Problem med överföring PC - CNC
Re: Problem med överföring PC - CNC
> Jag fick ingen som helst kontakt via COM2.
Du behöver kanske testa att COM2 för övrigt fungerar OK.
Hur ser CIM.BAT ute fter dina ändringar ?
> Dessutom hittade den inte på servern när jag hade ändrat i .bat-filen.
Hittade inte *vadå* ? Och CIM.BAT eller någon annan BAT fil ?
Du behöver kanske testa att COM2 för övrigt fungerar OK.
Hur ser CIM.BAT ute fter dina ändringar ?
> Dessutom hittade den inte på servern när jag hade ändrat i .bat-filen.
Hittade inte *vadå* ? Och CIM.BAT eller någon annan BAT fil ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Rör ej dessa om du inte vill ha strulbara flytta över hårddisk och nätverkskort
Hej Säter!
Jag fick för mig att du berättade att den hoppade igång efter att du stängt av både NC-systemet/hela maskinen och PC:n. Varför då rota en massa med datorns COM-portar. Den du har, COM1, är det inget fel på ty du berättade ju att den laddade ned bootloadern som för övrigt förmodligen inte är en bootloader i dess rätta bemärkelse ty bootloadern ligger i prom:et på kortet. Det program du laddar ned kan visserligen vara ytterligare ett program för nedladdning av det slutliga programmet som hanterar kommunikationen med PC:n och NC-systemet men din BAT-fil indikerar att det bara är ett program som laddas. Visserligen kanske programmet som du laddar göra ytterligare en laddning som man inte ser men det verkar kanske lite långsökt.
Hur som helst, har applikationen hoppat igång minst en gång så är det inget fel på RS232gränssnittet (COM-porten i PC:n). Felet ligger, om det nu verkligen är ett fel, på BTR:en. Det är dock inte helt säkert att det är hårdvaran som felar. Hela systemet kan ha hamnat i någon typ av status som inneburit att den inte kan starta upp BTR:en korrekt efter reset. När du stängde av allt och startade upp så kan allt hoppat rätt igen.
Utan schema, dokumentation och källkod till programvaran blir det bara en massa spekulationer hit och dit som visserligen har ett stort inslag av social samvaro men det blir inte särskilt konstruktivt.
Vill du göra "backward engineering" är det bättre att du börjar med att ansluta en PC med korsad kabel och startar upp en terminalemulator eller en programvara som dumpar det som kommer från PC:n när du startar din bat-fil. När du fått den första inledande sekvensen och din bat-fil eventuellt stannar och väntar på respons från BTR:en har du rönat ut hur du får BTR:en att vakna. Du ansluter sedan PC:n som lyssnar med den vanliga kabeln till BTR:en och skickar den startsekvens som du nyss fått reda på. Antagligen vaknar BTR:en och sänder något tillbaka som du antecknar.
I nästa steg kopplar du tillbaka den korsade kabeln och startar sedan bat-filen. När den stannar och väntar på respons så skriver du det du antecknat från "sniffer PN:n". BAT-filen tror då att det är BTR:en som svarar varpå den antingen sänder det du kallar bootloadern eller så skickar den ytterligare någon kontrollsekvens som du då antecknar. Du skiftar då kabel igen och kopplar in "sniffer PC:n" till BTR:en och sänder det du nyss antecknat. Så här håller du på tills dess att hela "bootloadern" är laddad och du får "ON LINE" eller vad det nu stod på PC:s bildskärm när den var färdigladdad. Nu har du kunskap om kommunikationsprotokollet vid laddning av bootloadern som troligen inte är en bootloader.
Nästa uppgift blir att disassemblera den du kallar "boodloadern" och se vad den gör. Sista steget kan vara att koppla på en logikanalysator för att studera signalerna men sådan dokumentation brukar finnas i manualen för den gamla remsläsaren så du kanske slipper logikanalysatorn.
När allt detta är gjort går det att bygga en ny BTR men samtidigt kanske det är billigare och enklare att köpa en färdig BTR från England.
Jag fick för mig att du berättade att den hoppade igång efter att du stängt av både NC-systemet/hela maskinen och PC:n. Varför då rota en massa med datorns COM-portar. Den du har, COM1, är det inget fel på ty du berättade ju att den laddade ned bootloadern som för övrigt förmodligen inte är en bootloader i dess rätta bemärkelse ty bootloadern ligger i prom:et på kortet. Det program du laddar ned kan visserligen vara ytterligare ett program för nedladdning av det slutliga programmet som hanterar kommunikationen med PC:n och NC-systemet men din BAT-fil indikerar att det bara är ett program som laddas. Visserligen kanske programmet som du laddar göra ytterligare en laddning som man inte ser men det verkar kanske lite långsökt.
