermantel. En spårsändare skulle ha en liten möjlighet men är omständigt och osäkert.

Om man ska ha en möjlighet att hitta kablarna säker så blir det något väldigt dyrt instrument och det har ingen normal person råd med.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Walle skrev:Det jobbiga var att vi såklart såg kabeln både på utsidan och insidan av väggen, men kabeln låg som en halv slinga i väggen.
Jag har gjort liknande grej, men med ett vattenrör... Trodde det gick rakt upp genom golvet och borrade ett par centimeter bredvid. (Tror jag skrivit om det i nån tråd om misstag.)
Nerre

Inlägg av Nerre »

MathiasP skrev:Kabelsökare från Jula eller liknande är meningslöst. Normalt ligger kablarna så djupt att den inte reagerar.
Ligger de såg djupt gör det väl inget att man inte hittar dem? Det handlar ju inte om genomgående hål här, det är hål för skruv och plugg.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Som mest är det 4st expanderbultar 80-100cm långa som ska in :)
saxofon

Inlägg av saxofon »

100cm!?!! :shock:

Har du pratat med grannen och nämnt att du kan ordna upphängningspinnar till hennes/hans blomkrukor? ;-)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Är det frigolit i väggen eller ska du hänga upp en bil? :mrgreen:
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

haha!

Ja 80-100cm hade varit kul :D 80-100mm skulle det ju vara. Men det blev 120mm till slut... :doh: omg. Den här monteringen kommer ALDRIG lossna.

Tack för alla tips! Borrningen gick jättebra! :bravo:
Skriv svar