Bygga "Kylare"/ litet kylskåp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
LinusX

Bygga "Kylare"/ litet kylskåp

Inlägg av LinusX »

Hej!

Jag och några grabbar i min klass har påbörjat ett projekt. Detta projekt går ut på att vi ska försöka bygga något i stil med ett bärbar minikyl (kan man kalla det?)

Uppgiften är att vi ska bygga en slags liten "låda" som man förvara saker i som behöver vara kalla (tex. dryck, läkemedel osv...) och denna låda ska man kunna ta med sig någonstans, i tex. en ryggsäck (så den ska inte vara för stor/tung).
Lådan ska också kunna regleras. Vill vi tex. ha -5 grader i denna låda så ska vi kunna "ställa in det" och sedan ska den kunna hålla denna temperatur någorlunda jämn. Ett annat krav är att man ska kunna veta hur många grader det är i "lådan", att det tex. visas på en display utanför.

Inte så enkelt tycker vi och vi påbörjade detta idag. Vårt problem är först och främst kylningen.

Hur ska man bygga själva lådan? I vilket material? Hur ska man kunna få det kallt där inne och på ett sätt som gör att man kan reglera kylan?

har ni några tips?

tackar på förhand!

//Linus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Bygga "Kylare"/ litet kylskåp

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad är det för utbildning? (Det säger lite om nivån man ska lägga projektet på)

Men för att kyla vanliga små minikylskåp brukar man vad jag vet använda peltier-element.

Sen att justera och övervaka temp. ordnas väl enklast med en microprocessor av något slag, en temperatursensor (kanske två och ta medelvärdet om man vill ha ett mer rättvist resultat?) kopplad till en analog-ingång på microprocessorn, och PWM-styra peliter-elementet, sen lämplig display kopplad till samma microprocessor.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Skulle kolla lite på PCM: http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_change_material
Sedan styra exakt med TEC/peltier och batteri.

För att få det hela litet kolla på extremt isolerande material.
Finns gasfyllda plattor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

He he, ja ett peltier-element och nått dussin bilbatterier, ungefär, iof beroende på hur länge man skall hålla sakerna kallt. Hoppas ni är starka grabbar.

En annan variant är att ha en liten flaska med flytande NH3 och pytsa in lagom med en magnetventil.
En tredje variant är att använda CO2 istället.
En fjärde variant är att byta ut peltierelementet mot en liten 12V kompressor.
En femte variant är att använda nedfrusen saltlösning, och låta en fläkt, vid behov blåsa luften över den.
En sjätte variant är att använda peltierelementet, men i stället för bilbatterier använda en ZPM.
En sjunde variant är att använda en liten 12V kompressor och ZPM.
En åttonde.........

Lådan, tja, tillverka två lådor i 0,5 mm Al-plåt, den ena ca 50mm mindre än den andra, sätt den mindre i den större, med nån skumisolering som distanser och fyll mellanrummet med PUR.

Annars ta en valfri låda, klistra frigolit på insidan (eller utsidan) skydda frigoliten med några AL plåtar.

Eller, Köp en kylbox :D
tgr

Inlägg av tgr »

Det finns även färdiga plattor med väggar av glasfiber och skum imellan. Styvt och enkelt att bygga låda av. I övrigt så håller jag med tidigare talare om peltier. Fast jag är ju lite jävig där :)
LinusX

Inlägg av LinusX »

Hej!

kul att redan få svar! :)

det är en högskoleutbildning dock har vi bara några veckor på oss så tyvärr så kan vi inte hålla på i månader...

jag har tittat runt lite och det verkar som om peltiern blir det bästa eftersom man vill kunna reglera kylan (plattorna går väl inte att programmera?).

senare är dock problemet att den varma sidan på peltiern behöver kylas och då kan det bli svårt eftersom vi inte kan använda fläktar för denna låda ska vara smidig att "ta med sig" till olika ställen.

såg detta på ett annat forum och det skulle kanske kunna vara något?:

Man bygger en låda i koppar.
Sätter fast en peltier med den kalla sidan mot kopparlådan med kylpasta.
Man isolerar lådan med frigolit och sedan plywood runtomkring...

