Jag håller på att bygga en replika av en "Ion Blaster" från Star Wars och som användes av Jawas (droidskrotsamlarna). Se nedan... Själva "tuben" och "tratten" kommer att byggas av diverse pvc-delar som sedan målas och patineras.
Egentligen skulle jag kunna vara nöjd här och bara göra själva geväret, i filmen är detta vapen endast med i bakgrunden i en scen utan att avfyras och vapnet som användes i filmen har inga effekter eller elektronikkomponenter installerade.
Men jag skulle verkligen vilja inkorporera lite elektronik i det hela. Det är ju ändå en Ion blaster! Först tänkte jag mig att bara sätta dit en liten vippkontakt som tänder några indikeringsdioder och det är ju inte så svårt. Men sen kom jag på att man kanske skulle kunna få till en liten avfyrningseffekt med någon gömd power-LED nere i tratten.. Och då vill man ju ha ljudeffekter också... Ja listan blir längre och längre och jag känner att mina bristande elektronikkunskaper börjar sätta gränser. Eller rättare sagt jag har inte ens en uppfattning om hur komplicerat eller lätt det hela behöver vara så jag har svårt att veta vad jag ger mig in på.
Om jag skulle försöka lista effekter som jag skulle vilja ha så är det nog följande:
Ljus:
- On-switch som tänder indikeringsdioder. Kanske några blink-leds eller så, jag får fundera lite på hur och var de ska sitta först. Antatligen blir det i bakänden på "pipan".
- Avfyrningseffekt när man trycker på avtryckaren. Här såg jag framför mig ett blixtlikande flimmer istället för något rytmiskt strobliknande. En 555:a skulle vad jag har förstått kunna ge mig en strobeffekt men hur kan man få till ett mer slumpartat "flimmer"?
Ljud:
- "Bootljud" när on-swithen sätts på.
- Avfyrningsljud synkat med avfyrningsljud
Det finns ljudkretsar för just sådana här leksaker att köpa men de har inte några inbyggda funktioner för ljuseffekter vad jag har sett:
http://www.replicaprops.com/Sound-Modules_c_10.html
Det finns visserligen kretsar för ljussablar med ljud- och ljusstyrning som kanske skulle kunna anpassas men de är rätt dyra plus att de inte är byggda för ändamålet egentligen...
Vad tror ni? Är detta något som är hyfsat görbart för någon med små elektronikmeckarkunskaper men med vilja att lära sig? Och i så fall, i grova drag, vilken väg är bäst att gå?
Mycket tacksam för input! Och varför inte, kom med egna förslag om ni har några!
/Kalle