Hur som helst, har applikationen hoppat igång minst en gång så är det inget fel på RS232gränssnittet (COM-porten i PC:n). Felet ligger, om det nu verkligen är ett fel, på BTR:en. Det är dock inte helt säkert att det är hårdvaran som felar. Hela systemet kan ha hamnat i någon typ av status som inneburit att den inte kan starta upp BTR:en korrekt efter reset. När du stängde av allt och startade upp så kan allt hoppat rätt igen.
Utan schema, dokumentation och källkod till programvaran blir det bara en massa spekulationer hit och dit som visserligen har ett stort inslag av social samvaro men det blir inte särskilt konstruktivt.
Vill du göra "backward engineering" är det bättre att du börjar med att ansluta en PC med korsad kabel och startar upp en terminalemulator eller en programvara som dumpar det som kommer från PC:n när du startar din bat-fil. När du fått den första inledande sekvensen och din bat-fil eventuellt stannar och väntar på respons från BTR:en har du rönat ut hur du får BTR:en att vakna. Du ansluter sedan PC:n som lyssnar med den vanliga kabeln till BTR:en och skickar den startsekvens som du nyss fått reda på. Antagligen vaknar BTR:en och sänder något tillbaka som du antecknar.
I nästa steg kopplar du tillbaka den korsade kabeln och startar sedan bat-filen. När den stannar och väntar på respons så skriver du det du antecknat från "sniffer PN:n". BAT-filen tror då att det är BTR:en som svarar varpå den antingen sänder det du kallar bootloadern eller så skickar den ytterligare någon kontrollsekvens som du då antecknar. Du skiftar då kabel igen och kopplar in "sniffer PC:n" till BTR:en och sänder det du nyss antecknat. Så här håller du på tills dess att hela "bootloadern" är laddad och du får "ON LINE" eller vad det nu stod på PC:s bildskärm när den var färdigladdad. Nu har du kunskap om kommunikationsprotokollet vid laddning av bootloadern som troligen inte är en bootloader.
Nästa uppgift blir att disassemblera den du kallar "boodloadern" och se vad den gör. Sista steget kan vara att koppla på en logikanalysator för att studera signalerna men sådan dokumentation brukar finnas i manualen för den gamla remsläsaren så du kanske slipper logikanalysatorn.
När allt detta är gjort går det att bygga en ny BTR men samtidigt kanske det är billigare och enklare att köpa en färdig BTR från England.
labmaster, om du läser vad han skrivit så funkade det ett tag när han låtit maskinerna kallna, och sen hjälpte det inte att bara låta BTR:en kallna. Jag tycker det verkar vara ett intermittent fel på com-porten om man lägger ihop det med vad som står i övrigt i tråden.
Varför man skulle börja strula med reverse engineering och att disassemblera förstår jag inte riktigt i detta läget. Testa det enkla först, glapp, värmekänsliga kretsar, annan dator. OM det inte går att få igång det med en annan COM-port, då kan man börja fundera på BTR:en. Mjukvaran lär det inte vara fel på eftersom det funkat i 15år.
Varför man skulle börja strula med reverse engineering och att disassemblera förstår jag inte riktigt i detta läget. Testa det enkla först, glapp, värmekänsliga kretsar, annan dator. OM det inte går att få igång det med en annan COM-port, då kan man börja fundera på BTR:en. Mjukvaran lär det inte vara fel på eftersom det funkat i 15år.
Ojdå, jag missade att han skrivit att PC:n lade av när den blev varm. Missade också att Säter redan kommit på att det inte är bootloadern som laddas. Det väl ett vanligt problem att man inte orkar läsa allt när det blir en massa overhead i trådar
.
Nåväl, jag skulle börja med att byta PC och flytta över programvaran som startas när programmet skall laddas. Flytta över hela hårddisken tror jag kan skapa andra problem. Det är åtminstone enklare att testa mjukvaran först. Det går säkert att använda en lite modernare PC med seriekort. Fördelen med en sådan är att den kan vara lite robustare än gamla museumföremål som är färdig för återvinningen. Men det är ju Säters sak att avgöra hur han vill reparera sin anläggning.
Fördelen med att analysera systemets funktion genom reverse engeenering är att det blir lite lättare att felsöka nästa gång det havererar. Det vill säga koppla in en annan PC och skicka startkomandot så att BTR:en vaknar. Kommer det inget tillbaka som förväntas ligger felet i BTR:en. Blir det rätt respons från BTR:en så ligger felet i PC. Snabbt och enkelt med andra ord och produktionen kan komma igång eller det blir tid över att jobba med det som ger bröd för dagen eller kundnytta.

