Hej!
Jag håller på att förbereda mig inför mitt examensarbete.
Där kommer jag behöva kunna plocka ut en PWM signal som går mellan en Bränsle ECU och en Tändnings ECU, där duty cyclen = Motorns lastvariabel.
Problemet, jag skulle vilja ändra signalen från PWM till en frekvens (fyrkantsvåg eller sinus spelar ingen roll).
T ex(hz'en behöver inte vara precis så här):
20% dutycycle -> 200 hz
80% dutycycle -> 2000 hz
Någon som har någon förslag på hur jag kan gå till väga?
Det behöver inte vara särskilt linjärt, men det får inte bli för höga frekvenser, eftersom en annan ECU ska läsa lasten som RPM.
MVH
Magnus Samuelsson
Konvertera PWM
-
Samuelsson
- Klas-Kenny
Re: Konvertera PWM
Ett sätt skulle kunna vara att filtrera PWM'en med ett motstånd och en kondensator, sen koppla det till en spänning till frekvens-konverterare (finns som enkla IC-kretsar) 
-
Samuelsson
Jo jag har kollat lite på det, bla LM331.
Tyckte mig inte kunna justera frekvens spannet med den, men jag kanske har missat något!
Tänkte mest höra på kul hur många sätt det finns att göra detta på, så jag kan välja det jag är mest bekväm med.
MVH
Magnus Samuelsson
Tyckte mig inte kunna justera frekvens spannet med den, men jag kanske har missat något!
Tänkte mest höra på kul hur många sätt det finns att göra detta på, så jag kan välja det jag är mest bekväm med.
MVH
Magnus Samuelsson
-
Samuelsson
Den kommer mest troligt sitta i kupén, så den måste överleva -20 -> 50 grader kanske.
Det är inte nog inte jättenoga om det skulle bli några % fel hit eller dit.
Signalen kommer användas för att styra en smalbandslambda simulering där man kan välja vilket lambda man vill ha på olika varvtal, vilket jag tycker är fel då det är lasten som ska få bestämma det.
Alltså, vid <60%(EX) last säger den till bränslestyrenheten att lambda 1 är lambda 1. men >60%(EX) last så säger den till bränslestyrenheten att lambda 0,83 = lambda 1.
Det är inte heller särskilt noga med hur linjär den är, eftersom jag kan välja RPM punkterna manuellt (MAX 16000 RPM, och kan välja max 255 triggerpunkter/varv).
MVH
Magnus Samuelsson
Det är inte nog inte jättenoga om det skulle bli några % fel hit eller dit.
Signalen kommer användas för att styra en smalbandslambda simulering där man kan välja vilket lambda man vill ha på olika varvtal, vilket jag tycker är fel då det är lasten som ska få bestämma det.
Alltså, vid <60%(EX) last säger den till bränslestyrenheten att lambda 1 är lambda 1. men >60%(EX) last så säger den till bränslestyrenheten att lambda 0,83 = lambda 1.
Det är inte heller särskilt noga med hur linjär den är, eftersom jag kan välja RPM punkterna manuellt (MAX 16000 RPM, och kan välja max 255 triggerpunkter/varv).
MVH
Magnus Samuelsson