Låsa dörr/Låsa upp dörr med smartphone ?
Låsa dörr/Låsa upp dörr med smartphone ?
Såg ett klipp där någon hade gjort en app? (eller är det ett vanligt sms) till en smartphone som via en minimal webserver styrde ett vanligt servo (till modellplan tex)
Servot drog runt låskolven när han tryckte på en knapp i sin app på telefonen.
Han fick även en respons att det var låst/upplåst.
Var hittar man en sån liten webserver till att börja med ?
Hur gör man styrprogrammet ?
Servot drog runt låskolven när han tryckte på en knapp i sin app på telefonen.
Han fick även en respons att det var låst/upplåst.
Var hittar man en sån liten webserver till att börja med ?
Hur gör man styrprogrammet ?
Senast redigerad av IceBear 20 juli 2011, 22:09:48, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Lösa dörrLåsa/låsa upp dörr med smartfone ?
Det finns många olika lösningar för "minimala webservrar". Jag har ett kort som heter FoxBoard som innehåller en webserver och det finns program att hämta som hanterar kortets I/O portar så att man kan styra dem via den inbyggda webservern.
Jag har ett extra FoxBoard-kort ifall du vill köpa det av mig.
Smartfånen behöver ingen särskild app, det räcker med webläsaren ifall man bygger en lösning baserad webservern i kortet. Om man däremot skriver en speciell applikation som lyssnar på en specuell TCP-port så behöver smartfånen en app.
Jag har ett extra FoxBoard-kort ifall du vill köpa det av mig.
Smartfånen behöver ingen särskild app, det räcker med webläsaren ifall man bygger en lösning baserad webservern i kortet. Om man däremot skriver en speciell applikation som lyssnar på en specuell TCP-port så behöver smartfånen en app.
En annan liten webbserver:
http://shop.tuxgraphics.org/electronic/ ... r-644.html
http://shop.tuxgraphics.org/electronic/ ... r-644.html
Första inläggets länk har en länk med källkoden till projektet, kan vara en bra start. 

Han talar i inlägget om att han styr den med SMS tror jag, och på tfn. ser det ut som att han skickar SMS.
Skumt då han har en ethernet kabel till den åxå, kanske nån internet baserad SMS tjänst eller nåt sånt.
Lättast att göra en sån här grej med SMS är att ta ett standard GSM-modem som har en in/ut -gång och styra en liten servo emulator.
Jag har använt ett flertal sådana modem i olika applikationer och det funkar kanon.
Visst går det att göra med en en liten nätverkskopplad "embedded server" åxå, typ parallaxen har kör, eller PIC eller ARM eller annat, det finns massor med sådana åxå, men om man bara vill åt funktionen att låsa/låsa-upp skulle nog jag satsa på SMS varianten.
Kolla hos t.ex. induo-wireless , dom har sådana här modem.
Skumt då han har en ethernet kabel till den åxå, kanske nån internet baserad SMS tjänst eller nåt sånt.
Lättast att göra en sån här grej med SMS är att ta ett standard GSM-modem som har en in/ut -gång och styra en liten servo emulator.
Jag har använt ett flertal sådana modem i olika applikationer och det funkar kanon.
Visst går det att göra med en en liten nätverkskopplad "embedded server" åxå, typ parallaxen har kör, eller PIC eller ARM eller annat, det finns massor med sådana åxå, men om man bara vill åt funktionen att låsa/låsa-upp skulle nog jag satsa på SMS varianten.
Kolla hos t.ex. induo-wireless , dom har sådana här modem.
Det större problemet brukar vara den rent mekaniska biten. Hur man får en elektrisk ström att öppna eller stänga. Vanliga villadörrar är oftast inte tänkta för detta.
Elslutbleck brukar vara en vanlig lösning.
Dessutom håller ASSA på med detta, incheckning och hotelnyckeln i din mobil.
Dessutom håller ASSA på med detta, incheckning och hotelnyckeln i din mobil.
Re: Låsa dörr/Låsa upp dörr med smartphone ?
Jag har en annan cool sak som kan styra såna här saker, nämligen en liten blåtands programvara som heter BtProx som snurrar i min server, så fort den "ser" min blåtands telefon i närheten så tänds t.e.x lampan i serverrummet
kan kopplas till vad man vill egentligen, och 1 minut efter signalen försvunnit så släcker den lampan.
Detta kan ju åxå användas till dörrlåset samt belysning vid entren om man vill, enda nackdelen är väl att telefonen frar mer ström med BT på hela tiden

Detta kan ju åxå användas till dörrlåset samt belysning vid entren om man vill, enda nackdelen är väl att telefonen frar mer ström med BT på hela tiden

-
Re: Låsa dörr/Låsa upp dörr med smartphone ?
Nackdelen med att knåpa ihop allt för mycket teknik är ju att fel person till slut kan ta sig in.