MicroBasic - Ladda ner?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

MicroBasic - Ladda ner?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går jättesegt att ladda hem Microbasic på sajten: http://www.mikroelektronika.co.yu/engli ... wnload.htm
Har inte hittat något annat ställe som har den.
(Däremot hittade Norton ett virus på en sajt som sade sig ha Microbasic..) :)

Någon som råkar ha en annan adress? För det har tagit tre minuter att ladda hem 1MB och det är ju inte så jättesnabbt. (Totalt är det 12MB.)

Just nu känns det som om ADSL betyder "Allvarligt Dryg Snigel-Lina" :D
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

jag ladda ner den på under 1 minut.. har du ICQ eller nå sånt så kan jag faxa över den
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har ICQ, men den datorn har lite problem nu. Blåskärm...
Ska kolla om jag får igång den igen.
Återkommer snart med en edit. :)

edit: Nja, den datorn mår inte bra. Blåskärmar så fort jag startar Win98. Tror det är något problem mellan minnet och NortonInternetSecurity.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Har du nån mejl som klarar 12 MB?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kollade för säkerhetskull. Jodå, min mail klarar 30MB. :)
Trodde först den bara tog 10MB, därför tänkte jag inte på det...

jimmySNABELAvarionPUNKTse

Tack på förhand!!
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

fick ett felmeddelande om att din inbox inte kunde ta emot filen den var för stor.
Sorry.

måste sova nu iaf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

samma här. Ska fixa en lösning till i morgon.
:)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Testa att tanka från min sida
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

JimmyAndersson skrev:Jag har ICQ, men den datorn har lite problem nu. Blåskärm...
Ska kolla om jag får igång den igen.
Återkommer snart med en edit. :)

edit: Nja, den datorn mår inte bra. Blåskärmar så fort jag startar Win98. Tror det är något problem mellan minnet och NortonInternetSecurity.
Allvarligt talat Jimmy så trivs inte W98 och Norton. Skippa Norton skiten och skaffa nåt annat som inte käkar upp de futtiga resurserna som finns i W98.
Jag rekommenderar F-Secure eller CA E-Trust
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Helt seriöst så rekommenderar jag att skippa antivirusprogen helt. Har inget och har inte drabbats av virus på de 8 år som jag haft egen dator.... Det handlar enbart om skit bakom spakarna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Icecap: Tack! Det gick bättre!
Så alla som läser detta: Det löste sig!

Tecno: Jag vet att det blir segt. Men det är inte därför jag fått blåskärm.
Dessutom så innehåller NortonInternetSecurity mycket mer än antivirusprogram. Popupblocker, annonsborttagare, spam-filter mm. Det finns inte i de billigare programmen.
Vad tycker du annars om Norman Antivirus?

gvs: Måste faktiskt hålla med dig till viss del. Om man är 100% säker på att det man lägger in i datorn aldrig har virus, så behöver man inget antivirusprogram. MEN dessvärre räcker det att besöka fel sajt så får man virus och det finns virus som man inte märker förrän den dagen då alla ens filer är korrupta.
Om du nu är så noga med att aldrig installera annat än orginalprogram frå testde cd-ckivor (som faktiskt ändå kan ha virus), och om du aldrig varit ute på internet, då kan jag gå med på att du aldrig haft virus. Annars kan du mycket väl ha virus utan att veta om det. Förresten, hur kan du veta att du inte har virus om du aldrig kört en virusscan??

Dessutom så innehåller NortonInternetSecurity mycket mer än antivirusprogram. Popupblocker, annonsborttagare, spam-filter mm.

Jag rekommenderar iallafall de som är rädda om innehållet på sin dator att köra med antivirusprogram. Tanken med att "Det händer inte mig, det har inte hänt något hittills" är inget vidare i säkerhetssammanhang.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag kör faktiskt en scan ca 1 gång per år, men jag avinstallerar programmet efter varje gång, och nej jag har inte haft virus. Lösningen är att undvika Win XP, Internetexplorer och Outlook. Dessutom öppnar jag inte "mystiska" mail. Klickar nej på allt som inte låter vettigt osv.

Spam får jag inte, bara att inte skriva sin mail på knasiga ställen. Popup och annonser löser man med Firefox.

Sen så har jag faktiskt backuper på allt både på cd (här och i stugan) och på tjejens Hdd. Så jag känner mig ganska säker....

En sak till... Mjukvarubrandvägg är för mjukisar, kör en hårdvarubrandvägg istället men att jag har den beror mest på att det var billigare att köpa en router med Accesspunkt och brandvägg än switch och accesspunkt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller med dig, med det mesta.

Spam kan man visserligen även få utan att skriva sin mail på knasiga ställen. Det finns program som slumpvis testar olika kombinationer av ord och skickar ut mail för att se om någon har dessa mailadresser.
Det har faktiskt hänt att jag registrerat ett program och någon vecka sedan har jag fått massa "konstiga" mail. Kan tillägga att webhotellen där jag har de flesta mailadresserna har inbyggda spam-rensare som är mycket bra.

Backup är bra. Förutsatt att man gör det ofta och kör en viruskoll innan.

Jag har hittat ett bra användningsområde för mjukvarubrandvägg: Som en liten monitor över nätverket när man konfigurerar hårdvarubrandväggen.

Bäst att tillägga: Bara för att man har ett antivirusprogram så innebär inte det att man är 100% skyddad mot virus. Men ett antivirusprogram som man inte uppdaterar är lika 'bra' som att inte ha något alls.
Men ändå ska man aldrig ta emot filer som man inte är 100% på vad det är. Även man vet vad det är, så skadar det inte att viruskolla dem.

Som Microbasic jag laddade ner av Icecap: Jag gjorde samma koll som jag brukar: Kollar filnamnet och längden på filen. När zip-filen var nerladdad så körde jag en viruskoll på filen. Absolut inte för att jag trodde att Icecap skulle ge mig virus, utan som en invand rutin som jag alltid gör när jag lägger något på datorn.

Tack för filen förresten Icecap. Det fungerar fint! :) :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Vad bra! Då kommer jag att plocka bort den snart, jag har en microwebbkonto....
Skriv svar