100 mw grön laserscanner *KLAR* 23/11

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Enkel 100 mw grön laserscanner *Uppd* 23/11

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Nu har det inte varit någon uppdatering på evigheter.... har dock haft mycket i skolan, praktik, uppsatser och så nu inför de sista månaderna. Examen om 2 månader ungefär.

Så lasern är färdig, mer eller mindre. Det enda som ska göras nu är en bygel för upphängning och ett glas ska sedan monteras på lasern där strålen går ut. Har dock problem att hitta något lämpligt.
Så har någon tips på lämpligt glas att sätta där, för att minska reflektioner tillbaka in i lasern och att ge minsta möjliga dämpning av lasereffekt????

Har tyvärr inga byggbilder, glömt att ta helt enkelt men det kommer bilder på insidan sedan när jag ska montera in lite mer saker så :)

Ska också montera in en kylfläkt, det blir ganska varmt i lådan när man kör på lite snabbare rörelser. Vill inte skada något där direkt.

Har också beställt en USB-DMX- interface för att kunna styra lasern lite mer som jag vill. Blev en sådan: http://www.ebay.com/itm/110718262299?ss ... 1497.l2649 . Ett jäkla pris för övrigt på en liten låda som är 5*3*3 cm stor och inte gör så mycket egentligen.... men nåja, det funkar ju kanon så det är ju alltid något.

Har börjat lära mig lite grann hur jag ska styra den, kommer dock krävas lite mer övning men det är på gång nu iaf! Kul, blir riktigt roliga effekter och snygga mönster. Ska väl så småningom införskaffa mig en ILDA-interface till datorn också, men i nuläget räcker det med denna DMX-interfacet. Så kan jag styra lite andra lampor också som har DMX. Lite mer allsidig styrning såhär.

Nåja, bygget av lådan blev ganska billigt. Fick lådan klippt och så av en lokal firma som klippte, bockade några kanter för 150 kr! klart prisvärt, stort tack till dem! Sedan var det bara att montera ihop lådan med skruv, en jäkla massa skruv och gänglåsning senare samt en massa sågande och slipande för att få in alla kontakter osv.

Det är 2 DMX-kontakter, 2 st parallellportskontakter till ILDA-interface, 1 st mic, 1 st pot till ljudstyrning, 2 lysdioder som indikerar drift laser på/av samt power, strömbrytare, nätbrunn, säkringshållare, osv osv. Syns på bilderna sedan.
Tyvärr svårt att få det riktigt bra utan bra verktyg, suttit med dremel bara så lite snett här och där men det fyller sin funktion om inte annat. Det ska också monteras in en nyckelbrytare som sagt, men det kommer. Väntar på leverans av den!

Kvällens övning bestod av enkel programmering samt en liten kort film av lasern när den kör ett enklare program, lite närbilder i filmen av lasern samt en massa strålar. Dock hysteriskt svårt att filma i ett minikök och när alla väggar och skåp är vita och glansiga, konstiga effekter i kameran av det. Hade kanske också en smula mycker rök i rummet också så.... men nåja, man ser iaf strålarna :)

Filmer och lite bilder, duktig katt som ska vara med och lukta lite....

Välj gärna 1080p för bättre bild...

Hmm, Inget ljud på youtubeklippen. Här kommer på annan källa men med ljud, dock är kvaliteten något sämre...

http://s478.photobucket.com/albums/rr15 ... test11.mp4
Bild

http://s478.photobucket.com/albums/rr15 ... rtest2.mp4
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Paxmax

Re: 100 mw grön laserscanner *KLAR* 23/11

Inlägg av Paxmax »

Tok-Coolt! fin fin sak du grejat! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Åhh man tackar man tackar, riktigt kul att höra :). Lite fusk, halvfabrikat men ja va fasen, det är ju resultatet som räknas :)

Hmm... 1500 som tittat men bara några svar :(. Trist ju
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Häftigt bygge :tumupp: Har själv funderat på att bygga laserprojektor, en sådan som kopplas till datorn:n som visar bilden.

Mvh
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Mycket stiligt!, det är skönt att göra klart byggen till 100%!

Jag har byggt några, en grön på 400mW, en blå (473nm) på 100mW och nu tänkte jag ge mig på en grön/blå (532nm/488nm) på 10 mW till ungarna istället för nattlampa, tänkte göra en med "gratings", lumiahjul och scanner för lite psykedelsiska effekter! Och sen är det dags för en miniatyr 1,2W 445nm till mig själv om jag orkar...
Numera har jag tillgång till CNC-maskin så lådorna kan bli lite snyggare än de åbäken jag konstruerat för hand, nåt liknande din skulle vara fint!

Jag har kört med en USB-ljudkortsdac men jag funderar på att köpa en riktig DAC nu med USB och möjlighet till stand alone uppspelning: http://www.riyalasers.com/riya_MB.htm
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Man tackar för alla kommentarar, uppskattas verkligen!

Ja det är skönt att få det klart. Det kommer komma fler bilder på insidan, egentligen bara en byggsats men ändå kul med lite bilder :) . Ska dessutom byta dioder till några mer ljusstarka, ser knappt att de lyser när lasern är igång. Blåa eller röda blir det nog i slutänden.

Det är ett kul projekt, men kostar en del så kan faktsikt vara värt att kika på färdiga. Men du får en sjukt mycket snabbare laser om du bygger den själv, så lätt värt det om man gillar en utmaning!

Oj, ja det låter som lite roliga projekt. Ska kansk sätta i en starkare laser, funderar upp mot 200-400 mw, blå eller grön. Ej säker än. 100 mw var i minsta lager :( . Men det är ändå helt ok till en början!

DAR303
Jag har ett korsgitter, 13500 linjer/inch om du vill ha, 50 kr inkl frakt??? Ganska enkelt men det funkar kanon alltså!!!
Diffracting double axis grating 13500 lines/inch.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

nice!
Två frågor. Vart har du köpt lasern och vilken mjukvara använder du dig utav?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Åh, taget! PM kommer!
Jag har satt två enkla gitter framför varandra nu men det är lite primivt.
Funderar på att sätta gittret i en liten ruta som kan roteras med ett rc-servo för lite warpspeed-effekt!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tackar.

ghost_rider
Jag har köpt lasern här på forumet av... öhmm.... vem var det nu, ska kolla. Ska dock kanske kolla på en annan laser, så kanske kan sälja denna när jag fått min nya!

Jag styr den via Freestyler, kostar gratis! Bäst är ändå Martins program och interface men det kostar också 10000 kr att köpa.
Lasrar kostar inte speciellt mycket på ebay, runt 600-1000 kr för 100-250 mw! Så det är rätt ok faktsikt.

Du har sett mitt interface?? Det kostade 600 kr inkl frakt på ebay. Funkar skitbra, enda som är knas är att inte drivrutiner funkar på 64-bit windows. Men det går att köra utan ändå, installerar sig själv och bara att välja rätt interface i programmet.

Galvos är ett par ebay också, 20 kpps max 35 kpps på minsta storlek. Inkl ett ILDA och DMX kort, vilket ger stora fördelar när man ska driva lasern! Bara att koppla in till ljusbord eller dator!

dar303

Åh, perfekt.
Okay, men det blir ganska så roliga effekter med gitter. Det är riktigt cool, med tankte på hur enkelt det är att göra.
Skriv svar