E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litium]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litium]

Inlägg av LHelge »

Jag har avslöjat lite i den här tråden att jag håller på att sätta elmotor på en Puch Maxi.

Det började för drygt snart två år sedan när jag träffade på CivilOlydnad utanför jobbet med sin stålramsräcer som han berättat om här på forumet. Jag började fundera på hur jag skulle kunna bygga något liknande och köpte en likadan motor som jag först tänkte sätta på cykeln. Till att börja med så var motorn alldeles för högvarvig för att kunna använda med 26" däck utan minst tvåstegsutväxling som CivilOlydnad gjort. Jag började med att linda om den för 90 kv istället, vilket var i överkant men borde ändå fungera på en 26" MTB. Efter att jag lindat de två första faserna körde jag fast lite då den tredje lyckades bli kortsluten mot en vass kant på statorn vid varje försök. Jag kan tillägga att händerna tar ordentlig skada av att försöka linda tajt med 1,5 mm koppartråd! Jag tröttnade lite om motorn blev liggande på hyllan och jag satte en mer konventionell navmotor på cykeln.

För några månader sedan berättade brorsan att han hade en komplett Puch Maxi med en kass motor stående och jag tog upp det här projektet igen. Ni får ha tålamod med att detta kan gå lite långsamt, då mopeden finns ca 30 mil härifrån i mina föräldrars garage så tillgång till den har jag bara när jag är hemma hos dem. Vi ska försöka sträva efter att den ska se så "original" ut som möjligt och behålla lampor, gashandtag osv.

Projektet av flera delar:
  • Mekanisk konstruktion av motorfäste (nästan klar)
  • Omlindning av motor samt montering av hall-givare på denna (halvfärdigt)
  • Modifiering av kompakt elcykelkontroller för att hantera rejält med ström (halvfärdigt)
  • Bygge/köp av lämplig DC/DC för att förse original elsystemet med ström (inte påbörjat)
  • Interface för original gashantag till elcykelkontroller (inte påbörjat)
För att berätta lite om de olika delarna så byggde jag och brorsan ett motorfäste av 5 mm aluplåt förra helgen. Jag har bara en halvsunkig mobilbild på detta, men jag ska ta med mig kameran nästa gång jag åker hem och ordna bättre bilder.
puch.jpg
Omlindning av motorn är klar och jag testade den igår med lite småproblem men i stort fungerade den bra. Ska försöka hålla första posten hyffsat översiktlig så det kommer en till snart med frågor om detta.
motor_test.jpg
Kontrollern är en 48 V 350 W som jag köpt tokbilligt på ebay. I denna har jag bytt orginal MOSFET STP75NF75 till IRFB3006 med en femtedel så hög RDSon, jag har biffat upp ledningsbanor på kretskortet med 3 x 1,5 mm koppartråd och jag ska modifiera strömshunten för rejält mycket med ström, ska bli spännande att se vad detta håller för.

Jag mottar gärna tips på DC/DC omvandlare som skulle kunna passa, både färdiga och lösa kretsar som jag kan bygga ihop själv. Kravet ser för tillfället ut så här, ~50 V in 12 V ut och förbrukar ca 3 A. Jag skulle helst ha en som tål 4 A - 5 A men skulle egentligen kunna använda två st på 3 A.

Interface för gashandtag har jag inte börjat med, men jag har funderat på att utrusta en hyffsat fin potentiometer med en servo-arm från ett rc-servo som jag fäster gaswire och en fjäder i. Till detta bygga ihop någon krets med OP-ampar som mappar hela utslaget mot 0-5 V och buffrar det. Tips här mottages också gärna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av LHelge 30 april 2012, 00:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Igår fick jag ihop det sista på motorn och testade den. Det var lite spännande för även om jag varit noggrann att dubbel- och trippelkolla allt när jag lindade om den så kännde jag ändå på mig att jag gjort något galet som att linda en spole åt fel håll eller något sådant. Vad jag läst på nätet så drar motorn i tomgång ca ~9 A olastad om man har på det stora lagret i ena änden, jag kommer inte belasta motorn på det sättet så jag har tagit bort det lagret och då brukar den dra ~3 A obelastad. Jag har nu gjort några försök att få igång den:

Försök 1
Ville börja lite försiktigt och inte riskera att elda upp motorn då de är svåra att få tag på numera och istället valde jag ett litet billigt Hobbyking 18A-20A fartreglage som borde brinna långt före motorn. Detta lyckades inte ens spella sin trudilutt när man startade det och än mindra starta motorn. På sin höjd ryckte den till lite.