Nåväl, jag skulle börja med att byta PC och flytta över programvaran som startas när programmet skall laddas. Flytta över hela hårddisken tror jag kan skapa andra problem. Det är åtminstone enklare att testa mjukvaran först. Det går säkert att använda en lite modernare PC med seriekort. Fördelen med en sådan är att den kan vara lite robustare än gamla museumföremål som är färdig för återvinningen. Men det är ju Säters sak att avgöra hur han vill reparera sin anläggning.
Fördelen med att analysera systemets funktion genom reverse engeenering är att det blir lite lättare att felsöka nästa gång det havererar. Det vill säga koppla in en annan PC och skicka startkomandot så att BTR:en vaknar. Kommer det inget tillbaka som förväntas ligger felet i BTR:en. Blir det rätt respons från BTR:en så ligger felet i PC. Snabbt och enkelt med andra ord och produktionen kan komma igång eller det blir tid över att jobba med det som ger bröd för dagen eller kundnytta.
#Att hålla på och koppla med serieportarna under tiden de är spänningssatta är inget bra.#
Mindmapper, det är väl inget jag gjort hoppas jag.
Sodjan:
#Hur ser CIM.BAT ute fter dina ändringar ?#
Exakt som som du föreslog, jag ändrade enbart COM1 till COM2 på två ställen.
#Hittade inte *vadå*?#
Hittade inte nätverket, ungefär som om jag skulle ha dragit ur nätverkskabeln.
Du ser ju i CIM.BAT att den ansluter och loggar in automatiskt till min NetWare-server, när laddningen av ACRA2.HEX har lyckats. Att det slutade fungera för att jag ändrade till COM2, det är hokus-pokus för mig.
#Och CIM.BAT eller någon annan BAT fil ?#
Japp, CIM.BAT
tecno:
#Rör ej dessa om du inte vill ha strul#
Mja, nätverkskortet måste jag flytta över.
X-IL:
Du har uppfattat situationen helt korrekt.
Jag gjorde ett nytt test direkt när kom idag.
BTR har varit igång i natt och datorn avstängd. Allt fungerade som det skulle nu när jag drog igång.
Uppenbart beror felet på om datorn är varm eller kall.
labmaster:
#du berättade ju att den laddade ned bootloadern som för övrigt förmodligen inte är en bootloader i dess rätta bemärkelse ty bootloadern ligger i prom:et på kortet.#
Jo jag har listat ut det. Hädanefter kallar vi det som skickas, för .HEX-filen.
(Det är lätt att det kan bli missuppfattningar när man är rudis på datorer. Men tack vare sådant här byggs kunskaperna på.)
#Det går säkert att använda en lite modernare PC med seriekort.#
Det blir att testa med en P1'a. Sådana har jag gott om, och de har en ISA-plats. Nödvändigt för nätverkskoret.
#Fördelen med att analysera systemets funktion genom reverse engeenering är att det blir lite lättare att felsöka nästa gång det havererar.#
Exakt. Det är därför jag har ställt lite frågor om funktionen. Det är alltid bra att ha ett humm om hur det fungerar, även om man är rudis.
#Utan schema, dokumentation och källkod till programvaran blir det bara en massa spekulationer hit och dit som visserligen har ett stort inslag av social samvaro men det blir inte särskilt konstruktivt.#
Vi avvaktar lite till jag har fått tag på källkoden till BOOT.EXE, då har vi något nytt att nysta i.
Prio ett nu, är att få igång skiten. Sedan kan vi reda ut hur det fungerar. (som en slags "social samvaro"
)
#Snabbt och enkelt med andra ord och produktionen kan komma igång eller det blir tid över att jobba med det som ger bröd för dagen eller kundnytta.#
Jag känner paniken börjar komma. Får jag inte igång det idag, måste kolla om jag kan gå tillbaka till hålremsa för köra.
Mindmapper, det är väl inget jag gjort hoppas jag.
Sodjan:
#Hur ser CIM.BAT ute fter dina ändringar ?#
Exakt som som du föreslog, jag ändrade enbart COM1 till COM2 på två ställen.
#Hittade inte *vadå*?#
Hittade inte nätverket, ungefär som om jag skulle ha dragit ur nätverkskabeln.
Du ser ju i CIM.BAT att den ansluter och loggar in automatiskt till min NetWare-server, när laddningen av ACRA2.HEX har lyckats. Att det slutade fungera för att jag ändrade till COM2, det är hokus-pokus för mig.
#Och CIM.BAT eller någon annan BAT fil ?#
Japp, CIM.BAT
tecno:
X-IL:
Du har uppfattat situationen helt korrekt.

