ledsnurra "uppgradering"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

ledsnurra "uppgradering"

Inlägg av Virr3 »

Hejsan...
ville inte skriva detta förnsän jag visste att det lättaste fungerade så...

men, jag har iallafall byggt en ledsnurra, det är inget märkvärdigt med den, inget minne eller nått, utan om jag vill ha en ny text så är jag tvungen att programera om atmega 32:an som är utgångspunkten...

aja, nu är de så att jag har inget som säjer till när det gått exakt ett varv utan det är bara möjligt att få sträck i olika kombinationer... men inget "kontrollerat"

nu undrar jag, hur jag lättast kommer undan med vartriggern eller vad man nu ska kalla de... etsade kortet så att jag skulle ha möjligheter till att "upgradera" den och det är precis vad som är tanken nu så jag har hela port A till mitt förfogande

har funderat på en läsgaffel... men jag vet inte alls hur den ska kopplas eller hur den fungerar alls...

sen finns ju altenativet med en ir-motagare och en ir-diod men då ska de modeleras till 38hz eller vad det är, och då behöver jag saker som ska göra de osv osv..

det finns säkert mer saker som är nödvändiga...

sen undrar jag lite nyfiket, om det nu blir så att allt klaffar och det funkar utmärkt hur jag nu löser det där med vartriggern(?) så finns det möjlighet att lagra några textmedelanden, och med hjälp av en knapp så byter den medelande?

MVH Viktor
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

varför inte en koppartråd som slår mot en annan vid varje varv?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Varvpulsen ges lämpligast med optiska sensorer (läs: IR). Mekaniska sensorer är opålitliga och stör rotationen i någon mån.

För dataöverföring när snurran är igång går IR bra att använda. 38 kHz modulerad IR är att föredra eftersom det finns färdiga mottagare för detta. Sätt sändare och mottagare inuti rotationsaxeln så kan du sända hela tiden. Ta fiberoptik till hjälp vid behov.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Läsgafflar är väldigt enkla, de består av en IR-diod och en fototransistor.
IR-dioden kopplas som vilken lysdiod som helst dvs. med ett seriemotstånd.

Fototransistorn leder bättre ju mer ljus den får.
Praktiskt taget alltid är det fråga om NPN dvs. den leder från kollektor till emitter.

Du kan koppla fototransistorn och ett pullup (eller pulldown) -motstånd direkt till en pinne på mikrokontrollern men en schmittrigger imellan ger säkrare omslag.

Exempel: (TTL har inbyggda pullupresistorer)

Bild
Virr3

Inlägg av Virr3 »

okej...

tack tony, det blir nog en sådan

jag har funderat lite... och det får bli en läsgaffel först, sen får ja sa vad som kan komma vid senare liv...

$tiff: det låter aningen avanserat att sätta kommunikation i rotationsaxeln, sen vet jag inte riktigt varför? vad är det för något som jag behöver komunicera med på "marknivå"

alltså, de ska vara så lätt som möjligt, så jag programerar som sagt om den om jag vill ha andra texter.
Funderat på något som ir, eller nått till serieporten men, det är senare liv som sagt....
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tror $tiff menar att det är ett bra sätt att skicka data till snurran när den är igång. Du har ju en enklare variant, så i ditt fall är det ju inte aktuellt.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

okej:)

men, http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5714.htm skulle funka?

den funkar så att jag ansluter a och k till önskad spänning, sen är de

sen är vcc som vanligt matning och gnd jord, och sen när någonting bryter "ir-strålen" så blir out hög

stämmer detta?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, precis. Förutom att önskad spänning ska vara så att lysdioden får 1,7V och max 40mA. Driver du med 5V kan du ta ett motstånd på 150 Ohm. Det blir bra.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

hum..

har jag missförstått databladet ifall den ska matas med 10v?

isåfall så skiter de sig där...

vad är de för skilnad på en med eller utan TTL?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Skulle det inte fungera med en halleffektsensor + liten permanentmagnet?
Virr3

Inlägg av Virr3 »

illuwatar: rätta mig om jag har fel men, en sådan funkar på de sättet att den ger en utspänning som är proportionell mot magnetfältet?

mycket möjligt, blir billigare iaf;) kanske tillochmed smidigare...

ska man ha en magnet på ett ställe då eller, ska man sätta ihop dom så att man har något som går mellan och bryter?

sen behöver man väl en magnet som är "konsentrerad" eller, va man ska säja, för annars blir det väl ett glapp där? eller, de kanske inte ens är märkbart...

edit:
elfa gav detta http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2001898.htm och några joysticks, men de som är på länken där är de okej?

magneterna va ju inte speciellt dyra vad jag kunde se... men är inte speciellt insatt så jag har ingen aning på vad det är exakt jag ska kolla på, alltså, vad det är för magnet mer än att de skulle vara en permanentmagnet...

kollade bara på permanentmagnet och inte på va de hade för värde eller något sådant...
Senast redigerad av Virr3 31 augusti 2005, 21:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, det skulle säkert fungera. Jag tror dock att det blir dyrare och krångligare än att göra en optiskt avläsning.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Oj det var en DYR läsgaffel, ta t.ex. en Elitr 8608 75-344-31 (5,81kr) och en
74AC14 73-620-56 (1,53 kr) alternativt 74LS14: 73-687-49 (7,52kr)
och koppla enl. mitt schema.

Vill du köra med halleffekt så ta en unipolär halleffekt-switch (utgången växlar när magnetfältet tas bort) t.ex. 73-490-87 (26,70 kr)

Den du länkade till är linjär dvs. du får en utsignal proportionell mot magnetfältets styrka.

Läsgaffeln med TTL skall matas med 5V, -Logikdelen alltså, lysdioden kopplas via resistor.
Den är alltså anpassad för TTL-kretsar, till skillnad från exempelvis elitr 8608 som bara består av en fototransistor och en ir-diod.

Alla TTL kretsar (t,ex 74**, 74LS**) matas med 5V (4,75-5,25V)
TTL står för: Transistor-Transistor-Logik.
74AC är Advanced CMOS och matas med 5V (2-6V)

Den läsgaffeln har inbyggd schmittrigger, alltså en vippa med hysteres = olika omslagsnivåer.
Hysteres innebär i praktiken att utgången inte slår fram och tillbaka då värdet ligger kring omslagspunkten.

Vid närmare eftertanke tror jag att du kan klara dig utan hysteres.

Exempel på montage:
Bild
Virr3

Inlägg av Virr3 »

då beställer jag 1st 75-344-31 och 1st 73-620-56 då :)
Virr3

Inlägg av Virr3 »

båda dom två schmitt-triggrarna du länkade till va slut

beställde en 73-620-58 istället, vet inte om de är rätt men, den kostade bara 5 kr så, det va väl ingen större förlust ifall de inte funkar med den
Skriv svar