Etsa kretskort med denna lampan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shootking

Etsa kretskort med denna lampan

Inlägg av shootking »

Jag har ett litet "Table Top Solarium" ståendes som ingen använder. Nu går jag och funderar på om jag ska bygga mig en UV-box för att kunna testa och göra egna kretskort. Borde jag inte kunna använda denna här:

Original Philips UVA
1 x Philips HPA på 400W
UV Type 3

Det är en quarts-lampa som sitter i den på 400W. Enligt manualen ska det ge mest UV-A-strålar och en liten mängd UV-B. Det ska tydligen sitta ett UV-A-filter i den (en liten glasruta) men det kan jag ju ta bort så borde det bli mer UV-strålar.

Kommer det att fungera? Läser om folk på forumet som bestrålar sina kretskort med allt ifrån Ikea-lampor till vanligt solljus...

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vissa saker fungerar och andra fungerar riktigt dåligt. Rent generellt har jag hört att UV-lampor inte fungerer så värst bra eftersom som brukar ligga på fel våglängd. Men det finns säkert lampor med rätt våglängd också och kan man inte mäta vilken våglängd det är så kan man på något enkelt vis med en bit fotoresist testa om det fungerar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag använder ett solarium för att belysa mina kort.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

japp jag använder oxå solarium . verkar vara samma våglängd som UV rören från Kjell iaf.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

LOL, gå in på gymen med lite blaskblask stoppa i några mynt i automaten och låsa in sig och vipps du kan göra fetingkort (200cm*80cm) :lol: :lol: :lol:
shootking

Inlägg av shootking »

Det låter som att det är idé att testa i alla fall.

En annan fråga till er som har tillverkat kort: blir laminaten gamla? Dvs blir fotoresisten gammal om man har korten liggande i låt säga ett par år?

Mvh Shootking
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

japp det blir dom. fotoresisten blir dålig.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det kan blir små fina sprickor i resisten som man kanske inte kan se men som man märker på det färdiga kortet genom att det är avbrutna banor, som man i vissa fall inte heller kan se. Sen så blir resisten dålig med åren vilket gör att det inte blir så bra slutresultat. Så fotoresist är färskvara.
shootking

Inlägg av shootking »

Finns det något sätt att förvara dem så att de håller sig fräscha så länge som möjligt? Mörkt och svalt?

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Att förvara laminaten mörkt är nog i alla fall ett hett tips! :)

Svalt skadar säkert inte heller.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som bra vin, mörkt, lagom kyligt (12-14°C) och viktigast: stabil temperatur. Jag uppbevarar alla mina batterier i kylen och då jag tillverkade kretskort hade jag laminaten i frysen.
shootking

Inlägg av shootking »

Testade att etsa i helgen, fick inte någonting alls av kopparen att försvinna i etsningsbadet. Enbart där jag med en borr hade repat kortet försvann kopparen... Jag testade att "sola" kortet i 10-12 minuter, det kanske är för kort tid när man har "fel" lampa?

Det finns ett glas i lampan som enligt manualen är "UV-filter". Jag kanske måste skruva bort detta?

Vad använder man bäst för att hålla kretskort och skiss-papper på plats? Har läst att glas tar bort UV-strålar. Fungerar det bättre med plexi/lexan?

Mvh Shootking
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du framkallat?
Skriv svar