Försök 2
Uppmuntrad av att inget brann upp i första försöket så använde jag ett större fartreglage, Hobbyking 200 A tillsammans med ett 3S batteri som gärna lämnar ifrån sig 200 A. Nu lyckades motorn skrovla fram någon svag trudilutt när jag kopplade in strömmen, men vid gaspådrag snurrar den bara långsamt och hackigt. Jag lyckas efter några försök få den att komma igång och då går den bra, men så fort den stannat är den svår att få igång igen. Jag tittade på en av faserna med oscilloskopet och ser en ren och fin trapetsoid-våg när den väl startat. jag lyckas också räkna ut varvtalet och konstaterar att kv-värdet hamnat väldigt nära beräknade 89 rpm/V. När motorn väl har kommit igång är tomgångsströmmen ca 1 A. Vilket jag tycker talar för att ingen lindning hamnat åt fel håll.

Försök 3
Jag hade någon teori om att spänningen var för låg i förra försöket så jag gör ett nytt med samma uppsättning men ett 6S batteri istället. Nu fungerar det mycket bättre och motorn startar som den ska varjå gång. Kan det vara så att fartreglaget inte kan hantera motorer med så låg kv om det inte har ordentligt med spänning för att varva upp motorn ordentligt? Nu är iaf tomgångsströmmen 1,2 A och varvtalet det dubbla.

Kan jag vara tillräckligt säker på att alla lindningar är ok om fasspänningarna är en rena och fina trapetsvågor och tomgångsströmmen är 1,2 A vid fullgas? Har tänkt att kladda i lite epoxy i statorn för att hålla lindningarna på plats. Jag litar inte riktigt på mitt lågtemperatursmältlim när jag ska pressa ur >5 kW ur den så småningom.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av janbjorn »

Har egentligen inte så mycket att säga förutom :tumupp: :tumupp: Intressant projekt som kommer följas!
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av hubben »

Mina helimotorer som är tänkta för 10-12 LiPo celler brukar inte ens bry sig om att försöka starta om de får under 20 volt.. Så att den inte går på 3s tycker jag verkar fullt normalt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av svanted »

se upp där...
vissa typer av epoxy mjuknar av värme...
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av netrunner »

spännande.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Tips på typ/inköpsställe för epoxy som inte gör det?

Det som jag hade tänkt att använda är casco snabbepoxy i två ihopsittande sprutor. Men det kanske är en dålig idé.

Jag vet inte vilken spänning man kan säga att den är gjord för, men lite data som jag räknat fram:
Kv: ca 90 rpm/V
Kt: ca 0.1 Nm/A (Kv = 1/Kt)
R: 35 mOhm
L: ?

Någon som kan tipsa om hur jag räknar ut induktansen? Varje fas är lindad 4 x 7 varv kring en laminerad stator och motorn är Y-kopplad så från en terminal till en annan går man 8 x 7 lindningsvarv.

För att räkna lite så kan vi anta att jag använder batteri/kontroller på 50 V och 50 A. Med ca 80% av maxvarv vid belastning, 10/43 i utväxling och 17" hjul blir toppfarten ca

50 * 90 /60 * 2 * pi * 10 / 43 * 17 * 0.0254 * 0.5 * 0.8 * 3.6 = ~70 km/h

Accelerationen från start (med fasström på gissningsvis 2,5 ggr batteriströmmen) och 130 kg moped, batteri och förare

50 * 2.5 * 0.1 * 43 / 10 / (17 * 0.0254 * 0.5) / 130 = ~2 m/s^2

0 till 50 på straxt under 7 s låter lite klent tycker jag, har jag räknat fel eller får jag helt enkelt skaffa en mindre drev till motorn alternativt kraftigare controller?

Drevet till motorn fick jag för övrigt specialtillverkat av Kedjeteknik. Det är för 415 kedja 10-tandigt med 12 mm axelhål och 2 st stoppskruvar. Grym service och bra pris, kan varmt rekommendera dem.

