Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Iom bygget av "Robban" så har jag modifierat ett antal microservon för 360graders funktion. Det som slog mig är att motorerna i de servona är riktigt små, verkar hålla lämpligt varvtal och med den primära utväxlingen tillåter de ändå att bakaxeln får fritt utrymme...
Så då börjar man ju direkt fundera om att bygga med dessa istället. De är såpass små att man utan problem borde kunna montera en motor för varje hjul - eventuellt även i framvagnen! Då löser man problemet med diff i bakvagnen oxxo...
Vore rätt läckert att bygga separat styrning till varje hjul för att på så vis kunna kontrollera kraften till drivningen... Acceleration = 4wd, raksträcka = framhjulsdrift, vänstersväng = mer driv på högerhjulen... monterar man rotationssensorer på hjulen borde man kunna labba med antisladd och antispinn oxxo.. men nu börjar det kanske bli lite väl mycket overkill. ;-)

Ska se om jag får tid att cadda lite snart...
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av LHelge »

Ser ut som hxt 9g servon, var de svåra att modifiera?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4817
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av gOry »

Är de full spetta i videon?
En motor per hjul, dvs direktdrift?
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av Helgesson »

Jag har själv moddat servon av den modellen för 360graders rotation och det var inga problem, men det är ju smidigare att modda servon i standardstorleken då det inte är lika pilligt :)
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Det är HXT900 och de var enkla att modda.
Lödde loss kablarna från potentiometern där de satt anslutna i styrkortet, lödde på ett par 0805 resistorer av lämplig storlek för att lura servot att det hela tiden är centrerat och skar loss den mekaniska stoppen som sitter på utgående drev. - färdigt. ;-)

Byggde en till åt dottern med KDS 9g servon. Båda servona kom monterade på samma KDS helikopter när jag köpte den för ett bra tag sedan, men döm om min förvåning när det var helt olika servon invändigt! Ett var lite bökigare att modifiera eftersom att där både fanns mekanisk stopp och att potentiometern inte gick att rotera 360 grader. På sådana här små servon är potentiometerns axel ofta den axel som utgående drev sitter monterade på, så det blir lite bökigare än att - som på ett större servo - bara helt sonika lossa potentiometern mekaniskt och justera in den till centrumposition...
När båda KDS-servona var moddade så har de lite högre hastighet än HXT900, så den går snabbare, men de reagerar väldigt olika på PWM input.. Hur fasen de fungerar som swashservon på en heli förstår jag inte - men troligtvis inte så bra. ;-)

Japp, det är full spätta. Direktdrift på så vis att hjulen är limmade direkt på servooket.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av LHelge »

Var du inte tvungen att modda potentiometern så den gick att rotera flera varv också? Jag hittade en annan beskrivning som tipsade om att lägga på en 1,5 ms puls och justera potentiometern tills motorn stannade och löda fast axeln. Sedan fick man sandpappra ned axeln så alla kughjul roterade fritt på den. Fungarade iaf utmärkt och nu har jag härmat dig. :D


DSC_1561.JPG
DSC_1562.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av hubben »

Kul!
Du måste köra precis hur länge som helst på en 1000mAh acc! Jag har 350mAh och har inte hunnit köra slut på någon ännu, och då har jag 4st LED:ar jag driver oxxo...

Nix, jag behövde inte modifiera pottarna på HXT900 för 360 graders rotation, där fanns inget mekaniskt stopp.

Potentiometern är ju egentligen bara en spänningsdelare, och när du har lika resistans på båda sidor om släpskon är servot i centrumposition och står stilla vid 1500us puls.
Så, jag kopplade loss kablarna och lödde på två lika stora resistanser istället. Tyckte det var enklare än att slipa ner axeln... men alla sätt är ju bra.. ;-)

Det knepigaste tycker jag var att få till mixarna i radion så att man kan styra det hela med en sticka.. ;-)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekttråd: Lillbilen (RC-bil skala typ 1:28)

Inlägg av LHelge »

Du hade väl ett 2S batteri också 2,59 Wh mot mina 11.1 Wh så jag borde kunna köra ca 4 ggr så långt. :D

Blir att lägga med något litet 2S batteri i nästa beställning från hobbyking.
Skriv svar