Jag gjorde ett nytt test direkt när kom idag.
BTR har varit igång i natt och datorn avstängd. Allt fungerade som det skulle nu när jag drog igång.
Uppenbart beror felet på om datorn är varm eller kall.
labmaster:
#du berättade ju att den laddade ned bootloadern som för övrigt förmodligen inte är en bootloader i dess rätta bemärkelse ty bootloadern ligger i prom:et på kortet.#
Jo jag har listat ut det. Hädanefter kallar vi det som skickas, för .HEX-filen.
(Det är lätt att det kan bli missuppfattningar när man är rudis på datorer. Men tack vare sådant här byggs kunskaperna på.)
#Det går säkert att använda en lite modernare PC med seriekort.#
Det blir att testa med en P1'a. Sådana har jag gott om, och de har en ISA-plats. Nödvändigt för nätverkskoret.
#Fördelen med att analysera systemets funktion genom reverse engeenering är att det blir lite lättare att felsöka nästa gång det havererar.#
Exakt. Det är därför jag har ställt lite frågor om funktionen. Det är alltid bra att ha ett humm om hur det fungerar, även om man är rudis.

#Utan schema, dokumentation och källkod till programvaran blir det bara en massa spekulationer hit och dit som visserligen har ett stort inslag av social samvaro men det blir inte särskilt konstruktivt.#
Vi avvaktar lite till jag har fått tag på källkoden till BOOT.EXE, då har vi något nytt att nysta i.
Prio ett nu, är att få igång skiten. Sedan kan vi reda ut hur det fungerar. (som en slags "social samvaro"

#Snabbt och enkelt med andra ord och produktionen kan komma igång eller det blir tid över att jobba med det som ger bröd för dagen eller kundnytta.#
Jag känner paniken börjar komma. Får jag inte igång det idag, måste kolla om jag kan gå tillbaka till hålremsa för köra.

Priken över "i" vore om du kan få tag på källkoden till HEX-filen då kan vi blir riktigt sociala och vältra oss bland bokstäverna i applikationen.Vi avvaktar lite till jag har fått tag på källkoden till BOOT.EXE, då har vi något nytt att nysta i.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Varför, det har ju fungerat innan antar jag så varför möblera om ISA korten?tecno:
Jag ska ju byta ut datorn.
Nu var det motigt.
Skiftade hårddisk och nätverkskort till den nya datorn.
Drog igång, men fick inget som helst liv på bildskärmen.
Är VGA-utgången kass på P1'an kanske?
Nu var det motigt.
Skiftade hårddisk och nätverkskort till den nya datorn.
Drog igång, men fick inget som helst liv på bildskärmen.
Är VGA-utgången kass på P1'an kanske?
> #Hittade inte *vadå*?#
> Hittade inte nätverket, ungefär som om jag skulle ha dragit ur nätverkskabeln.
> Du ser ju i CIM.BAT att den ansluter och loggar in automatiskt till min NetWare-server,
> när laddningen av ACRA2.HEX har lyckats. Att det slutade fungera för att jag ändrade till COM2,
> det är hokus-pokus för mig.
Alltså, en sak i taget...

