En första skiss på min idé (som liggat och grott ett tag i skallen):

Vit är plexiglas, grönt är aluminium och blått är motorerna.
Jag börjar med det enklast att förklara, motorerna. Dessa är de samma som sitter på min tidigare ROV (härmed benämd som ROV I) dvs. brushless. Skillnaden är att jag använder två st till djupet istället för en. För det första tycker jag att ROV I hade problem att ändra djup. Motorn fick jobba rätt mycket för att få upp eller ner kroppen i vattnet. För det andra vill jag undvika ett rör som sticker upp eftersom det kräver att resten av ROV:en ligger djupt i vattnet för att propellern ska få grepp.
Jag kör vidare med plexiglas som konstruktionsmaterial men denna gången låter jag inte plexiglaset i sig själv användas i några tätningar. Den större biten av kroppen består av 3 skivor av 15 mm plexiglas. Det finns två st sidstycken samt ett bakstycke. Rören, där all känslig elektronik ligger består av två 100 mm rör som limmas ihop och formar ett T. I det främre röret finns kameran, lampan och den mesta elektroniken. I det bakre röret ligger batterier och ESC:erna. Där går även navelsträngen in. Öppningen mellan främre och bakre röret är ett hål tillräckligt stort för att kablarna ska kunna gå igenom men inte större. Detta gör att ena röret kan läcka mindre mängder vatten utan att vattnet kan ta sig i det andra röret och på så sätt rädda åtminstone lite av elektroniken.
Rören och skivorna limmas ihop så det gäller att det blir rätt från början för sen är det försent att ändra sig!
Vis av mina tidigare äventyr ska jag ta fram 3 st gavlar av aluminium som sitter i röröppningarna och det är de som ser till att rören håller sig torra. Gavlarna tätar invändig mot plexiröret med dubbla O-ringar. 4 st M4 bultar ser till att gavlarna inte kan ramla loss under färd. De två främre gavlarna är förbereda så att det går att monterera en tryckgivare på den ena och en temp-givare på den andra men detta är inget jag kommer att prioritera utan kommer efterhand. Den bakre gaveln är delvis plan för här kommer en vattentät kontakt att sitta som förbinder ROV:n med omvärlden.
Alla hål i sidstyckena kanske behöver förklaras. Om vi börjar framifrån så sitter det ett antal M4 hål längs kanten. Avsikten med dessa är att ge möjligheter att bygga ut ROV:n t.ex. med fler lampor eller gripklo och tjänar alltså som fästen. De stora gröna cirklarna är aluminiumgaveln men de två rektanglarna ovanför och under som även återfinns längre bak på ROV:n är tänkt att passa till en 6*20 mm aluminiumstång. Jag har inte räknat så noga på vikt och lyftkrafter ännu men om det skulle bråka kan man trä in stänger i hålen och på dessa fästa t.ex. extra vikter om det behövas. De runda hålen i mitten på sidstycket är fästen för motorkonsolerna. Det större rektangulära hålet är ett bärhandtag något som jag saknat på ROV I. Det rektangulära hålet längre bak ska bastycket limmas fast i och längst bak är två öppningar mest för att det ska se snyggt ut och fyller ingen praktiskt funktion. Att det blev två öppningar istället för en är för att man inte av misstag ska bära ROV:n i dem.
Storleksmässig bör ROV bli ca 430 mm lång, 330 mm bred samt 200 mm hög. Bra mycket mindre än ROV I och således förhoppningvis något enklare att bära omkring på. Jag skippar också blyacken och går över till LiPo.
När det gäller priset på den bör den inte bli allt för dyr. De platta 15 mm skivorna kostar inte speciellt mycket och förhoppningvis kan någon på forumet hjälpa mig att fräsa ut delarna mot en peng. Det som oroar mig mest är svarvning av galvarna. Dels är det stora bitar och dels krävs det relativ hög precision för att tätningen ska fungera men jag hoppas det löser sig också.
Mycket av elektroniken och mjukvaran kommer jag att återvinna från ROV I men det blir en bättre passande processor och en kompaktare kretskort med bättre kontaktering.
Vad tror ni? Kan det bli något detta? Är jag på rätt väg denna gång?