Har en fråga som är på gränsen till dum... Tror jag.
Hade tänkt lägga till home-switchar på min CNC maskin.
Min ide är att ha korta (lite fjädrande) metall cylindrar inneslutna i isolerande Delrin plast anslutna till VCC via en resistor och sen jorda hela CNC maskinen.
Jag kommer montera switchanordningen i änden på varje axel så att när man slår i home, så får metall cylinderdelen kontakt med jord (via maskin)
Cylindrarna i "switcharna" är givetvis också kopplade till paralell porten på PCn (för att detektera 0V).
Är detta dumt på någon sätt eller är det så man brukar göra? Jag har opto-isolerat break-out kort på alla signaler i övrigt.
Home switchar och jordning av CNC maskin
Re: Home switchar och jordning av CNC maskin
Jag skulle säga att det är dumt. Anledningen är att du inte kan garantera att du har jord ordentligt i maskinen. Nu kanske du jordar alla delar ordentligt, men varför då inte bara ha en jordkabel till varje sensor.
Du kan säkert få det att fungera, men får du det att fungera säkert?
Du kan säkert få det att fungera, men får du det att fungera säkert?
Tanken här är väl att få precision, när det blir metallisk kontakt mellan delarna så får man signal.
Såna här "puckar" för att nolla verktygslängd fungerar ju på exakt det sättet? Även om "knappen" på dem fjädrar så är den fjädringen bara för att man inte ska köra hack i dem.
Såna här "puckar" för att nolla verktygslängd fungerar ju på exakt det sättet? Även om "knappen" på dem fjädrar så är den fjädringen bara för att man inte ska köra hack i dem.
Oavsett vad du använder för switchar så skall du använda pull-up motstånd till +5V från switchens ena pol. I samma pol ansluter du porten på BOB-kortet samtidigt som du seriekopplar resterande switchar med den första. Den sista switchen ansluter du med en kabel till jorden på BOB-kortet, inte i chassit på fräsen. Notera att switcharna skall vara slutna då de inte är aktiva så att porten ser en nolla samtidigt som du ställer in "Active high" i programvaran.
På detta sätt sparar du två portar till något annat roligt ty programvaran håller reda på vilken axel som processas för "Home".
Generellt sett skall du undvika att använda fräsens chassi som signaljord eftersom det kan uppstå en hel del problem med detta.
På detta sätt sparar du två portar till något annat roligt ty programvaran håller reda på vilken axel som processas för "Home".
Generellt sett skall du undvika att använda fräsens chassi som signaljord eftersom det kan uppstå en hel del problem med detta.
Låter som att det är dumt att använda jord i maskinen som signal jord till home-switcharna, så jag skiter i det och gör en ordentligare lösning. Återkommer med resultat...
Jag använde mig av billiga induktiva givare ("Traderafynd"). Resultatet blev en repeternoggrannhet som knappt gick att mäta. Avvikelsen är bra mycket mindre än en hundradel. Enkelt och beröringsfritt.
Ok, kan du beskriva kort hur induktiva givare fungerar? måste man fästa nåt i både den rörliga axeln & motparten av maskin eller hur går det till?
Ingen expert på induktion, men minns att det har att göra med magnetfält
.
Spanade kort på ELFA på induktiva givare och dom var ju snordyra. Men som du säger, man får väl hålla utkik på tradera etc...
Ingen expert på induktion, men minns att det har att göra med magnetfält

Spanade kort på ELFA på induktiva givare och dom var ju snordyra. Men som du säger, man får väl hålla utkik på tradera etc...