ROV-bygge som projektarbete

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesper

Re: ROV-bygge som projektarbete

Inlägg av jesper »

Är det bara jag som undrar hur oisolerade borstade motorar funkar i vatten?
Aldaman

Inlägg av Aldaman »

Jesper: Enligt den här sidan ska det fungera bra både med borstade och oborstade motorer. Jag gjorde också ett snabbt test med en av motorerna i badkaret, och det verkar fungera. Dock kanske saltvatten dels gör att de drar mer ström, men också att delarna börjar rosta.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Intressant. Brushless borde säkert funka bättre, men det är ju en enkel och billig lösning som tydligen funkar.
Själv hade jag lite planer engång på en ROV och tänkte då ha (borstade) motorer i en oljefylld kapsling med en axelgenomföring.
Komplicerad. Kanske därför det aldrig blev av! ;-)
KISS!
Super7

Inlägg av Super7 »

För att göra tethern "lättare" så kanske en flyt-teln till fiskenät skulle kunna gå att buntbanda fast ??
http://www.websitefolder.net/ullersund/Flytteln_.asp dock inte den billigast lösningen....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man skulle ju kanske kunna ta en slang i lagom dimension och "svetsa" ihop med jämna mellanrum så man får separata bubblor.

Om slangen sen är i samma material som kabelns isolering går det kanske att "svetsa" ihop dem också?

(Med "svetsa" menar jag ju mer eller mindre att smälta, eftersom det är väl den enda typ av svetsning som man fixar med enkla medel.)

Flytteln verkar ju inte så tokigt, problemet är hur man ska fästa den vid kabeln... Buntband verkar inget bra, det blir ju risk för "slingor" mellan buntbanden vilket borde innebär risk för trassel. De måste i såna fall sitta väldigt tätt (var 5:e centimeter?) och då blir det ett enormt jobb att sätta dit dem...

Jag funderade på om det går att hitta tejp som har nån form av cellplast på sig (tänk "golvfoam i remsa med klister på ena sidan")? Till nöds går det kanske att skära golvfoam eller nåt i remsa och limma fast (lindat i spiral runt kabeln).
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

En sån där flytteln som flätas eller tvinnas ihop med navelsträngen så slipper man buntband och trassel.

Det verkar finnas många bra och dåliga sätt att lösa detta problemet på.. :mrgreen:
Super7

Inlägg av Super7 »

Flyttelnen syr man fast på kabeln på samma sätt som man sydde kabelstammar förr
eller som man bor nät, alltså syr fast nätmaskorna i över och underteln...
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Många idéer här! Problemet med luftbubblor som t.ex. bubbelplast och krympslangar är att de kommer att komprimeras under trycket vilket innebär att navelsträngen flyter på ytan men blir tyngre längre ner i vattnet för att till slut sjunka. Har man ett begränsat dykfång så går det säkert att kompromissa så att man uppnår en lagom flytkraft som passar ungefärligt både vid ytan och vid botten. Det kan nog vara rätt tidskrävande att hitta rätt mängd luft dock.

Aldaman: Det finns flera tekniker. Billigast är säkert denna variant. Själv använder jag dessa kabelgenomföringar från Sublight.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo men det gäller väl nästan allt som man kan använda för att få den att flyta? För att det skall ge flytkraft måste ju densiteten vara lägre än vattnets (och helst ganska mycket). Att ha luft eller nån form av gas i är ju det enklaste sättet... Och ska man hindra den från att tryckas ihop så måste man ha stumma väggar... = flöten av titan??

Även olika former av cellplast kommer ju tryckas ihop.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Javisst, det är ju ett av problemen med att få en kabel flytneutral! Titan-flöten kanske är att ta i något då vi inte pratar 3000 meters djup men visst vore det troligen bättre med något som är mer stummare än krympslang och sugrör om man vill ha en jämnare flytkraft över hela dykdjupet (hur djupt det nu är). Vanliga fiskeflöten är kanske bättre i det avseende men då har man problemet med att det blir en klumplig lösning. Nu vet jag inte vad sådana flöten heter men det finns varianter som är långsmala (inte de klassiska rödvita runda flötena). Dessa borde man kunde tejpa fast på kabeln och bör vara hyfsat tåliga med kompression på lägre djup. Frågan är hur många man behöver för att få ned vikten tillräckligt i vattnet och att man behöver så många att det inte fungerar i praktiken :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men krympslang har jag inte pratat om i alla fall, min tanke var ju att ta typ en PVC-slang (de funkar väl relativt bra att svetsa ihop med värme?).

Sån här hård tryckluftsslang kan ju vara ett alternativ, men den är ju så stum... det måste ju vara "lagom" så kabeln blir följsam också.

Såna där avlånga flöden brukar väl vara av balsaträ? Det är nog ingen bra lösning, vatten tränger nog in i träet vid lite tryck.
Super7

Inlägg av Super7 »

Försök hitta ett gammalt fiskenät, brukar väl vara någonstans mellan 25-50 meter långa.
Klipp loss överteln och sy ihop med kabeln.....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men det är det där med att sy grejerna som verkar lite småjobbigt att göra för hand... Det är ju alltså mest intrssant att hitta nåt smart sätt att få fast det på 100 meter kabel utan att behöva ägna alla kvällar i ett halvår åt att sitta och tråckla...:)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Något i denna stil kanske ;-)

http://www.panduit.com/Products/Product ... =1&R=PAT1M

En aning dyrt kanske om du bara ska göra det en gång :p
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nerre: OK, jag hoppades att de skulle vara av plast men du har nog rätt att de är gjorda av trä.

Jag har nog inte fattat vad flyttel är för något. Jag trodde det var överdelen av nätet som kallades så som gör att nätet flyter i vattnet men det verkar bara vara själva strumpan som man sedan lägger flytkroppar i?

Jag hittade denna på nätet:

Flytteln 100 m 1 1/4 för 189 kr. På bilden ser det ut som att det ingår flytkroppar.

För 189 kr kan det vara värt att köpa och testa.

Aldaman: Går projektet framåt? Inga nya bilder som du kan visa?
Skriv svar