Belsyningstimer med datastyrnings stöd, var finns det?
Belsyningstimer med datastyrnings stöd, var finns det?
Hej!
Har timer på fem olika ställen och dom sitter på dåliga ställen, högt upp, i elskåp etc,
och det är inget roligt att stå där och ställa om några gånger om året med dessa digitala skit ur.
Så nu undrar jag om någon vet om det finns prisvärda timer med anligen usb stöd eller nätverk.
Hittade några som kostade 3600kr/st. Tycker detta är lite dyrt för att styra utebelysningen.
Måste vara fler än jag som är lite små slö och inte orkar bygga något själv.
Skulle ju även gå om det fanns färdigt för 24volt och så kan jag montera relä emellan.
Har timer på fem olika ställen och dom sitter på dåliga ställen, högt upp, i elskåp etc,
och det är inget roligt att stå där och ställa om några gånger om året med dessa digitala skit ur.
Så nu undrar jag om någon vet om det finns prisvärda timer med anligen usb stöd eller nätverk.
Hittade några som kostade 3600kr/st. Tycker detta är lite dyrt för att styra utebelysningen.
Måste vara fler än jag som är lite små slö och inte orkar bygga något själv.
Skulle ju även gå om det fanns färdigt för 24volt och så kan jag montera relä emellan.
Re: Belsyningstimer med datastyrnings stöd, var finns det?
Nexas ljusstyrning har väl tidsstyrning i fjärren, måste vara enkelt att sitta i soffan och ställa tiden 

Billiga Nexa- eller Jula-mottagare samt en Tellstick ger önskad funktion, om än inte helt störningsokänsligt.
KNX, x10, PLCbus är trevliga men dyra system.
KNX, x10, PLCbus är trevliga men dyra system.
Enkelt: Nexafjärren med tidsstyrning som nämnts. Ev. flera fjärrar om avståndet inte räcker.
Lite mer komplicerat: Tellsticken som också nämnts plus lite programmering eller något färdigt program. Mer komplicerat men flexiblare.
Lite mer komplicerat: Tellsticken som också nämnts plus lite programmering eller något färdigt program. Mer komplicerat men flexiblare.
Nexa och dom alternativen har jag labbat lite med. Dock kändes det inte riktigt som jag ville ha det.
Men det där med KNX såg lovande ut. Dock mycket att läsa, ska spinna vidare på KNX får vi se vad det slutar.
Det bästa jag kunde tänka mig vore ett tidur för DIN-skena med en riktigt fint galvaniskt isolerat nätverksinterface.
Men då får jag nog betala dom där 3-4kkr som jag hittat alternativ på nätet.
Tack för tipsen.
Men det där med KNX såg lovande ut. Dock mycket att läsa, ska spinna vidare på KNX får vi se vad det slutar.
Det bästa jag kunde tänka mig vore ett tidur för DIN-skena med en riktigt fint galvaniskt isolerat nätverksinterface.
Men då får jag nog betala dom där 3-4kkr som jag hittat alternativ på nätet.
Tack för tipsen.
Du får en siemens S7-1200 PLC för ca 2000:-. Inbyggt ethernet, samt några digitala I/O samt 2analoga in. Färdig att monteras på DIN skena.
Stöd finns för webserver också, dock behövs minneskort för det. Klockan i den kan synkas mot NTP server. Samt oändligt med möjligheter
Stöd finns för webserver också, dock behövs minneskort för det. Klockan i den kan synkas mot NTP server. Samt oändligt med möjligheter

Kör själv dels Nexa och Nexa Pro samt egna prylar, allt detta styrs av egen sändare "ClicStic"
samt en vanlig "Tellstick" samt en servermjukvara som heter SwitchKing ( http://www.switchking.se, Sändarna är länkade via ethernet till en "USB-Server" fliffa som funkar kanon.
Har byggt temperatursändare åxå som rapporterar in i systemet från växthus och andra platser, dessutom finns 1-wire sensorer i huset samt ute så att SwitchKing kan t.ex. styra motorvärmarna efter utetemp åxå.
En app i tällefånen till SwitchKing gör att allt går att kontrollera därifrån med
Funkar väl ganska bra tycker jag, lite problem med att vissa mottagare har dött efter att Tor har varit å mullrat lite :-/

Har byggt temperatursändare åxå som rapporterar in i systemet från växthus och andra platser, dessutom finns 1-wire sensorer i huset samt ute så att SwitchKing kan t.ex. styra motorvärmarna efter utetemp åxå.
En app i tällefånen till SwitchKing gör att allt går att kontrollera därifrån med

Funkar väl ganska bra tycker jag, lite problem med att vissa mottagare har dött efter att Tor har varit å mullrat lite :-/
Det finns en del att välja på ser jag. Blir att läsa igenom allt som kommit i tråden och försöka se vad som passar mig bäst.
Tack så här långt, återkommer senare i projekt tråden.
Tack så här långt, återkommer senare i projekt tråden.