Elementstyrning, vattenburen värme

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Elementstyrning, vattenburen värme

Inlägg av Icecap »

Jag har termostatvred på alla element i huset. Detta fungerar riktigt bra och jag har ingen behov av en shuntstyrning men då jag har barnen varannan vecka och värme kostar en del ser jag en besparingsmöjlighet i att kunde sänka värmen i barnens rum när de inte är hos mig. Jag ser andra fördelar också så jag har länge grunnat över hur jag kunde styra elementen på ett enkelt och billigt sätt.

Det finns ju elektriska "vred" att köpa, de kostar bara en mindre förmögenhet och med 16 element i huset kan det bli ett nytt huslån för att kunde betala detta.

Så hur löser man det billigt men bra? Först och främst bör allt som kan gå sönder vara standardgrejer! Specialbeställda motorer, saker man har turen att falla över osv. går bort, man kan sannolikt inte hitta reservdelar senare när det behövs. Det ska samtidig vara enkla delar som är enkla att styra och jag har hitta rätt grej: RC-servo!

På ventilen finns det en liten pinne som styr ventilen, på mina element är det Danfoss och vandringen på pinnen är 3mm från helt öppet till helt stängd. Det ska en viss kraft till att trycka in den och jag bedömer att den kraft skulle slita för mycket på ett RC-servos axel och i slutändan ge glapp och fel - och det vill jag inte ha!

Min grundtanke är att en pinne med en lite fördjupning i ändan (som passar över ventilpinnen) sitter till en arm som är lagrat i mitten. Pinnen sitter lätt offcentrerat på armen och armen är länkat i var sin ända till RC-servons arm, alltså 2 länkar. Själva servon ska sitta "löst" så att den kan glida parallellt med armen men inte i sidled. Detta ville säkra att det bara finns vridande kraft på servons axel.

För att säkra mot "what happens if You put an irrestible force toward an immovable object?" ska pinnen på något vis ha en viss fjädring, det kan även vara armens upphängning som kan ge efter om kraften blir för hög, på det vis borde man säkra mot "alldeles jävla hårt stängd!"

Att sedan styra RC-servon från en µC lär knappast bli ett problem alls men något ska ju styra vilka parameter µC'n ska justera efter. Till det ska jag ha en centraldator som ska styra en massa, den ska kopplas till ett RS485 nätverk samt ett spänningsmatningssystem på 24V som dels ska driva elementstyrningarna och dels ska driva och styra de LED-baserade fönsterlampor jag har planerat i framtiden.

På sommaren kan jag då, per automatik, stänga av cirkulationspumpen, öppna alla element fullt för att säkra mot att ventilerna växer fast osv. Shuntstyrning är i övrigt på gång också, den ska ingå i systemet så småningom.

I slutskedet ska utebelysning, motorvärme osv. också styras av den centraldator och jag flyttar det GSM-modem jag har på pelletsbrännaren till centraldatorn och kan då styra allt via SMS med klartext.

Men i första hand ska jag bygga elementstyrningen, sedan får jag bygga upp eftersom.
haardhandske

Re: Elementstyrning, vattenburen värme

Inlägg av haardhandske »

Hej!
Jag har just byggt om hela mitt värmesystem och lagt till acctank och solpaneler. På resan dit har jag läst en hel del och konsultat ett antal människor.
Det här svaret svarar ju inte riktigt på din fråga, och det är heller inte lika "roligt", men om det är pengar du vill spara ska du absolut börja med shuntstyrningen med rumsgivare för det är där du kommer spara mest. Sådan automatik har ofta inbyggd logik för motionering av cirkulationsmotor under sommarmånaderna när inget värmetillskott behövs. Sedan är det alltid bra att försöka balansera flödet till olika radiatorer så returtemperaturerna blir så låga som möjligt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad skulle han vinna på det?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har man pannan i samma hus sparar man inte så mycke på att styra om shunttempen alldeles för mycke. I mitt fall med 20 meter kullvert så tjänar jag enormt mycke på det!

Jag styr efter halltempen. Ska dock komplettera med elektroniskt styrda vred på elementen. Har Danfors har sådanna som går via zwave. Har jag inte helt fel kostade de från 500kr st.

Men jag kommer hålla koll på din konstruktion helt klart då detta är något jag ska införa i vinter.
Lidning

Inlägg av Lidning »

Om befintliga termostater fungerar, skulle man inte kunna modifiera dessa med ett litet värmeelement.
Typ effektmotstånd eller några varv khantaltråd.

