Konstruera hiss till TV i snedtak

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sune

Re: Konstruera hiss till TV i snedtak

Inlägg av Sune »

Okej, jag medger att det är lite överkill, tänkte gena lite i utveklingstid. :)

Sen funderar jag på vilken kraft det behövs på motorn.
Den netrunner länkar är på 250Ncm. Om jag minns rätt ang momentberäkningar så betyder det att 1cm ut från centrum så orkar den dra 250N, vilket motsvarar ca 25 kg. Kan det stämma?

Jag har en sån miniskruvdragare på 3,6V som ska orka 2,5Nm det borde alltså klara att dra lika mycket?

Jag får nog köpa mig en gängstång och bygga en liten vinsch och se vad den orkar.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Kanske denna är i mera lämplig storlek. http://www.vexrobotics.com/276-1546.html Såg ingen angivelse på dragstyrka. Men det som nog är mest kritiskt är hålmomentet då den är strömlös. Men man kan ju dra snöret som en talja så vinner man ju styrka.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Köp billigaste "elektrifierade skruvmejseln" vira upp en vajer på den samt koppla in på trafo och gränsbrytare och klart kostar kanske 200:- om man köper alla delarna utom trafon.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se upp så att motorn ej överhettas och startar en brand..
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Jag gjorde ett litet test i helgen med en gängstång och en miniskruvdragare, var inga problem att dra in snöret fast jag höll emot så gott det gick.
Så jag tror inte det är några problem att hissa upp teven.

Ska försöka skruva ihop nåt under veckan och testa.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Använd en gasfjäder för att balansera upp vikten på tv:n. Ungefär som på en baklucka på en bil, men som sagt bara för att balansera upp vikten lite.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Med gasfjäder så blir inte motor att skräna så mycket när tv:n ska upp och lika blir den att gå lugnare ner. Lite jobb att få till armarna rätt. Behövs nog inga armar ens gör bara en ram åt TV:n. fäst en gasfjäder mellan vägg och ramen och så att vinkeln på TV:n blir rätt när du sitter i tittar position framför TV:n.
Biltema har många fina gasfjädrar att väja ibland. Det är bara att lämna tillbaka om den inte passade, och skylla på att det var nån udda modelserie på bilen.

Gäller bara att det finns en fjäder som ska dras ut och inte skjutas in.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Du kan ju byta ut gasfjädern jag ritade på bilden mot ett ställdorn. Du placerar bara om gasfjädern. Ett ställdorn låter nästan ingenting och den kan både skjuta och dra. Balanserar du sedan allt snyggt så kan du få till en nästan ljudlös applikation perfekt om du ska ha den i ett sovrum och vill smyga ner TV:n lite snyggt när sambon har somnat. :D
Jag har ett ställdorn jag kan tänka mig att sälja, den har inte så lång slaglängd men den lyfter enkelt 50-60 kg och är liten.
Mycket bättre lösning än en vinsch som är tillför att dra upp fordon som kört fast i lera eller nått.
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

orvar-e

Jo både gasfjädrar och ställdon har cirkulerat i omgångar :)
Var nog inte så dum idé att sätta en led sådär.
Men det jag funderar över om jag gör enligt din bild med ett ställdon istället för fjäder. När man kör ut ställdonet kommer man få kraften uppåt? Jag vet att dom motorfästena som man köper bygger på samma princip. Men det känns bara som ställdonet kommer trycka sönder fästerna istället, men det kanske inte är ett problem.

Vad har du för spec. på ställdonet och vad skulle du kunna tänka dig att sälja det för?
Lösningen med skruvdragare kommer bli rätt högljud så som du säger så är ljudet av stor vikt i sovrummet :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag ska fixa spec och bild på ställdornet så fort jag får tid.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Här kommer bilder. Ställdornet är ca 350 mm när den är ihop körd, 90 mm som bredast. Slaglängd 100 mm, spänning 24 volt, men går bra på 12 volt också. Dock kanske inte lika stark men jag klarar då inte av att hålla tillbaka den när den matas med 12 volt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar