Etsa kretskort med denna lampan
Etsa kretskort med denna lampan
Jag har ett litet "Table Top Solarium" ståendes som ingen använder. Nu går jag och funderar på om jag ska bygga mig en UV-box för att kunna testa och göra egna kretskort. Borde jag inte kunna använda denna här:
Original Philips UVA
1 x Philips HPA på 400W
UV Type 3
Det är en quarts-lampa som sitter i den på 400W. Enligt manualen ska det ge mest UV-A-strålar och en liten mängd UV-B. Det ska tydligen sitta ett UV-A-filter i den (en liten glasruta) men det kan jag ju ta bort så borde det bli mer UV-strålar.
Kommer det att fungera? Läser om folk på forumet som bestrålar sina kretskort med allt ifrån Ikea-lampor till vanligt solljus...
Mvh Shootking
Original Philips UVA
1 x Philips HPA på 400W
UV Type 3
Det är en quarts-lampa som sitter i den på 400W. Enligt manualen ska det ge mest UV-A-strålar och en liten mängd UV-B. Det ska tydligen sitta ett UV-A-filter i den (en liten glasruta) men det kan jag ju ta bort så borde det bli mer UV-strålar.
Kommer det att fungera? Läser om folk på forumet som bestrålar sina kretskort med allt ifrån Ikea-lampor till vanligt solljus...
Mvh Shootking
Vissa saker fungerar och andra fungerar riktigt dåligt. Rent generellt har jag hört att UV-lampor inte fungerer så värst bra eftersom som brukar ligga på fel våglängd. Men det finns säkert lampor med rätt våglängd också och kan man inte mäta vilken våglängd det är så kan man på något enkelt vis med en bit fotoresist testa om det fungerar.
- Schnegelwerfer
Testade att etsa i helgen, fick inte någonting alls av kopparen att försvinna i etsningsbadet. Enbart där jag med en borr hade repat kortet försvann kopparen... Jag testade att "sola" kortet i 10-12 minuter, det kanske är för kort tid när man har "fel" lampa?
Det finns ett glas i lampan som enligt manualen är "UV-filter". Jag kanske måste skruva bort detta?
Vad använder man bäst för att hålla kretskort och skiss-papper på plats? Har läst att glas tar bort UV-strålar. Fungerar det bättre med plexi/lexan?
Mvh Shootking
Det finns ett glas i lampan som enligt manualen är "UV-filter". Jag kanske måste skruva bort detta?
Vad använder man bäst för att hålla kretskort och skiss-papper på plats? Har läst att glas tar bort UV-strålar. Fungerar det bättre med plexi/lexan?
Mvh Shootking