Jodå, jag tycker det. Ventilen begränsar ju luften som kommer ut till slangen,
så det går i praktiken att ställa den så lågt att det knappt kommer ut nånting,
trots att kompressortanken är uppladdad till max.
Lufttrycket som blir i slangen blir ju inte högre än vad reduceringsventilen är inställd på.
Ventilen brukar även släppa ut det extra trycket som var i slangen innan man minskade trycket.
När det gäller målning (pensel, flaska, kompressor, osv) så ska man ändå inte ha munstycket riktat mot målet när man trycker på avtryckaren.
Man ska helt enkelt börja och sluta i luften. En mjuk böljande rörelse alltså.
Så det skulle alltså inte göra så mycket om det kom en liten kraftigare puff i början av varje ny "strykning".
Reduceringsventilen är även smidig som lite extra säkerhet:
När jag skulle testa en ny luftpåfyllare (för däck) för första gången så var jag lite osäker på funktionen,
så jag ställde kompressorns reduceringsventil på ett tryck som skulle vara säkert även om det var full gas på luftpåfyllaren.
Sedan reglerade jag med luftpåfyllarens ventil och tittade på den manometern tills jag kände mig van
och då kunde jag öka på kompressorns reduceringsventil och reglera det hela med luftpåfyllaren.
Mindre kompressorer utan tank är nog inte avsedda för reduceringsventil, med tanke på motståndet,
dvs värmen som blir när kompressorn får jobba i uppförsbacken. Men arbetar den mot en tank så är det perfekt.
(Då bör man förstås ha tryckregulator också, annars blir det samma problem, men vilken kompressor+tank har inte det?

)
Det går säker även utan tank och tryckregulator, men då blir ju kompressorn varm och behöver vila mycket tidigare.
Jag har inte haft min större kompressor speciellt länge, men det var mitt bästa köp på länge.
Speciellt om man har flera tillbehör. Annars får man bara en kompressor som kan göra en enda sak och det är lite trist.