MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Berätta om dina pågående projekt.
jonpet55
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 juni 2008, 17:34:58
Ort: Asker, Norge

MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av jonpet55 »

Jeg har observert flere andre interessante prosjekter angående styring av Nexa fjernstrømbrytere og dekoding av ESIC temperatursensorer, så jeg tenkte det ville være passende å poste mitt prosjekt her.

Prosjektet er i bunn og grunn en liten USB-dongle med en 433.92 MHz ASK-transceiver. Enheten, som heter MultiTRX, kan sende data til Nexa-, Gao- og Waveman-enheter. Den kan også dekode Esic temperatursensorer, Doro Secur bevegelsessensorer, Nexa fjernstrømbrytere og Gao fjernstrømbrytere. Senderen kan etterlikne disse signalene slik at mottakere som kun kan parres med en enhetet fremdeles kan brukes med fjernkontrollen som følger med. For å unngå at dette brukes til sabotasje har jeg laget en sperre i firmware på dekoding av ID som gjør at mottakeren må motta samme signal kontinuerlig i noen sekunder før enhets-ID skrives ut på serieporten.

Flere revisjoner har blitt laget, og enheten er fremdeles under utvikling. Jeg har to forumtråder i Norge også, men om det er interesse for enheten skal jeg forsøke å holde denne tråden oppdatert :)

Bild

MultiTRX produktside
MultiTRX prosjektside
Senast redigerad av jonpet55 11 januari 2012, 08:29:27, redigerad totalt 1 gång.
drobban
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 november 2010, 14:21:16

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av drobban »

Mycket intressant.

Jag har letat efter hårdvara precis som den du har.

Var har du köpt kretsarna?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av blueint »

En "buspirate" för 433,92 MHz ASK mao?
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av toffie »

Alltid skoj och se när nya radio projekt kommer upp :)
Du får gärna uppdatera mer i denna tråd om du har tid, jag kommer följa denna!
jonpet55
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 juni 2008, 17:34:58
Ort: Asker, Norge

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av jonpet55 »

drobban: Alle kretser er kjøpt fra Digi-Key.
blueint: Ja, det må man vel kunne si - eller som en tellstick med mottak.
toffie: Hyggelig å høre :) Jeg skal forsøke å holde tråden oppdatert!
drobban
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 november 2010, 14:21:16

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av drobban »

Tyckte jag kände igen namnet LINX.

Vad gav du för dina TRM-433 per styck?
Tycker 110:- SEK verkar lite dyrt.
jonpet55
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 juni 2008, 17:34:58
Ort: Asker, Norge

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av jonpet55 »

Jeg ga den prisen som står oppført hos Digi-Key, dvs. ca. 15 USD per stykk.
Litt dyrt ja, men i mangel på liknende produkter har jeg egentlig bare akseptert at de koster litt mye...
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av Pajn »

Intressant. Jag antar att du kommer sälja dem?

Hur snackar man med den? Är protokollen "låsta" till dem du stödjer eller går dem att "bygga ut"?
Samt vad kommer dem kosta? och ungefär när kan man köpa en?

EDIT: Jag har nu läst mer på hemsidan och får då svar på en av frågorna.
Protokollet ligger helt i enheten, det går inte att speca. ett eget protokoll.

Dessutom funderar jag på "Sabotage control"
den gör ju att man måste lära in alla sändare i enheten, problemen är dock att det
1. bara finns 8 platser
2. att man inte kommer kunna ha enheten som sniffer (för att veta status på alla lampor även om man inte har styrt dem med enheten)

Detta gör det hela till en dealbreaker för mig. Jag förstår vad du vill med "Sabotage control" men det begränsar enheten så mycket att mottagnings funktionen nästan är helt värdelös.

Funderar på en sista sak. Vad krävs det för drivrutin för att snacka med enheten? kommer den att gå att kompilera för arm?
jonpet55
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 juni 2008, 17:34:58
Ort: Asker, Norge

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av jonpet55 »

Pajn: Takk for interessen :) Enheten ble først laget for eget bruk, men pga. interesse fra venner kjøpte jeg fem kort fra BatchPCB.
Etter å ha lagt det ut på forum i Norge var det flere andre som kontaktet meg og ville kjøpe en, så jeg fulgte det opp og får nå snart inn et litt større kvanta med kretskort.

Protokollene er helt og holdent tatt hånd om av hardware. Enheten har en bootloader, så firmware vil kunne oppgraderes senere for å støtte flere protokoller.
Kommunikasjonsprotokollene som er implimentert er fundamentalt forskjellige. Om de skulle bli tatt hånd om av en PC måtte kommunikasjonen med enheten skje på et veldig lavt nivå - sannsynligvis så lavt som å fortelle enheten når bærebølgen skal av eller på. Dette vil igjen gjøre det svært vanskelig for nybegynnere å lage programvare til enheten, og da forsvinner noe av poenget.