Först i CIM.BAT så körs ju BOOT.EXE. Gick *DET* bra via COM2 ?
Om inte, så är ju allt annat ganska ointressant...
Sen så har jag svårt att se att påloggningen mot NetWare skulle ha
någon som helst med COM1/COM2 att göra. Kan du reproducera det ?
D.v.s kan du byta mellan COM1 och COM2 och på ett reproducerbart
sett återskapa felet i ena fallet ? Notera att bara för att något inträffar
*en* gång så behöver det inte betyda någonting. Man måste kunna
reproducera fenomenen för att vara säker på vad som händer.
> Hittade inte nätverket, ungefär som om jag skulle ha dragit ur nätverkskabeln.
> Du ser ju i CIM.BAT att den ansluter och loggar in automatiskt till min NetWare-server,
> när laddningen av ACRA2.HEX har lyckats. Att det slutade fungera för att jag ändrade till COM2,
> det är hokus-pokus för mig.
Alltså, en sak i taget...

Först i CIM.BAT så körs ju BOOT.EXE. Gick *DET* bra via COM2 ?
Om inte, så är ju allt annat ganska ointressant...
Sen så har jag svårt att se att påloggningen mot NetWare skulle ha
någon som helst med COM1/COM2 att göra. Kan du reproducera det ?
D.v.s kan du byta mellan COM1 och COM2 och på ett reproducerbart
sett återskapa felet i ena fallet ? Notera att bara för att något inträffar
*en* gång så behöver det inte betyda någonting. Man måste kunna
reproducera fenomenen för att vara säker på vad som händer.
"Nu var det motigt."

Antar att du börjar få kort stubin vid det här laget men jag kunde inte hålla mig.
Nåväl, jag skulle börja med att byta PC och flytta över programvaran som startas när programmet skall laddas. Flytta över hela hårddisken tror jag kan skapa andra problem. Det är åtminstone enklare att testa mjukvaran först.

Antar att du börjar få kort stubin vid det här laget men jag kunde inte hålla mig.
Börja med att leta en PC som fungerar. När du gjort det, kopiera programvaran till en diskett och flytta den tillsammans med HEX-filen till den dator du hittat.
#Först i CIM.BAT så körs ju BOOT.EXE. Gick *DET* bra via COM2 ?
Om inte, så är ju allt annat ganska ointressant...#
Nej, det funkade inte. BOOT.EXE körs naturligtvis, men ACRA2.HEX laddas inte.
Dvs. samma resultat som om jag hade seriekabeln urdragen.
Sedan kommer det upp ett meddelande på skärmen att den väntar på anslutning till servern. (jag minns inte ordagrannt vad det stod). Efter en stund blir det timeout och inloggningsförsöket avbryts.
#Kan du reproducera det ?#
Inte nu längre, jag har plockat ur hårddisken.
Jag testade flera gånger igår, omboot av datorn mellan gångerna.
labmaster:
Jag testade även med originaldisken, lika död bildskärm där.
Jag ska upp på vinden och hämta en "ny" dator.
Idiotiskt av mig att inte testa datorn först.
Om inte, så är ju allt annat ganska ointressant...#
Nej, det funkade inte. BOOT.EXE körs naturligtvis, men ACRA2.HEX laddas inte.
Dvs. samma resultat som om jag hade seriekabeln urdragen.
Sedan kommer det upp ett meddelande på skärmen att den väntar på anslutning till servern. (jag minns inte ordagrannt vad det stod). Efter en stund blir det timeout och inloggningsförsöket avbryts.
#Kan du reproducera det ?#
Inte nu längre, jag har plockat ur hårddisken.
Jag testade flera gånger igår, omboot av datorn mellan gångerna.
labmaster:
Jag testade även med originaldisken, lika död bildskärm där.
Jag ska upp på vinden och hämta en "ny" dator.

Idiotiskt av mig att inte testa datorn först.
Den där HEX-filen och boot.exe verkar vara två centrala figurer i ditt system. Du har väl dessa två i säkert förvar på något annat media typ CD, diskett eller minnepinne? Om inte tänk om hårdisken du nyss plockade ur har havererat, då blir det inte roligt.
Jag har filerna lagrade på NetWare-servern.
All data från den vart kopierad till CD. (efter påtryckning här i forumet.
)
Dator nr2, bilskärmen lika död där.
Nu har det gått troll i det här.
Jag får gå upp och hämta en 3'e.
#Antar att du börjar få kort stubin#
Nej då, jag är inte lagt åt det hållet. Däremot kan man bli lite trött.
All data från den vart kopierad till CD. (efter påtryckning här i forumet.

Dator nr2, bilskärmen lika död där.

Jag får gå upp och hämta en 3'e.

#Antar att du börjar få kort stubin#
Nej då, jag är inte lagt åt det hållet. Däremot kan man bli lite trött.