Avkännare för bilar i mark
Re: Avkännare för bilar i mark
Jag hade nog placerat en RFID läsare på en stolpe strax före grinden i lämplig höjd, sen bara utrustat varje fordon med en "tagg", dom kostar inte många kronor styck, man skulle kunna ha en i alla bilar/crossar/skotrar/moppar/cycklar/skor (och alla kattor/hundar med för den delen
)

- Zajber
- Kontakt:
Vart hittar man RFID-läsare som läser på längre avstånd än typ 10cm? Jag har nämligen letat själv efter något liknande lite löst tidigare. Har en idé om dörrlåset hemma.Sonar skrev:Jag hade nog placerat en RFID läsare på en stolpe strax före grinden i lämplig höjd, sen bara utrustat varje fordon med en "tagg", dom kostar inte många kronor styck, man skulle kunna ha en i alla bilar/crossar/skotrar/moppar/cycklar/skor (och alla kattor/hundar med för den delen)

När jag läste rubriken fick jag en annorlunda association till problemet. "bilar i mark"
Men det brukar ju normalt vara mindre föremål man letar efter i marken som mynt o dylikt!
Men det brukar ju normalt vara mindre föremål man letar efter i marken som mynt o dylikt!

- prototypen
Vanlig PVC kabel är ingen höjdare i fuktig mark, PVC tar upp en hel del vatten.
Bättre är den svarta telekabeln med polyeten i manteln och en GEL-skarvbox om man måste lägga kopplingen i marken.
Protte
Bättre är den svarta telekabeln med polyeten i manteln och en GEL-skarvbox om man måste lägga kopplingen i marken.
Protte
ska man ändå gräva så sätt ner svart vattenslang, den tål en hel del
alla sätt att ha saker på bilar hjälper inte om det är främmande bilar som kommer på besök
alla sätt att ha saker på bilar hjälper inte om det är främmande bilar som kommer på besök
-
hej
hoppas jag inte inkräktar för mycket på din tråd nu bara, men tänkte att det va bättre att fortsätta i en liknande tråd än att starta en helt ny =)
det är så att ja ska bygga en elektrisk grind till våren.
har fått tag på en liten plc(Moeller easy 412) historia och diverse fotoceller samt ett kodlås med RFID och paralellt med det så var tanken trådlösa sändare som går över RF
typ liknande: mottagare, sändare
men för att bilar och likande inte ska repas/förstöras så känner ja att det måste till nån form av induktiv slinga
och på det området känner ja mig inte helt hemma, alltså att bygga en egen krets,slinga
har ju monterat såna genom jobbet men där har det varit en komplett produkt(lite väl dyrt..)
Lite funktionsbeskrivning:
-Nätterna stängt med öppning av RF dosa eller RFID bricka eller knapp/brytare på stolpe, och nattetid så programmerar ja ju in villkoren för öppningen på plc,n
även mellan vilka tider det skall vara öppet respektive stängt.
-Dagarna öppet men kan stängas om hundarna/barnen skall vara ute och öppnas med dosa/RFID/knapp(på stolpe)
men innan stängning av grindar så ska plc,n få signal av den induktiva kretsen att det är fritt fram att stänga
sen klurar ja på hur ja ska göra med motorerna, är ju två grindar som öppnas åt var sitt håll så blir troligtvis ändlägesbrytare med nån form av strömkontroll ifall grinden bromsas innan den kommit till
ändläget.
så vad tror ni om slingan? är ju asfalt så smidigt att fräsa ett spår som sagt
/Mvh fredrik
hoppas jag inte inkräktar för mycket på din tråd nu bara, men tänkte att det va bättre att fortsätta i en liknande tråd än att starta en helt ny =)
det är så att ja ska bygga en elektrisk grind till våren.
har fått tag på en liten plc(Moeller easy 412) historia och diverse fotoceller samt ett kodlås med RFID och paralellt med det så var tanken trådlösa sändare som går över RF
typ liknande: mottagare, sändare
men för att bilar och likande inte ska repas/förstöras så känner ja att det måste till nån form av induktiv slinga
och på det området känner ja mig inte helt hemma, alltså att bygga en egen krets,slinga
har ju monterat såna genom jobbet men där har det varit en komplett produkt(lite väl dyrt..)
Lite funktionsbeskrivning:
-Nätterna stängt med öppning av RF dosa eller RFID bricka eller knapp/brytare på stolpe, och nattetid så programmerar ja ju in villkoren för öppningen på plc,n
även mellan vilka tider det skall vara öppet respektive stängt.
-Dagarna öppet men kan stängas om hundarna/barnen skall vara ute och öppnas med dosa/RFID/knapp(på stolpe)
men innan stängning av grindar så ska plc,n få signal av den induktiva kretsen att det är fritt fram att stänga
sen klurar ja på hur ja ska göra med motorerna, är ju två grindar som öppnas åt var sitt håll så blir troligtvis ändlägesbrytare med nån form av strömkontroll ifall grinden bromsas innan den kommit till
ändläget.
så vad tror ni om slingan? är ju asfalt så smidigt att fräsa ett spår som sagt
/Mvh fredrik
Här tex...Zajber skrev:Vart hittar man RFID-läsare som läser på längre avstånd än typ 10cm? Jag har nämligen letat själv efter något liknande lite löst tidigare. Har en idé om dörrlåset hemma.Sonar skrev:Jag hade nog placerat en RFID läsare på en stolpe strax före grinden i lämplig höjd, sen bara utrustat varje fordon med en "tagg", dom kostar inte många kronor styck, man skulle kunna ha en i alla bilar/crossar/skotrar/moppar/cycklar/skor (och alla kattor/hundar med för den delen)
http://www.identsys.se/website/index.ph ... ainmenu-60
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp