Lite hjälp med ljud- och ljuseffekter till Star Wars replika

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kalle Mandelstam

Lite hjälp med ljud- och ljuseffekter till Star Wars replika

Inlägg av Kalle Mandelstam »

Hej! Har spenderat senaste dagarna med att läsa i forumet och har upptäckt att det här med elektronik är ju något man måste lära sig! ;) Men än är man inte där så därför denna tråd.

Jag håller på att bygga en replika av en "Ion Blaster" från Star Wars och som användes av Jawas (droidskrotsamlarna). Se nedan...
images.jpg
2433049713_8880bb6578_z.jpg
Själva "tuben" och "tratten" kommer att byggas av diverse pvc-delar som sedan målas och patineras.

Egentligen skulle jag kunna vara nöjd här och bara göra själva geväret, i filmen är detta vapen endast med i bakgrunden i en scen utan att avfyras och vapnet som användes i filmen har inga effekter eller elektronikkomponenter installerade.

Men jag skulle verkligen vilja inkorporera lite elektronik i det hela. Det är ju ändå en Ion blaster! Först tänkte jag mig att bara sätta dit en liten vippkontakt som tänder några indikeringsdioder och det är ju inte så svårt. Men sen kom jag på att man kanske skulle kunna få till en liten avfyrningseffekt med någon gömd power-LED nere i tratten.. Och då vill man ju ha ljudeffekter också... Ja listan blir längre och längre och jag känner att mina bristande elektronikkunskaper börjar sätta gränser. Eller rättare sagt jag har inte ens en uppfattning om hur komplicerat eller lätt det hela behöver vara så jag har svårt att veta vad jag ger mig in på.

Om jag skulle försöka lista effekter som jag skulle vilja ha så är det nog följande:
Ljus:
- On-switch som tänder indikeringsdioder. Kanske några blink-leds eller så, jag får fundera lite på hur och var de ska sitta först. Antatligen blir det i bakänden på "pipan".
- Avfyrningseffekt när man trycker på avtryckaren. Här såg jag framför mig ett blixtlikande flimmer istället för något rytmiskt strobliknande. En 555:a skulle vad jag har förstått kunna ge mig en strobeffekt men hur kan man få till ett mer slumpartat "flimmer"?

Ljud:
- "Bootljud" när on-swithen sätts på.
- Avfyrningsljud synkat med avfyrningsljud

Det finns ljudkretsar för just sådana här leksaker att köpa men de har inte några inbyggda funktioner för ljuseffekter vad jag har sett:
http://www.replicaprops.com/Sound-Modules_c_10.html

Det finns visserligen kretsar för ljussablar med ljud- och ljusstyrning som kanske skulle kunna anpassas men de är rätt dyra plus att de inte är byggda för ändamålet egentligen...

Vad tror ni? Är detta något som är hyfsat görbart för någon med små elektronikmeckarkunskaper men med vilja att lära sig? Och i så fall, i grova drag, vilken väg är bäst att gå?

Mycket tacksam för input! Och varför inte, kom med egna förslag om ni har några!

/Kalle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor

Re: Lite hjälp med ljud- och ljuseffekter till Star Wars rep

Inlägg av Fortran »

En arduino eller annan form av microprocessor borde väl kunna göra det där ganska enkelt och för ett billigare pris.
Nu vet jag ju inte riktigt kraven på storlek, trots att jag sett dom där filmerna fler gånger än man kan räkna :wink:
Kalle Mandelstam

Ok, det låter ju lovande! :D

Läste lite snabbt om Arduino-korten och det låter ju spännande! Kan de även spela upp ljud och sådant eller behöver man komplettera med något?

Storleken kan vara ett problem då jag hade tänkt samla elektroniken i röret, "pipan". Det är 50mm avloppsrör.

Ett alternativ kan vara att sätta dit ett "battery-pack" som på denna ion-blaster:
Ion_gun_btm.jpg
Då kan man bygga in kortet och batteridriften i flaskan och dra kablarna upp i geväret som det "var tänkt på riktigt".

/Kalle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Det beror på vad du menar med ljud :wink:
Diverse pip och blinkande lysdioder är inga problem. Tänk PC-Speaker från 80-talet så kommer du nog rätt nära utan att behöva använda nått speciellt utöver arduinon.
Borde ju få plats i din battery-pack iaf.
Kalle Mandelstam

Jag hade ju tänkt mig att spela upp wav-filer i alla fall. Om det bara blir lite midi-pip så får det nästan vara utan.
Kalle Mandelstam

Hittade detta kort: http://www.lawicel-shop.se/prod/Arduino ... 52/SWE/SEK

Om jag nu skulle välja att strunta i ljudeffekterna och bara fokusera på att programmera några häftiga ljuseffekter, skulle det fungera med ovanstående kort? Storleken är lockande och trådlös upp- och nedladdning, batteriladdning, låter suveränt! Allting skulle kunna gömmas i pipan på geväret i princip.

Hur funkar det rent praktiskt om man bortser från själva programmeringen? Kopplar man in sina dioder direkt på kortet?

/K
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Det finns ju midi-shields till arduino.. men att få till ett "pew-pew-pew" ljud med lite programmering är inte sådär jättesvårt.
Beror ju lite på hur noga du är, men ljudfilen är väl litegranna påhittad om den inte finns med i filmerna?

Ja nästan. Du behöver en resistor med för att koppla in en led, men såna kostar i princip ingenting alls.
Kalle Mandelstam

Ja det där med resistorer känner jag till! ;)

Ljudmässigt så hade jag tänkt mig något i samma klass som detta: http://www.youtube.com/watch?v=HL3aei6a ... ature=plcp

Inte samma ljudeffekter men av samma kvalité i alla fall.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Hej

Det mesta du söker finns redan… borde inte vara så svårt att modifiera så att de gör det du önskar.
Sedan är det alltid roligare att bygga helt själv, men du kanske varken har tid/lust/kunskap?

För ljudet, kan detta vara ett alternativ:
http://www.electrokit.com/mp3-trigger-v2.47358
Den kan spela upp olika mp3-filer som triggas av olika brytare. Dvs ett ljud bör boot och ett annat för avfyrning som triggas av olika brytare.

När det gäller ljus, så kanske denna kretsten kan vara en bra bas för att simulera blixtliknande ljus?
http://www.conrad.se/BST-LC-6-%22SVETSL ... 35_1609030
Koppla på några större transistorer som driver starkare lysdioder så bör det vara nära det du söker.

Nu blev jag nästan sugen på att bygga något liknande själv ;)
Skriv svar