Annan utvecklingsmiljö till Arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Annan utvecklingsmiljö till Arduino?

Inlägg av Bosen »

Ja, autokomplettering är väl något jag också saknar.... men just förtillfället är det nog det enda jag saknar.
Arduino IDE utvecklas hela tiden och har precis gått ifrån beta-stadiet till en 1.0-version. Jag fick tyvärr inte den versionen att fungera riktigt på mac:en så jag håller mig till 0023 så länge.
Just Autokomplettering är måga i Arduino communityt som saknar så det kanske ligger en bra bit upp på prio-listan ändå ;)

Jag blev ändå nyfiken nu och googlade lite och hittade denna guiden som visar hur man kan få Netbeans att funka med arduino. Eftersom jag håller på att lära mig java och fastnat lite för just Netbeans så skulle detta passa mig ganska bra.... men jag sparar det till framtiden ändå ;)
Electronic

Inlägg av Electronic »

SpanCox skrev:Tack för ditt svar! :tumupp:

Jo, mitt problem är ju delvis att jag aldrig tidigare programmerat C (eller C++) alls.
Att Arduinos IDE är segt som tusan på att kompilera och skicka upp koden (jag tror mig ha förstått varför det tar sådan tid) är inte det stora problemet, det är bara bra att lära sig tålamodets dygd. :wink:

Det jag upplever som trist är att själva programmeringsgränssnittet känns litet som att pula ihop hemsidor i Notepad - det går men känns onödigt asketiskt och old school för någon som saknar prestige. ;)
Jag skulle gärna se bättre funktioner för autokomplettering och sådant än de som IDE:et levererar.

Eclipse har jag kikat litet på men bestämde mig, precis som du föreslår, för att härda ut ett tag till med Arduinos IDE innan jag blandar in fler variabler.
Jag skulle rekommendera dig att du instället för att ens tänka på notepad tittar den betydligt bättre versionen: Notepad++
Det är en riktigt bra editor för programmering.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

IceCap skriver att Arduino-konceptet är för bekvämt (min tolkning och mina ord), vilket kan göra att den som väljer att börja med Arduino kan få en bristande förståelse för elektronik i stort. Det kan kanske stämma i en del fall, men jag upplever inte att det blev så för mig. Jag har hållt på med datorer sedan 1980, när jag var 13 år, och jag har varit intresserad av elektronik med inte funnit en väg att närma mig detta (som jag tyckte) stora och komplexa område. Jag skaffade en Arduino, och det var allt som behövdes. Plötsligt kunde jag snabbt och enkelt koppla någon annan krets till Arduinon och se vad som hände. Det gav mig möjlighet och motivation att fördjupa mig ytterligare i elektronik i övrigt, och jag fick en ny chans, anledning och tillfälle att programmera på det sätt jag tycker bäst om -- begränsade resurser som närmast kräver smarta lösningar, små program, effektivt och kreativt utnyttjande av befintliga resurser.

Jag har väl en eller två standard-shields, men det är inget jag använder egentligen. Jag kopplar in det jag behöver, löder ihop några kretsar och får en lösning som passar mina behov och som jag själv förstår.

Vad gäller utvecklingsmiljö har jag nog av bekvämlighet mest använt Arduinos IDE just för Arduino, men så snart det handlar om andra (AVR) mikrokontrollers på egna kort arbetar jag med editor, make-filer och avrdude (som Arduino ju också använder). Till lite större Arduino-projekt redigerar jag gärna källkoden i en bättre editor för att sedan sköta uppladdning/programmering via A-IDE.

Jag kan bara hålla med vad gäller Notepad++! Jag använder nästan uteslutande Linux hemma men brukar ha Notepad++ installerat under Wine, och jag den har en given plats på min USB-pinne med portabla program. Trots det stora utbud som finns under Linux har jag inte hittat någon bättre generell editor, och det är den bästa jag har hittat för att skriva program i Postscript.

Eclipse har jag aldrig lyckats förstå mig på, men många verkar gilla den så jag borde väl försöka igen någon dag.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag kan hålla med jadler om en hel del där. Det kan ibland bli ett för stort hinder att försöka lära in för mycket på en gång. Då kan en "enkel" start vara bra.

Men jag har ett annat problem när det gäller programmering i allmänhet.

Jag började också på 80-talet, men då först med elektronik, sedan datorer. Jag lärde mig BASIC på ABC80 och sedan assembler för Z80 på samma dator, samt Ada på UNIX.

Senare har jag försökt mig på Java och C, samt C++ för enklare program på PC.

Hade det inte varit för färdiga IDE med kompilering med ett enda klick, så vet jag inte om jag nånsin hade kommit igång med det. Å andra sidan bråttas jag nu med att inte begripa ett dugg om vad som sker bakom kulisserna ... Vad gör make-filen och hur ser syntaxen ut i den? Var lägger jag extra libraries som jag vill ladda ner till mina projekt och hur kompilerar jag dem och får kompilatorn (eller vilket program det nu är) att förstå var detta finns... etc...etc...

Kanske hade jag varit skickligare på att förstå det här om jag hade börjat från scratch med kommandoraden? Men då hade jag fått ha en verkligt bra tutorial....

Så vad som är bra vid ett tillfälle är inte alltid bra senare... Jag vet fortfarande inte hur långt jag kommit om jag hade blivit tvungen att använda notepad till allt.... På ABC80-tiden var allt enkelt: Jag skrev mitt eget IDE och visste därmed exakt hur allt fungerade! :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om man får säga sitt tycker jag ASM är lika enkelt som arduino iaf att komma igång med.

Oavsett utv. miljö så bygger jag en blink-a-led som kollar att jag har rätt hastighet på klockan osv.

Sen är det bara att bygga på från det.

I Microchips miljö är det ju väldigt enkelt iom att det finns färdiga "mallar" som man utgår från det som är lite knivigt är att få processorn "grundinställd" men när väl det är gjort kan man göra "allt".

Sen är det som med allt annat förväntar man sig att det ska gå på en gång så ja då tycker jag att man ska glömma att programmera själv.

I vanlig programmering är ordningen säkert 10/90 dvs 10% av tiden går att skriva det man "önskar" göra resten går till felsökning eller felhanteringskod :cry:

Satt själv två dagar med paritetshantering vilket ju kan tyckas är jätteskoj :vissla:

Men men bara att krympa ner felet kompilera om och nöta på. :jimmyhacker:
Skriv svar