Miniatyrfräs (iModela IM-01)
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Miniatyrfräs (iModela IM-01)
Såg detta på Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 288255.ece
Söt liten fräs som är tänkt till hobbyverksamhet i relativt mjuka material. Pris ca. 6000:- i Japan.
Söt liten fräs som är tänkt till hobbyverksamhet i relativt mjuka material. Pris ca. 6000:- i Japan.
Re: Miniatyrfräs (iModela IM-01)
Ja och eftersom det är roland dg som har gjort den så lär den fungera också 

Men kolla spindelmotorn! det är ju en sån som sitter i alla leksaker ungefär 

-
Jag gillade verkligen den videon.
Tänk om alla saker man handlade hade lika tydliga och bra reparationsanvisningar (typ bilen....).
Borde inte metoden att åstadkomma Z muttern/axeln vara väldigt återanvändbar i alla typer av lågprisfräsar?
Tänk om alla saker man handlade hade lika tydliga och bra reparationsanvisningar (typ bilen....).
Borde inte metoden att åstadkomma Z muttern/axeln vara väldigt återanvändbar i alla typer av lågprisfräsar?
limpan4all:Instämmer det var därför jag länkade in den. Det finns massor med videos på denna fräs. Visst den är lite frän men inte 6k frän då köper jag nog heller något riktigt. Måste ju ta rätt länge att nöta bort material med den spindelmotorn tycker jag 

- Klas-Kenny
Skrattade rakt ut när jag såg spindlemotorn
Söt liten sak dock, men 6000 hade i alla fall inte jag betalat för den, då är nog tex. en Lillasyster eller POSY A4 betydligt mer prisvärd (Förvisso säljs de väl inte idag, men ja...), även om de innebär lite mer jobb.
Sen så, om den finns/kommer finnas att köpa i Sverige kommer den säkert inte kosta under 10 000:-.
CAM-programmet såg dock lite trevligt ut, lagom lättanvänt och smidigt.

Söt liten sak dock, men 6000 hade i alla fall inte jag betalat för den, då är nog tex. en Lillasyster eller POSY A4 betydligt mer prisvärd (Förvisso säljs de väl inte idag, men ja...), även om de innebär lite mer jobb.
Sen så, om den finns/kommer finnas att köpa i Sverige kommer den säkert inte kosta under 10 000:-.
CAM-programmet såg dock lite trevligt ut, lagom lättanvänt och smidigt.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Kanske inte så konstigt att en reservspindelmotor är en av de reservdelar som medföljer. 

Nu säljs imodelan för 749euro och den kan tydligen fräsa kretskort också!
http://store.arduino.cc/eu/index.php?ma ... cts_id=217
http://store.arduino.cc/eu/index.php?ma ... cts_id=217
6000kr eller inte, alltid prisvärt för rätt syfte, och överpris för fel syfte 

Tror nog den håller länge, det är ändå Roland som har byggt den.
Verkar främst tänkt för cibatool, skummat polyuretanmaterial, väldigt lättarbetat
(och liknande material)
Verkar främst tänkt för cibatool, skummat polyuretanmaterial, väldigt lättarbetat

(och liknande material)