Vidare kan man kanske ha något slags hål för den varma sidan på pentiern och kanske ha en kylfläns där...?
(Bild: http://www.google.se/imgres?q=kylfl%C3% ... 9,r:10,s:0)

Metaller är inte min starka sida men aluminium kanske är att föredra...?

och sedan måste man ju få kylan jämt fördelad över lådan men sker det någorlunda automatiskt om det inte är en allt för stor låda...?

Energikälla (som antagligen blir batteri) kommer vi tänka på senare :P

Vad tycker ni om detta? tack för alla svar!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns riktigt små läckra kompressorer. Såg i en grej på jobbet en 24 V kompressor som var mindre än en läskburk. Jag trodde det var nåt filter eller nåt först och letade och letade efter kompressorn:)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vi tycker att ni skall börja med att göra en litteraturstudie och därefter plocka fram en budget för projektet. När detta är färdigt är det dags för lite empiriska studier. Hur långt in i högskolestudierna har ni kommit, har ni precis börjat eller har ni kommit ett par år in?

En sak som är helt säkert är att det inte är forumets medlemmar som skall lösa er uppgift. Det är ni själva som genom litteraturstudie, teoretiska beräkningar och empiriska experiment skall lösa problemet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Peltiern är ju säkert den mest kompakta lösningen, men det är också den mest ineffektiva och den som kommer kräva absolut störst mängd batterier för att klara kylan, så ni bör nog ta och räkna på detta också, ett kompressorsystem kan nog bli bättre ändå...

Annars så gillar jag ThomasL's förslag med att driva det hela med en ZPM :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

jag skulle i allafall avskriva peltier, har man väl skaffat en kompressorkylbox så finns det ingen återvändo vare sig när det gäller batterihållbarhet eller kvaliten på kyla (dvs. det kan bli rejält kallt samt har hög kylkapacitet när det är lite varmare)

som andra säger så blir det att göra lite litteraturstudier och där kanske finner att man vill ha 'tung' gas i blåsorna på isolermaterialet eller ännu hellre full vakum mellan väggarna (dvs mindre än 0.01 Pa absolut vakum). Tänk också på att värmestrålningen kan bli dominerade i uppvärmningen av den kalla delen när man minska på konvektionsöverföringen och värmeledningsöverföringen med bra isolerstrategi. - många plaster och även isolermaterial är tämligen transparenta för IR-strålning.

Glöm inte att värmestrålning kommer även uppifrån - många billigare peltier-kylboxar har inte ens isolering i locket i tron att box-formen är tillräcklig för att hålla kvar kylan

kort sagt man måste titta på isoleringen på boxens alla sidor för att hålla ned 'kylmaskinens' storlek och dess energibank/fasomvandling.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tja

bärbar minikyl, ryggsäck

peltier bort, energibrist

direktverkande gas, tja ok

kompressor, ej lämpligt att skaka runt

begränsad budget och tid, högisolerat kärl och kolsyreis, där man har elektrisk reglage på vägg mellan kolsyreisen och det man vill hålla kallt

kylklampar funkar med
xxargs

Inlägg av xxargs »

DF35 från danfoss skall vara ganska stryktålig och avsedd att användas i fordon under färd och på båtar i hög sjö.

sedan har jag sett någon (om det inte var en länk härifrån) rotary-kompressor inte större än en läskburk ungefär och var/är designat för de mera extrema förhållande som militären fråga efter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Annars är ju en ZPM den optimala energikälla, har väl högst energitäthet av alla energikällor har jag för mig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

zpm vore vettigt

annars kunde man ju ha en modellmotor direktkopplad till kompressor och ha elstart, då får man med sig mycket energi och det funkar ju bra, kanske en komprsessor fån en bil ac och en röjsågsmotor

klart man kan ha en handvevad kompressor med, då blir det verkligen protabelt
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Gasoldrivet absorbtionskylskåp annars?
Skriv svar