THC:n funkar till slut med min plasma, var lite småpyssel med att få den att känna av ARC OK signalen. Men jag tror att jag fått till det nu.
Det jag har svårigheter med är att få till rätt skär parametrar. Många olika parametrar som ska va rätt för att få till bra skärkvalitet, kan inte säga att jag har lyckats jättebra hittills. Mycket av mitt problem är att bordet som plåten ska ligga på inte är klart, utan jag pallar upp plåten på lite lastpallar. Svårt att få den att ligga bra. Så ett skärbord står på att göra listan härnäst nu när jag vet att cnc funktionen funkar.
Sen måste jag inhandla lite tjockare plåt. Det är lättare att börja med tjockare än tunnare för att få en känsla för vad som händer. Allt går så fort när man skär tunnplåt, testat 1,5 mm och 3 mm.
Ni som har pysslat med plasmaskärning har ni någon bra metodik för att få till skärparameterna. Jag har skrivit ut några manualer men skärdata men jag tycker inte dom stämmer alls med min plasma.
Min plasma är ingen höjdare men den funkar. Slår igen munstycken väldigt lätt och tyvärr så äter den isolationsringar när man försöker testa sig fram till rätt värden för att bränna igenom materialet vi skärstart. Och dom är ju dom dyraste delarna av alla delar i munstycket, 150 kr st så dom får ju gärna hålla längre än 2-3 försök. Jag funderar på om det beror på vatten i tryckluften att dom bränns. Jag har inte haft så stora problem med detta när jag körde handhållet innan. Så jag förstår inte varför det strular nu. Nu är det ju kallt i luften och inte så mycket fukt.
Jag brände isolations ringen i min plasma när jag handskar och skar för långt ifrån materialet. Det tillsammans med kondens i tryckluten.. För nära plåten o munstyckena slammar igen... så testa med lite olika avstånd från vad du skär.. Min plasma vill helt ha 0.8mm ifrån, så börjat göra mallarna i tunnplyfa när ja skär för hand.
Tror det var ESAB som hade en bra manual på nätet med felsökningsguide, jag har lyckats få till lite skärparametrar som fungerar hyfsat på min. Så nu ökar jag hastigheten lite varje gång jag skär något för att se när det börjar bli sämre snitt, det får ju varken gå för fort eller för sakta. Spänningen på bågen har jag satt till 110V ungefär, funkar fint för mig.
Vid håltagning börjar jag på ungefär dubbla skärhöjden, dvs ca 6-7mm för att sedan gå ner kring 3mm. Och det med plåt på 2-10mm grövre har jag inte testat, plasman är på 120A så 25mm borde gå att skära men då är det nog lite knepigt med håltagningen.
Nu var det längesen jag uppdaterade här. Beror på att jag bor utomlands för tillfället.
Men jag har i alla fall köpt en ny plasmaskärare till maskinen. Fick tag på en i princip ny Hypertherm Powermax 45. Hypertherm får ju löjligt bra kritik bland alla CNC plasmabyggare. Ska bli kul att prova den om några månader när jag kommer hem till Sverige igen. Även en trycklufttork är inköpt så nu hoppas jag att skärkvaliten ska bli riktigt bra. Framför allt blir det mycket lättare att hitta rätt skärparametrar, då hypertherm har gjort ett hästjobb och har tabeller för olika material. Där finns strömstyrka, skärhastighet, skärhöjd och lämpligt volttal för att hålla den höjden. Perfekt att ha en grund att börja jobba från. Hatten av för Hypertherm.
Jag har också köpt några NSK linjärstyrningsvagnar. Någon som vet var man köper räls till dessa. De heter NSK LAS15EMZ. Behöver några korta bitar för att få till flytande brännarhållare och en gravyrfunktion till maskinen.