Tänker mig att man sätter termostaten lite över det varmaste man kan tänka sig, sedan får man PID reglera effektmotståndet så att termostaten ställer sig i rätt läge.

Hela värmeregleringen är ju en förhållandevis långsam process, borde inte vara några problem med regleringen.

Isolerar man knoppen, så borde det räcka med någon watt i snittförbrukning för att värma termostaten.

Detta förutsätter ju kabeldragning till varje element, och förutom värme så behövs förmodligen en tempgivare för PID regleringen.
Och så klart rumstemparurgivare.

Har för mig att jag sett kommersiell reglerutrustning som jobbar på liknande sätt, fast med en vaxkropp istället för gasfyllda membran som det brukar vara i elementtermostater.

//Dan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lidning: definitivt kan man det! Den metod är stabil och utprövat - och dyr. Ledningar till varje element ska det finnas ändå iom. 24V + RS485 till fönsterljus & värmestyrning. Men jag vill, precis som med shunten, kunde motionera ventilerna och det går inte med "doppvärmaren".

haardhandske: då jag har fungerande termostatventiler på alla element är det ett steg tillbaka att övergå till shuntstyrning. Skulle jag byta ner mig till en shuntstyrning med innegivare ville jag faktisk förlora på det, dels i ekonomi men mest i värmekomfort.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kan du bygga dessa enheter billigare än 250kr inklusive monteringen utan att det ser tattigt ut?
Finns ju några färdiga att välja på:
http://www.conrad.se/websale7/?wsid=c31 ... 0a559c9d7d
http://www.applegate.co.uk/listings/sto ... 03596.html
http://webbutik.kabona.com/regintermisk ... p-185.html
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man skulle kunna fästa en värmetråd på elementets termostat och på det sättet styra existerande anordning.

En fördel med servo är annars att den behåller inställningen även under ett elavbrott.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En termostatventil är inte konstruerad för att styra temperaturen i ett rum.
Om du skall göra det på rätt sätt, så skall det gå till enligt följande:

Installera en shuntregulator.
Ta bort samtliga ventilhuvuden.
Justera regulatorn så du har minst 20 grader i samtliga rum.
Stryp ventilerna (utgår ifrån att ventilerna är injusteringsbara) i de rum som är för varma.
Fortsätt att stryp in ventilerna tills dess du har samma temperatur i samtliga rum.
Justera shuntregulatorn så du får lämplig temperatur i huset.
Sätt på ventilhuvudena.
Notera att det kan ta en dag eller två innan huset anpassat sig efter varje justering.
Mät temperaturen en meter över golvet, mitt i rummet.

Att stänga värmen till ett eller flera rum, lönar sig inte, eftersom de andra rummen då försöker värma upp de avstängda rummen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dom rummen värmer nog varann, men energiåtgången lär minska totalt sett. En 5 °C temperaturgradient borde gå att åstadkomma utan alltför stor energiöverföring. Gammalt tips från en professor i termodynamik är att det oftast inte rör på sig signifikant för än ca 5 °C skillnad mellan medier uppnås.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, energiåtgången blir lika stor, eftersom det är ytterväggarna som bestämmer.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Låter aningens för generaliserat.
Värmer man inte samma yta så måste energiåtgången minska.

Men, däremot så är det nog rätt lönlöst att försöka räkna hem en investering i rumsstyrning ekonomisk.
Fast inget ska ju hindra ett intresse, och det är ju alltid kul att bygga! :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

TomasL skrev:Nej, energiåtgången blir lika stor, eftersom det är ytterväggarna som bestämmer.
Rättare sagt fönstren är de största bovarna.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Man tycker det borde spara lite energi att sänka temperaturen i ett rum.
Det borde skilja från hus till hus då olika hus är olika isolerade i de inre väggarna, tycker det borde finnas en förtjänst särskilt om rummet
med sänkt temperatur har ett (eller flera) fönster.

Om det bara är det yttre väggarna som bestämmer så skulle det ju räcka att ha bara ett värmeelement i ett hus, t ex ett värmeelement i t ex vardagsrummet. Tycker det låter konstigt.

Edit, Tog bort ett ord.
Senast redigerad av YngLi 3 november 2011, 09:00:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, eftersom det inte finns någon isolering i innerväggarna, blir det per natur så att den uppvärmda ytan inte minskar, även om man sänker tempen i nått enstaka rum.
Bättre då, är att sänka i hela huset, någon grad.
Skriv svar