Problem med att programmera med STK500

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

Problem med att programmera med STK500

Inlägg av Daniel »

Jag har precis börjat med AVR och använder AVRStudio och en STK500. När jag skall programmera min AT90S8515 får jag ett felmeddelande. En dialogruta dyker upp o där står:

"Problems occured when executing commands(s). Please check history window. See the troubleshooting section in help for information on what may have cused the problem."

I "history window" står det:

Reading FLASH input file.. OK
Entering programming mode.. OK!
Erasing device.. OK!
Programming FLASH .. FAILED!
Leaving programming mode.. OK!

Jag har följt det som står under troubleshooting i manualen till STK men kommer inte fram till något fel jag gör.

Evigt tacksam om någon har någon ide om vad jag gör för fel!
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Har du ställt alla byglar rätt på kortet, det är ganska många sladdar och byglar som ska vara rätt...
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel »

Jag kanske har missat någon bygel då. Det enda jag gjort är att bygla ISP6PIN till SPROG3 som det står i manualen + PORTB till LEDS (det enda som programmet jag skrivit kräver). Behövs fler byglar? Jag skall rota lite till manualen.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ok du kör ISP, har du valt det i mjukvaran också?
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel »

Vet ej, hur och var gör man det?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Bild
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hm, lustigt att den klarade att rensa minnet. Har du testat med andra kretsar? Har du testat med parallell programmering ?
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel »

Okej, jag kör ISP. Har inte testat parallell programmering eller andra kretsar heller.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

STK500 brukar tro att den klarar av att rensa minnet fast den inte har rätt kontakt med kretsen i fråga.
AT90S8515 går alldeles utmärkt att programmera med STK500n, förutsatt att du inte lyckat programmera om någon fuse-bit så den är skriv/lässkyddad. Kolla så att du har oscillator-bygeln på rätt plats, samt reset och annat nödvändigt.
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel »

Jag har lånat min STK500 så jag har dålig koll på om någon fuse-bit gör att den är skriv/lässkyddad. Läste i manualen om Lock-bits men blev inte klokare tyvärr. Hur avaktiverar man läs/skriv skydd, eller kollar om den är läs/skriv-skyddad?

Alla jumpers är dock satta enligt manualens default-beskrivning.

Edit: Nu fungerar det plötsligt. Det måste ha varit dålig kontakt mellan AVR-kretsen och kortet för när jag tog ur kretsen och satte tillbaks den så fungerade det!!! Jippi nu blir det fest!!! Hmm, undrar om flickvännen blir impad av mina blinkande lysdioder :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

"Hmm, undrar om flickvännen blir impad av mina blinkande lysdioder"

Tyvärr tror jag inte det!
Kvinnor brukar sällan imponeras av lysdioder som blinkar mha mikrodatorer, tyvärr :? varför har ag aldrig fattat!!


Mycket nöje med STK500!!
Skriv svar