Funkar denn pryl fr E-Bay?
I 2004-års Gumball 3000 är det en kille som använder något liknande ganska friskt, där verkar den funka rätt bra..
http://www.gumball144.com/teknologie.html
Men som sagt, kör försiktigt istället.
http://www.gumball144.com/teknologie.html
Men som sagt, kör försiktigt istället.
Laserstörare, ine varnare, fungerar utmärkt, dock är de inte tillåtna.
Oavsett vad man tycker om lagligheten så har polisen rätt att söka igenom bilen om de misstänker att du har en störare, vilket de kommer att göra om de inte kan mäta på dig.
En störare skickar ut ljus med samma våglängd som "lasrpistolen", men med högre effekt än reflexen så att den blir störd.
Finns att köpa från Danmark om man vill ha en.
Kombinerar men varnare med störare, så att man snabbt kan bromsa ner och stänga av störaren, så kommer de kunna mäta med bara en liten tidsfördröjning och då klarar mans sig kanske från visitering.
Brottet att ha en bestraffas med dagsböter och kan vara riktigt kännbart, samt att störaren beslagtas.
Har konstigt nog erfarenheter av dessa typer av produkter, som jag naturligtvis skaffat mig från idog provning på avlyst område...
--- Jonas
Oavsett vad man tycker om lagligheten så har polisen rätt att söka igenom bilen om de misstänker att du har en störare, vilket de kommer att göra om de inte kan mäta på dig.
En störare skickar ut ljus med samma våglängd som "lasrpistolen", men med högre effekt än reflexen så att den blir störd.
Finns att köpa från Danmark om man vill ha en.
Kombinerar men varnare med störare, så att man snabbt kan bromsa ner och stänga av störaren, så kommer de kunna mäta med bara en liten tidsfördröjning och då klarar mans sig kanske från visitering.
Brottet att ha en bestraffas med dagsböter och kan vara riktigt kännbart, samt att störaren beslagtas.
Har konstigt nog erfarenheter av dessa typer av produkter, som jag naturligtvis skaffat mig från idog provning på avlyst område...

--- Jonas
Jo dom fungerar men den plockar rätt lätt upp mobilmaster och liknande.
Kan tänka mig att tanken är att den reagerar långt innan man är framme vid själva kontrollen och känner istället av när bilar längre fram blir träffade.
Straffet är upp till sex månaders fängelse för innehav av denna typ av utrustning så man borde tänka sig för innan man skaffar en.
Kan tänka mig att tanken är att den reagerar långt innan man är framme vid själva kontrollen och känner istället av när bilar längre fram blir träffade.
Straffet är upp till sex månaders fängelse för innehav av denna typ av utrustning så man borde tänka sig för innan man skaffar en.
"Integrated Laser Scrambler - Disables Police LIDAR."
Man kan undra hur dom löser detta.
Jag köpte en liknande (utan laser störare) i USA men får inte använda då tjejen lätt får panik.
Det finns en myt om att man kan använda dom till att detektera om en dator är på eller ej om man har dom nära chassit. Man ska även kunna ha dom till en massa andra skoj saker. Jag kan nu av erfarenhet säga att det är fel.
Man kan undra hur dom löser detta.
Jag köpte en liknande (utan laser störare) i USA men får inte använda då tjejen lätt får panik.
Det finns en myt om att man kan använda dom till att detektera om en dator är på eller ej om man har dom nära chassit. Man ska även kunna ha dom till en massa andra skoj saker. Jag kan nu av erfarenhet säga att det är fel.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Det är enkelt att störa radarn i princip, men skall det bli tillförlitligt så är det lite hlavdyra komponenter. För att det skall bli bra krävs att du tar emot bärvågsfrekvensen och sedan skickar tillbaka en modulerad kraftigare signal som ligger innom frekvensfönstret som den sändande CW-radarns mottagarfrekvens - resutatet blir en helt oanvändbar signal ut ifrån detektorn och ingen eller helt fel och fladdrig indikering. Olagligt givetvis att bygga.
Radarvarnare är förbjudna i sverige, men samtidigt har man rätt att ha radiomottagare för vilken frekvens man vill, så det finns en liten krock mellan lagarna där som jag inte tror att har blivit helt avgjord någon gång.
Radarvarnare är förbjudna i sverige, men samtidigt har man rätt att ha radiomottagare för vilken frekvens man vill, så det finns en liten krock mellan lagarna där som jag inte tror att har blivit helt avgjord någon gång.
Varnare är förbjutna att använda och störare är förbjudna också.
MEN: Om man har ett system på bilen som t.ex. med IR-LED skicker ut ett pulståg som en mottagare vid infarten känner av och sedan tänder ljus/öppnar garage eller liknande är det ju en laglig grej. Att den råkar störa ut polisens lasermätning är ju en bieffekt man inte hade tänkt på......
Bara för att ge ett tankeexperiment: ett gnistgap med en ständigt återkommande gnista skicker ut hur många otrevliga frekvenser som helst så att säga och skulle tändningen räka att få överslag så att gnisterna kan "bana sig väg" framåt i bilen kan det mycket väl störa ut en radarmätning....
Så man ser såklart till att sladder och dylikt med tändningen är i toppenskick!
Edit:
De_ville: du får detekterar allt du vill liksom att du får avlyssna all radiotrafik som du bara orkar....men du får inte använda informationen på något sätt!
Om du alltså avlyssnar radarfrekvensen och bromsar in har du använd informationen = olagligt!
