Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesper

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesper »

Apropos spistimern - kom på att jag gjorde en sån till min mamma någongång på 80'talet. Sökte igenom lite gömmor och hittade den. Behövde bara byta batteri, så funkade den fint igen.

Tiden sätts till mellan 1 och 99 minuter med to thumbwheel-liknande switchar och en tryckknapp sätter igång timern. Den ger ifrån sig två tjut när den startar, och tjutar i 10-15 sek när den är klar, sen stänger den av sig själv.

Processorn är en 8-bit 80C39 med program i en 2764 EPROM. Klockat med en 6MHz resonator. Inte speciellt strömsnål, drar 96 mA i drift!

Kodat per handkraft i assembler/hex med papper och blyerts! :shock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

fan vilken häftig! :D
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vad har man en spistimer till om den inte kopplar ifrån spisen?
Är de för att ta tid vid matlagning? Eller bara påminna om att stänga av spisen?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Med ett högtalarfäste, en gammal CCD kamera, en sunkig audio/video kontroller från second hand, en skärm till en backkamera och en USB videograbber så kan man göra detta och streama ut det på internet!
Bild
Bild
Bild
Skärmen är internt kopplad i kontrollern och smältlimmad fast.... :D
1802

Inlägg av 1802 »

jesper: "Kodat per handkraft i assembler/hex med papper och blyerts! :shock:" Den där var på riktigt. Ritning? Blockschema?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ett kraftkort med nätdel och dc-skydd för högtalare till förstärkare, inte färdigt än dock:

Ingång som tar både singel och dubbel likriktarbrygga:
Bild

Högtalarjord:
Bild

Undersida:
Bild

Nästa på listan är att montera reläet för dc-skyddet, bygga dc detektorn, och hitta mina säkringshållare jag köpte på kjell och hans vänner i somras.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Baklängeskonstruktion. Bytte till mig två mönsterkort till vad jag trodde var en nixieklocka jag vill bygga, men korten var fel. Det kan vara så att korten passar en klockkrets jag har och då funkar till ett annat klockprojekt. Alltså har jag att kolla om min klockkrets passar till kortet.

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En Arduino baserad termometer

Längre video, men filmad innan, så den har lite fulare kod.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett till skäl att byta nätagg är om nätagget visslar på oönskad frekvens, har faktiskt råkat ut för det på ett rätt modernt pc-nätagg!

Apropå spistimern:

Är 120 minuter nån slags rekomendation från brandskyddsföreningen eller liknande?

Rent subjektivt så känns det som att man nog egentligen vill ha olika tid för spisplattor respektive ugn, eller?

På spisar med 230V elementspänning så är det ofta så att en fas matar ugnen och de två andra matar två plattor vardera, så där är det ofta lätt att bryta separat. Problemet är att "något är på"-indikeringslampan brukar vara matat från en enda fas, så om man bryter den fasen så kan man ha vissa plattor och ev. ugnen på utan att någon indikering är tänd, dåligt... med andra ord bör relä/triac som bryter matning vara inbyggd i spisen så att indikeringen sitter på rätt sida. Om man ändå micklar inne i spisen så skulle man också kunna göra så att varningen för "tid snart ute" inte kommer ifall inget är påslaget, och likaså skulle man kunna komplettera med en signal som talar om att ugnen har värmts upp till önskad temperatur.

/overkill-spistimer-klubben där det bästa blir det godas fiende i form av att extra grejer läggs på hela tiden så att inget blir gjort :vissla: :wink: :roll:
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

120 minuter -i mitt fall- kommer av mor och fars önskemål.

Vad det gäller indikeringen så är det inget problem i mitt fall, den fasen som timern är kopplad till används ju för att mata reläet som styr spisens tre faser, så skulle den fasen ge sig så får inte spisen ström från någon av faserna ändå..
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

@1802: Försökta hitta schemat till timer men har inte lyckats. Har ett gäng andra ritningar från ca '84, men timern är ett par år yngre. Ska se om jag kan hitta det.

Ska förtydliga lite - min timer är en enkel timer utan koppling alls till spisen.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Här är lite bilder från min "juldekoration" med en LED strip. Den sitter vid ingången till huset. Kontrollern monterat i taket över ingången.

Strippen är 5-meter lång (160 LED's) och fungerar som ett jävla långt skiftregister (ett antal bit per LED).
Kontrollern gjorde jag av ett Chumby Hackerboard som kör Linux och har en Wifi-dongle.
Därmed kan jag kontrollera strippen från vilken internetansluten dator som helst.
Allt styrs via ett webb-gränssnitt. Jag gjorde även en nyare version av gränssnittet som är anpassat för min telefon.

Det sitter även en PIR sensor i kontrollboxen som känner av om någon passerar under den. I så fall spelar den en ljud eller en kort låt med jultema.
slo
Kontakt:

LED-blinker

Inlägg av slo »

1st PIC(16F690) 1st 10mm RGB led, 1st LDR
och en LED-blinker är född, kommer att placeras på ett grund utanför viken.
Lyser endast efter mörkret, med ~1s av, ~0.2s på, LDR mätning vid var 10sekund vid mörker, var 10minut vid ljus. annors i sleep läge. matning till LDR+Resistor(100k) via PICcen. Endast röda ledden i bruk. LDR, LED utstickna från AP9an. ICSP och seriedata på baksidan.

Utan kondensatorn blinkade ledden 3 gånger sedan paus, sedan 3 blink paus.., men bara utomhus, innomhus som vanligt. Och då var det kanke +5C ute.
IMG_20111231_152055.jpg
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Slängde ihop en adapter för att koppla ihop min Htc Wildfire till min H/K GoPlay.
Följde i princip denna guide.
http://www.talkandroid.com/guides/droid ... milestone/

Dock var jag tvungen att koppla ihop pin 15 och 16 för att få laddström.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Moddade min brevlåda med upplyst "ingen reklam tack" skylt :)
Kvadda bara en gammal colcells trädgårdslampa :)
Skriv svar