CD bränning (går snett efter 2-8 låtar)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Per.e

CD bränning (går snett efter 2-8 låtar)

Inlägg av Per.e »

När jag bränner cd skivor, musik, så brukar det nästan hela tiden stoppa under tiden.
Det kan gå 2 låtar eller 8 sen börjar skivan snurra på högvarv en halv minut för att sen bara stanna och sen kommer det upp ett rött kryss att ett fel inträffat och sen är det bara att kasta skivan. Jag har kastat ca 10 igår och 2 st lyckades jag bränna men skivan snurrar ganska mycket/fort. Jag har provat Tdk, Sony, verbatim skivor och har en Hp 530. Det har fungerat bra förut men på senare tid har detta börjat hända. Det finns inga nya uppdateringar att göra i windows media player, de har redan det senaste står det.
Jag vet andra som har Nero m m , men sånt kostar väl pengar.. och jag är bara en dålig amatör och vet ej hur man laddar, installerar sånt, min engelska är på grundskolenivå. :lol:
Nån som har nåt tips?
Senast redigerad av blueint 2 februari 2013, 00:34:58, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: vad det rör sig om
Per.e

Re: Cd bränning

Inlägg av Per.e »

Jag har också provat att bränna långsamt , medel & snabb. :(
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: CD bränning (går snett efter 2-8 låtar)

Inlägg av Swech »

CD brännaren kan vara roten till det onda.
Min DVD brännare kan i dagsläget bara bränna CD. Stoppar man in en DVD så kör den upp huvudet i DVDn och repar
eländet. Den har också funkat tidigare.....

Swech
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kan det vara det nya kopieringsskyddet för upphovsrättsskyddat material som slagit till?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag tror det är brännaren, dagens tokbilliga brännare har väl ingen otroligt hög kvalitet direkt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Så ni menar att brännaren jag köpte för 179kr inte håller så hög kvalitet? =)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vilket brännarprogram använder du?
Prova CDburnerXP. Den är gratis o funkar perfekt hos mej. Både CD o DVD.
http://cdburnerxp.se/

Annars får du köpa ny brännare. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Många brännare försöker snika med en laser, filter, en lins osv.. alltför att det ska vara billigt och opålitligt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag hade det liknande problemet med min laptop, windows vill dessutom ha det till att skivan är
tom fast jag sätter i en helt korrekt bränd skiva från en annan dator, som andra datorer inte har problem att läsa. Installerade om hela datorn från DVD-backup skivorna och då fungerade allt riktigt igen, i ett halvår. Nu är det samma visa igen. Har fått kassera många CD-skivor.
Ignorerar jag "tom cd" - infoboxen så bränner DVD:n sönder redan brända korrekta skivor.
Det är mjukvaran som orsakar felet helt klart.
Säkert samma i ditt fall.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om du har någon återskrivningsbar skiva (RW) så använd en sådan tills du hittat felet! Om nu raderingen funkar förstås... :vissla:
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Brännare som kostar 200:- behöver inte vara av dålig kvalitet (Vissa märken som Sony/Toshiba mf.l) är rädda om sitt varumärke.
Hur sitter brännaren kopplad? Sitter den som slave på din windows disk? (ata) eller kör du sata på brännaren? Hur ser templagringen ut på datorn?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag har en brännare med samma symptom. Den bränner, för att sedan stanna och så händer inget på kanske 3-4 minuter, och sedan kör den en stund osv. Den gör samma sak vid läsning.
Tror faktiskt att det är något kopieringsskydd som gör att man inte kan läsa av en skiva snabbare än 1x för normal uppspelning.
En gammal brännare (säkert minst 5 år) funkar klockrent än idag...
Per.e

Inlägg av Per.e »

Musiken jag har lagt in på datorn är inspelat ifrån Lp skivor jag har så där borde väl inte kunna finnas någon kopieringskydd då? Och jag har försökt olika musik, som sagt både lp inspelning till datorn och rippade cd. Brännaren sitter väl i samma lucka som man öppnar när man lägger in en skiva? Jag använder programet som öppnas när man lägger in en cd, windows media player. Jag har tidigare bränt dvd, (inlagda hemvideo inspelningar (vhs) och det har fungerat, dock fungerar det inte att spela upp på alla dvd-spelare, bara vissa sorter. :( Men då är det troligen brännaren som strular, inte skivorna även om det kan finnas skivor som inte fungerar dvs (måndags ex) Jag är inte så bra på datatermer, program som ni vänligen har svarat och tipsat men jag tackar för alla svar.
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Låter som att lasern kan vara på väg att ge upp.
Jag har varit med om att byta laser på DVD-spelare med garanti kvar, dvs inte allt för gamla prylar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag använder aldrig mediaspelarens eget brännarprogram efter att jag har spelat in flera CD med distorsion på musiken.
Vad det är som händer fattar jag inte. :roll:
Med CDburnerXP funkar allt perfekt.
Eftersom jag har en äldre dator använder jag någon av de översta versionerna på listan:
http://www.downloadoldversion.com/cdburnerxp.html
Men visst kan din brännare vara defekt...
Skriv svar