Når det gjelder sabotasjekontroll tror jeg du har misforstått konseptet. Hver av de åtte minneplassene i enheten kan lagre den unike IDen til én fjernkontroll. Dette vil si at alle fjernstrømbrytere som er parret med denne fjernkontrollen, om det så skulle være 16 stykker (som er antall kanaler på en NEXA-fjernkontroll), vil gå under den samme IDen. Du kan legge inn åtte slike fjernkontroller i dette minnet, og de færreste har vel mer enn det... Når alt kommer til alt har enheten nok plass i EEPROM til å kunne lagre IDen flere hundre fjernkontroller, så det er egentlig ingenting i veien for at jeg kan utvide dette i neste firmware. Jeg så bare for meg at det aldri ville være noen som hadde mer enn åtte fjernkontroller - men kanskje jeg tar feil her? Mye av poenget med denne funksjonaliteten er nettopp å kunne bruke MultiTRX som "sniffer" som du sier, slik at programvaren kan registrere når fjernstrømbrytere blir skrudd av og på av andre enheter enn MultiTRX. NEXA fjernstrømbrytere kan etter hva jeg husker parres med maksimalt seks fjernkontroller, så det blir sannsynligvis en større begrensning om du har mange fjernkontroller.

MultiTRX har en vanlig FTDI FT232RL USB-UART-converter, og dukker opp som en serieport. Jeg har lest at andre har brukt FT232RL med f.eks. Gumstix, så den fungerer med ARM ja.
jonpet55
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 juni 2008, 17:34:58
Ort: Asker, Norge

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av jonpet55 »

Tok en test av antenner til MultiTRXen i går, og fikk en liten overraskelse:

http://skagmo.com/doku.php?id=multitrx_antenna

Jeg fintilpasset også bias til PAen, så nå skal uteffekten være ganske akkurat 10 mW.
Spektrumanalysatoren er satt til 5 MHz / div, og 20 dB dempeledd var koblet på inngangen.

Bild
Senast redigerad av jonpet55 11 januari 2012, 08:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av toffie »

Inte för att jag förstår så mycket av signaler och sådant, men det där ser väl ganska bra ut?
Ungefär hur lång räckvidd kan man räkna med mellan modulerna?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av blueint »

Aha.. NTNU. Måste vara Norges Geek HQ :D
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av Pajn »

Om du utökar antalet plattser så funkar det. Bra då skulle vara om det gick att läsa ut alla sparade ID'n ur minnet, eller är det det som $R
förstod inte riktigt där. Fast det bästa skulle (tycker jag då) vara att helt kunna stänga av kontrollen.
Jag tänker så att det är bra att alltid kunna byta ut hårdvaran, id'n sparas på pc sidan.

Men nu har det hela utvecklats sig till mest gnäll på en väldigt trevlig produkt. Jag kommer följa projektet med stort intresse :)

FTDI är riktigt bra. Då kan man känna sig lugn inför drivrutinsstrul.

OT:
Gillar ordet folk. I Sverige brukar det dock betraktas lite kränkande att kalla folk för just folk. Kul att se att ni inte har det "problemet" i Norge :P
jonpet55
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 juni 2008, 17:34:58
Ort: Asker, Norge

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av jonpet55 »

toffie skrev:Inte för att jag förstår så mycket av signaler och sådant, men det där ser väl ganska bra ut?
Ungefär hur lång räckvidd kan man räkna med mellan modulerna?
Sammenliknet med andre fjernkontroller som typisk følger med i et sett med fjernstrømbrytere ser det bra ut ja. Rekkevidden på dette utstyret er typisk nok til at du rekker en hel leilighet med en sender, men i et større hus kan det bli problematisk.
blueint skrev:Aha.. NTNU. Måste vara Norges Geek HQ :D
Helt riktig! Du finner mange av oss her ;)

Pajn: Da skal jeg nok øke antall minneplasser til neste FW. Jeg har også flere ganger vurdert å fjerne sperren - den som faktisk vil gjøre tull med naboen kan vel få det til på eget vis uansett... Må teste litt og se hvor lett det er å snappe opp naboen sine sendere, så får vi se. "$R" gjør som du antok; leser ut alle minneposisjoner på en gang.

Og forresten, bare fint at du kommer med "gnäll" som du kaller det ;) Som utvikler finnes det ikke noe bedre enn å få tilbakemelding på ting som kunne vært gjort annerledes!
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: MultiTRX - transceiver for hjemmeautomasjon

Inlägg av Pajn »

Det låter ju bra. Både räckvidd samt utökat antal minnesplatser.

Klarar den det äldre NEXA systemet också? Det med hus och enhetskoder.
Om inte borde du kunna lägga till det ganska enkelt. Ska tydligen bara vara av som skiljer sig mot Waveman.

Nu väntar jag ivrigt på att (förhoppningsvis) kunna lägga vantarna på en.
Jag har hållit på med en liknande själv men har problem med mottagningen så köper gärna en av dig. Dessutom är din mycket finare :)
Att vi snackar med enheten på i princip samma sätt gör att programmet knappt behöver ändras. Score!
Skriv svar