LHelge: Tackar för de länkarna!
blueint: Ja, precision är alltid bra!

Kollar man på videon i första inlägget verkar det dock inte vara så grymt känsligt med lindningarna, de ser rätt taffligt lindade ut. De kinesiska BLDC-motorer som vi använder i en produkt på jobbet är också väldigt "slarvigt" lindade. Dock, för att få hög "power density" (eller vad det nu heter) så vill man absolut ha vällindade lindningar. För absolut högsta "power density" har jag läst att man har en hel del att tjäna på att linda med kvadratisk koppartråd (mindre luft i lindningarna). Dock har jag ingen aning om var man får tag i lackad kvadratisk koppartråd..
Min tanke för fräsning av statorlameller är att man gör en sandwich av ett hundratal plåtar mellan ett par aluminiumplåtar (för att undvika att de tunna plåtarna viks upp). Att använda en fräs med spiraler åt båda hållen kan nog också vara önskvärt för att minska på de "lyftande" krafterna. Optimalt hade såklart vara att laserskära plåtarna, men där betalar man per mm skuret, och då drar nog priset iväg något helt fantastiskt mycket. Det skulle inte alls förvåna mig om man får betala 10-20 kr
per lamell, och ska man då ha 50-100 stycken i varje motor så blir det helt ohållbart.