Programera en klocka

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Flyttalsdivitioner i assambler är inte så roliga... var tvungen att göra det en gång och fuskade genom att skriva det jag ville göra i högnivåspråk och sedan sno det som kompilatorn lämnade ifrån sig för att stoppa in och anpassa till resten av koden..... ;)
Användarvisningsbild
Cue
Kontakt:

Inlägg av Cue »

Anledningen till att jag vill koda i C framför asm är för att jag redan kan C och kan komma igång lite snabbare än vad jag skulle ha gjort med asm.
Jag har börjat läsa asm-tutorialen, men det går segt och just nu känner jag att det vore roligare att komma igång och leka lite så det måste bli C kodning :P

Så lite info om var jag kan hitta en tutorial om att koda en avr (ATmega16L) i C vore jättesnällt!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I allt detta kan jag ge sodjan lite rätt iaf.

Till små, enklare uppgifter kan det att dra igång ett C-program vara att skjuta gråsparv med kanoner, det finns även vissa operationer som kan vara krångliga att få till i högnivå, medan man i assembler kan "fibbla" med bitsen på ett annat sätt. Att det sedan lätt blir svårt att överskåda är en annan sak.

Dom "DU KÖR FÖR FORT"-skyltar som står lite utspridd i t.ex. Stockholm har en PIC i varje teckenmodul, det program är gjort i assembler och det misstag kommer jag INTE att upprepa, det tar helt enkelt för lång tid att skriva fastän programmet är ganska enkelt.
Skriv svar