MEN: Om man har ett system på bilen som t.ex. med IR-LED skicker ut ett pulståg som en mottagare vid infarten känner av och sedan tänder ljus/öppnar garage eller liknande är det ju en laglig grej. Att den råkar störa ut polisens lasermätning är ju en bieffekt man inte hade tänkt på......

Bara för att ge ett tankeexperiment: ett gnistgap med en ständigt återkommande gnista skicker ut hur många otrevliga frekvenser som helst så att säga och skulle tändningen räka att få överslag så att gnisterna kan "bana sig väg" framåt i bilen kan det mycket väl störa ut en radarmätning....
Så man ser såklart till att sladder och dylikt med tändningen är i toppenskick!
Edit:
De_ville: du får detekterar allt du vill liksom att du får avlyssna all radiotrafik som du bara orkar....men du får inte använda informationen på något sätt!
Om du alltså avlyssnar radarfrekvensen och bromsar in har du använd informationen = olagligt!
-
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
http://www.notisum.net/rnp/sls/lag/19880015.htm
Kolla paragraf 2 fr.o.m. andra raden.
Det innebär att har du nån gammal mobil eller något, som du vet att den stör ut av en "bieffekt" så får du altså inte ha den i ett fordon.
Samma gäller det med IR-led som öppnar garageportar. Om du trycker på knappen till garageportsöppnaren samtidigt du åker förbi en hastighetskontroll och polisens instrument störs ut så kan man åka dit för det.
Samma om man har byggt eget system med ir-led som sänder hela tiden.
Kolla paragraf 2 fr.o.m. andra raden.
Det innebär att har du nån gammal mobil eller något, som du vet att den stör ut av en "bieffekt" så får du altså inte ha den i ett fordon.
Samma gäller det med IR-led som öppnar garageportar. Om du trycker på knappen till garageportsöppnaren samtidigt du åker förbi en hastighetskontroll och polisens instrument störs ut så kan man åka dit för det.
Samma om man har byggt eget system med ir-led som sänder hela tiden.
3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).
"Oj konstabeln.....tänkte inte på det...." = ej straffbart.
Men som det sägs i ett tidigare inlägg: kör lagligt helt enkelt, det sparar bensin, ger mindre stress och är faktisk ganska trivsamt.
Jag räknade på skillnaden i sin tid då jag pendlade till jobbet: om jag körte 90 på 110-biten ville jag spara 0:01:43 och resan tog 35 min till att börja med...enkel väg. jag testade båda hastigtheter, 1 tankfull på varje och jag fick ungefär 10 mil mer per tank med 85-90 i stället för 110. Med de priser som finns på soppan nu är det en hel del pengar!
"Oj konstabeln.....tänkte inte på det...." = ej straffbart.
Men som det sägs i ett tidigare inlägg: kör lagligt helt enkelt, det sparar bensin, ger mindre stress och är faktisk ganska trivsamt.
Jag räknade på skillnaden i sin tid då jag pendlade till jobbet: om jag körte 90 på 110-biten ville jag spara 0:01:43 och resan tog 35 min till att börja med...enkel väg. jag testade båda hastigtheter, 1 tankfull på varje och jag fick ungefär 10 mil mer per tank med 85-90 i stället för 110. Med de priser som finns på soppan nu är det en hel del pengar!
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Håller med helt om idén att köra lagligt - testa och det är faktist rätt behagligt. För att lyckas gäller det att ändra inställningen till att köra bil - det är ett sätt att förflytta sig och inte ett sätt att få kickar. Vill man ha en kick av att köra bil så är det bilspel eller bana som gäller.
Sen att tekniken att störa system i sig kan vara intressant är en helt annan sak. Iaf som före detta systemtekniker i flottan där en stor del av tankemödan gick till att mäta, störa och hitta metoder att inte själv få sina sensorsystem störda.
När det gäller laserstörare så finns det en metod som troligen blir helt laglig och det är att bygga en laseravståndsmätare själv med det uttalade syftet att vara en varnare så att man håller korrekt avstånd till framförvarande bil. Få den CE-märkt, E-märkt samt godkäns enligt lasernotice no. 50 så är systemet oantastligt lagligt att ha monterat på bilen. Ingen av dessa godkännandeinstanser lär ta hänsyn om du har valt en konstruktion som en bieffekt råkar störa polisens laserhastighetsmätare. Oki, det blir rätt dyrt, men rent spontant ser jag inte att det inte skulle gå. Lär vara enklare och billigare att köra lagligt...
Sen att tekniken att störa system i sig kan vara intressant är en helt annan sak. Iaf som före detta systemtekniker i flottan där en stor del av tankemödan gick till att mäta, störa och hitta metoder att inte själv få sina sensorsystem störda.
När det gäller laserstörare så finns det en metod som troligen blir helt laglig och det är att bygga en laseravståndsmätare själv med det uttalade syftet att vara en varnare så att man håller korrekt avstånd till framförvarande bil. Få den CE-märkt, E-märkt samt godkäns enligt lasernotice no. 50 så är systemet oantastligt lagligt att ha monterat på bilen. Ingen av dessa godkännandeinstanser lär ta hänsyn om du har valt en konstruktion som en bieffekt råkar störa polisens laserhastighetsmätare. Oki, det blir rätt dyrt, men rent spontant ser jag inte att det inte skulle gå. Lär vara enklare och billigare att köra lagligt...