Om jag i framtiden skulle bygga en egen motorstyrning som elektroniskt är begränsad till 25 km/h och 1000 W, vad tror ni om möjligheterna att göra den laglig att framföra som en moped klass II?

edit: Nej, 1000 kW motoreffekt är knappast lagligt... :twisted:
Senast redigerad av LHelge 12 december 2011, 10:25:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av hubben »

1000kW? :shock:
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Haha, blev ett k, för mycket... en moped med 1000kW väcker nog intresse hos farbror blå. De får det nog tufft att köra ifatt iaf. Ändrar posten ovan.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av Meduza »

LHelge, ett tips är att köpa cascos 24-timmars epoxy i 1dl-tub, kostar inte många kronor mer än 20ml-sprutorna men man får 2dl i stället... :)

(och sen blir 24h-varianten starkare än snabbvarianten)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Ja, i det här fallet har jag ju inte bråttom.

hittade Casco strong professional 24 h på deras hemsida, men enligt databladet gillar den inte mer än 70 grader. Det är ju inga stora belastningar det handlar om, mer att hålla lindningarna på plats och isolera elektriskt om lacken fått någon skada under omlindningen. Kanske kan fungera ändå.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av bearing »

Kul bygge!

Jag använde JB-weld epoxy efter att ha lindat om statorn till min motorcykel. Ska tåla 300°C. JB-weld används av motortrimmare i topplocket på motorcyklar. Det verkar till och med tåla att sitta i avgaskanalerna.
17 * 0.0254
17" borde vara diametern på fälgen. Diametern på däcket är fälgdiameter + 2*däckhöjd. Däckhöjden räknas ut baserat på däckbredden och profilen. T.ex. 80/90 -17 betyder 80mm bredd, och däckhöjd 90% av bredden. Diametern blir 17*25.4mm + 2*80mm*0,9.
Någon som kan tipsa om hur jag räknar ut induktansen?
Här finns en modell av motorn till FEMM.
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 40#p491085
Om du inte vet hur man använder FEMM kan jag kolla induktansen åt dig ifall jag kommer ihåg/du påminner mig.
har jag räknat fel eller får jag helt enkelt skaffa en mindre drev till motorn alternativt kraftigare controller?
Du verkar räknat rätt. Man kan också få en ungefärlig acctid via rörelseenergi och medeleffekt.

t = E / P = 130kg * (50/3,6 m/s)^2 * ½ / (50V * 50A * 0,8 Uteffekt/Ineffekt) = 6.2s

EDIT: Jag ändrade i beräkningen, för den var helt fel.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av LHelge »

Nu har jag monterat hall-sensorerna, inte testat ordentligt än, men det ser bra ut i oscilloskopet när man snurrar den för hand iaf.
Sensors_mounted_1.jpg
Sensors_mounted_2.jpg
De hall-givare jag monterat är lite av en chansning. De är ganska mycket känsligare än de SS411A som brukar rekommenderas på Endless Sphere. Jag hoppas det funkar bra ändå och att det inte blir en massa störningar när man krämar på med 100+ A genom motorn.

I värsta fall så skrev hummel ut två sensorhållare åt mig och jag har beställd tre st SS411A från elfa som borde dyka upp imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Vad gäller utgångsobjektet så skulle jag hålla mig under 40km/h om jag var du.

Vi hade nämligen en Maxi som "någon" efter cylinderhaveri försåg med 70cc-cylinder. :roll: :D
Turligt var avgassystem och förgasare fortfarande original, så den blev inte sådär himla vass, men trots att jag var ung och dum var jag ändå livrädd i 55km/h på Maxin.

Maxin är definitivt en 30km/h-moppe rakt igenom.
Min Yamaha FS-1 kändes tryggare i 80km/h än Maxin gjorde i 40km/h
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi

Inlägg av bearing »

Jag tog bort magnetringen och gjorde några mätningar med två strömsatta faser i FEMM. Statorn är lindad med 26varv totalt per fas, d.v.s 6,5 varv per tand.

Följande värden är per fas, så fas-fas beror sedan på D/Y-koppling

Kod: Markera allt

10A  6.24863e-005 Henries
50A  6.27955e-005 Henries
100A 6.04873e-005 Henries
200A 4.4301 e-005 Henries
300A 3.33043e-005 Henries
Vet inte hur bra FEMM simulerar sånt här, och vet inte hur mycket magneterna påverkar.
Skriv svar